WRC: FIA World Rally Championship

Az F1 az autóverseny magasiskolája, egy igazi négykerekűnek azonban nem csak az aszfalton, de a sárban is helyt kell állnia. Erről szól a rali.

WRC: FIA World Rally Championship

I. oldal

Bal ív hosszú, kettőszáz, a tető előtt fék, és bal három a fenyő után. Jobb kettő és jobb három, benntartod, sár, ötven, ötvenre bukkan, bal ív hosszú, bal egy fék, jobb huszonhárom, belül gumi, sodorhat. A navigátor fáradhatatlanul adja az utasításokat, a hangja néha elcsuklik, amikor centikre kerülöd a betonoszlopokat, de te nem veszel vissza, küzdesz. Hallod a kavicsok kopogását az alvázon, a motor minden visszaváltáskor úgy sikít fel, mintha kínoznád, kapkodod a kormányt, úgy tűnhet, hogy nem vagy ura az autónak, de ismered minden porcikáját, évek óta vezeted, és még egyszer sem értettétek félre egymást. Apró mozdulataid úgy hatnak rá, mintha egy test lennétek, ő a tökéletes működésre fejlesztett fém gépezet, és te vagy az élő szív, együtt nincsen ellenfeletek, most azonban nagyon kell figyelni. Egész éjjel esett, ma már ketten felborultak, te közeledsz a halálkanyar felé, másfél másodpercet kell behoznod, a melletted ülő már negyedszerre üvölti, hogy fékezz, de te kivársz, és csak az utolsó pillanatban taposol a pedálra. Kikapod a kormányt, a bal lábadat még fel sem engedted, de a jobbal már a gázt nyomod, egy rövid egyenes következik, a vakuk a szemedbe villannak, nem pislogsz, s úgy suhansz át a célvonalon, mintha hátulról lőnének rád. A szíved nem hagyja abba a dobogást, egy másodperc múlva a csapatrádióban azonban megszólal egy ismerős hang, s azt mondja: fiam, megcsináltad.

World Rally Championship, Production, Super 2000, és Junior. A ralivilág legnagyobb megmérettetései várnak ránk az új WRC játékban, mely öt év után visszatért közénk, hogy megmutassa, bárki lehet olyan jó, mint Sébastien Loeb, csak kitartónak kell lenni. A játék feldolgozza a teljes idei rali idényt, megfordulunk benne az összes olyan helyszínen, ahol a valódi pilóták is jártak, a rátermettségünket pedig több különböző játékmódban is bizonyíthatjuk. A single stage a gyorsversenyeknek ad otthont, a single rally egy több futamos kihívás, a championship a négy különböző WRC bajnokságot nyitja meg előttünk, egyéni összeállításokban, a time trial egy online ranglistával kiegészített időmérő, a hot seat a négyjátékos mókák kedvelőinek kedvence, míg a rally academy egy oktatómód, melyben megtanulhatjuk, hogyan is kell profi szinten kezelni az autót. Utóbbit érdemes is végigcsinálni, hiszen jó pár másodpercet csiszolhatunk az időnkön azzal, hogy tudatosan vágunk neki a kanyaroknak, s nem árt az sem, ha tudjuk, hogy az ugratóknál, vagy a vízátfolyásoknál mire lehet számítani.

Ha a klasszikus futamok mellett valami nagyobb, és komolyabb kihívásra vágyunk, akkor érdemes meglátogatni még a road to the WRC-re keresztelt módot. Ez maga a karrier, melyben saját csapattal állhatunk rajthoz, először kisebb, helyi junior versenyeken indulva, majd meg sem állunk a rali vébé csúcsáig. Összesen nem kevesebb, mint ötvenöt bajnokság vár ránk, melyek során pénzt, tapasztalatot, és tiszteletet gyűjthetünk, s minél jobban teljesítünk, annál erősebb szponzoraink lesznek, mi pedig annál jobb autót vehetünk magunknak. A játékmód jó pár óra kellemes kihívást nyújt, segítségével magányosan vívhatjuk szélmalomharcunkat a stopperóra ellen: ahogyan a valódi WRC sorozatban, úgy itt is egyenként indulnak a versenyzők, s csak az számít, hogy ki tud kevesebb idő alatt átvágni a terepen.

II. oldal

A Milestone és a Black Bean Games nem spórolt a jogok megszerzésénél. A játékba tizennyolc különböző járműtípus, több klasszikus modell, ötvennyolc pilóta, tizenhárom helyszín, és hetvennyolc pályaszakasz került, pontosan ötszázötven kilométernyi úttal. A világbajnokság során megfordulunk Svédországban, Mexikóban, Jordániában, Törökországban, Új-Zélandon, Portugáliában, Bulgáriában, Finnországban, Németországban, Japánban, Franciaországban, Spanyolországban, és Walesben, és mindenhol más kihívás vár ránk. A saras, homokos, sziklás, városi, vagy havas pályák profi pilótát kívánnak, de szerencsére nem öreg Ladákkal kell indulnunk, komoly versenytechnika az, ami a fenekünk alá kerül. Az autók a bajnokságoknak megfelelően négy kategóriára lettek osztva, a junior osztályban van Suzuki Swift, Citroen C2, Renault Clio, Ford Fiesta, és Honda Civic, míg eggyel fentebb lépve már Subaru Impreza, illetve két Mitsubishi Lancer vár ránk. A kétezresek között Peugeot 207, Skoda Fabia, Punto Abarth, és egy nagyobb motorral szerelt Fiesta modellt találhatunk, a WRC osztályban pedig kétféle Ford Focusszal, egy csúcsteljesítményű Imprezával, és egy világbajnok Citroen C4-essel állhatunk rajthoz.

