A Nio nevével már többször találkoztunk, ugyanis egy olyan autógyártóról van szó, ami egészen érdekes megoldásokat fejleszt. Ráadásul önálló lábon próbál megállni egy olyan közegben, ahol a riválisai mögött szinte végtelen források állnak rendelkezésre. Egy ideje már saját chipet is tervezett a vállalat, amiről most lerántotta a leplet.
A Teslához hasonlóan a Nio is hisz abban, hogy a saját rendszerchip kifejlesztése kifizetődő lehet. A tervezők egy teljesen egyedi hardveres alapot úgy tudnak megalkotni, hogy az teljes egészében az igényekhez igazodjon, és a szoftveres oldal fejlesztését is kézben tartva egy remek közeg alkotható. Az NX9031 névre hallgat a Nio első chipje, és a Shenji nevű chipszéria első tagja ez.
A Shenji NX9031 a világ első 5 nm-es, autonóm közlekedés támogatására tervezett központi feldolgozó egység a Nio elmondása alapján.
Az újdonság több szempontból is különlegesnek ígérkezik, és igazán mélyen nem is látunk rá az architektúrára, így nem is igazán lehet azt felmérni, hogy mennyire különleges megoldásról van szó. Az például egészen biztos, hogy óriási mesterséges intelligencia számítási kapacitással rendelkezik a Shenji NX9031, hogy képes legyen megbirkózni a modern vezetéstámogató rendszerek kiszolgálásával.
A Nio állítása szerint az Shenji NX9031 révén az új generációs villanyautók már teljesen más szinten lesznek az önvezetés szempontjából. Azt ugyanakkor még hozzá kell tenni, hogy a chip nem bevezetésre kész, tehát még várat magára. Azonban a várakozások szerint ez a fejlesztés képes lesz felvenni a versenyt az Nvidia által alkotott megoldásokkal is, így például a Drive Orin platformmal.
A Nio saját egysége ARM alapú, és rengeteg feldolgozót használ a bemutatón elmondottak alapján. 32 magot felvonultató dizájnról beszélhetünk, ami kiaknázza majd egyebek mellett a big.LITTLE felépítést is, annak minden előnyével. Ennek megfelelően különböző klaszterekre lesznek bontva a feldolgozó egységek, hogy a lehető legjobb egyensúlyt tudja nyújtani a lapka. A teljesítmény, melegedés és fogyasztást szempontjából ideálisnak kell lennie a végeredménynek.
LPDDR5x memóriát lehet majd a Shenji NX9031 mellé pakolni, 8533 Mbps támogatásról beszélhetünk itt, ami az alap szabványos LPDDR5x sávszélességet jelenti. A 32 magos felépítésből már sejthető, hogy ez nem egy egyszerű konfiguráció lesz, több mint 50 milliárd tranzisztorból épül fel a dizájn.
A képfeldolgozó rendszere másodpercenként 6,5 GPixel feldolgozására képes, mikor minden erejét latba kell vetnie. Egy 26 bites ISP-ről beszélhetünk itt a Nio által elmondottak alapján. A képfeldolgozási folyamatban nagy szerepe lesz a mesterséges intelligenciának, a munkafolyamatok nagyon gyorsan fognak pörögni, kevesebb mint 5 ms-os késleltetéssel teszi majd a dolgát a lapka. A különböző szenzorvezérlésben (pl. LiDAR) és egyéb feladatokban, a jelenleg alkalmazott hardveres alapoknál 4-6,5-szer gyorsabb lesz majd az új NPU-val az NX9031.
A chip megkapta az ASIL-D minősítést, ami a legmagasabb biztonsági osztály a jelenlegi renszerben. Most a „tapeout” fázisban van az NX9031, ami lényegében a tervezői munka végét jelenti. Készen áll arra, hogy a chipgyártóval elkezdjenek egyeztetni az előállítás folyamatáról a Nio. A bemutatón az nem derült ki, hogy ki fogja az egységet gyártani, de az első tipp a TSMC volt, és ez a Nio oldalán elhintett információ alapján be is bizonyosodott. Egy ponton megemlíti a cég, hogy az N5A eljárást használja, ami a TSMC egyik 5 nm-es node-ja.
A Nio ET9-ben a tervek szerint már a saját fejlesztésű rendszerchip is munkába állhat. Ezt a villanyautót a cég már bejelentette, de leghamarabb jövőre kezdődhet a tömeggyártása és a szállítása, így beleillik abba az időkeretbe, amire még a szóban forgó Shenji NX9031 lapkának is szüksége van. A Nio még 2020-ban hozta létre a chiptervező csapatát egy olyan vezetővel az élen, aki korábban a Xiaomi és az Oppo berkeiben felelt a hardverfejlesztésért.