Ahogyan a fejlesztők korábbi játékaiban megszokhattuk, ezúttal is vagy ezer beállítást lehet végezni az autón, amik bizony komoly hatással vannak a menetteljesítményre is. A fékerő-elosztás a gyors sebességcsökkentést, illetve a fékezés közbeni kormányozhatóságot állítja egymással szembe, a leszorító-erőt magasra tolva növelhetjük a végsebességet a jó útfogás kárára, továbbá finomíthatunk a differenciálművön is, mellyel az alul-, illetve túlkormányzottságot lehet szabályozni. De itt még nincs vége, a hasmagasság növelése vagy csökkentése a különböző úttípusokon való stabilitásra van hatással, a kipörgésgátló állítgatása a négykerék-meghajtású modelleknél hoz látványos változást, a felfüggesztésnél az útfogást növelhetjük, míg az áttét megbütykölésével jó kigyorsítást, vagy nagyobb végsebességet érhetünk el. Játékstílusunktól függően érdemes ezeket végignézni, segítenek a finomhangolások akkor is, ha őrült módjára, padlógázzal, vagy éppen fordítva, lassan, de megfontoltan szeretünk vezetni.

Az ember és a vas határainak feszegetése sokszor azzal jár, hogy ripityára törjük az autót. Pályaelhagyásokkal, kisebb gázolásokkal, kicsúszásokkal rendesen le tudjuk amortizálni a technikát, sérülhet a motor, a fék, a kormánymű, a váltó, a hűtés, az elektronika, a felfüggesztés, de még a kasztnit, és a kerekeket is kicsinálhatjuk, ha nem vigyázunk. Ezek hozományaként gyengül az úttartás, az autó már nem úgy fog reagálni a mozdulatainkra, ahogyan korábban, nehezebb lesz a váltás, elfolyhat az olajunk, és túlmelegedhet a motor, így pedig súlyos másodperceket veszíthetünk, ami a világbajnoki címünkbe is kerülhet. Persze a versenyek után mindig van lehetőség az éppen szerzett sérülések kijavítására, erre azonban csak egy virtuális munkaóra áll rendelkezésre, s ha többet dolgozunk rajta, akkor a bajnokság soron következő futama kemény időbüntetésekkel indul csak.

III. oldal

A játék a szimulátor stílust képviseli, így nem lehet tőle elvárni, hogy akkora showelemekkel jelentkezzen, mint a DiRT, de ennek is megvan a maga szépsége. A látványos száguldások helyett egy lassabb, megfontoltabb tempót kell felvennünk, oda kell figyelni minden kis bukkanóra, bármi kibillenthet minket a tökéletes ívről, a legélvezetesebb versenyeket pedig belső nézettel kapjuk. A sebességérzetet nagyon eltalálták, a sóder finoman dobálja a kocsit, harcol a lengéscsillapító, minket pedig végre megcsap egy kicsi abból, amit úgy hívunk, hogy rali. Mindez azonban hatványozottan csökken, ha külső kamerára váltunk. Ekkor úgy tűnik, mintha lebegnénk a pálya felett, nem érezzük annyira, hogy merre fog menni az autó, és könnyebb kizökkenni a tempóból is, higgyétek el, kár erőltetni.

A Superstars V8 Next Challenge és az SBK X motorja hajtja a WRC-t is, ennek megfelelően pedig a grafika se az a nagyon komoly eresztés. A látvány nem csúnya, de maszatos és ingerszegény, nem vágyik popularitásra, nincsenek is benne szemkápráztató effektek, mindenből csak a kötelezőt hozza. Ettől függetlenül azért vannak szép pillanatai, a napsütötte jordániai sivatag például nagyon hangulatos, és a svéd havas pálya is kellemesre sikerült, máskor viszont egyenesen ronda tud lenni, főleg alkonyatkor, vagy borús időben. Ezzel még meg is tudnánk békélni, a hangok viszont nagyon bénák lettek. A motorzajok élesek, ütközésnél olyan érzésünk van, mintha nem is autóban, hanem gumicsónakban ülnénk, a navigátor pedig minden bizonnyal tudathasadásos. Gépiesen darálja a soron következő kanyarok leírását, a legkisebb karcolásokra teli torokból ordít fel, majd egy pillanat alatt visszaáll a robotmunkára, és folytatja, mintha semmi sem történt volna.

Ettől függetlenül a száguldozás jó móka, eltölthetjük a szabad óráinkat azzal, hogy építjük a karrierünket, és sorra próbáljuk ki mindegyik autót, meg pályát (van bőven), de hamar bele fogunk unni az egészbe. Ha az időmérőket bírjuk is, a gyenge kivitelezés és a sok apró hiba miatt nem kizárt, hogy félúton feladjuk a játékot, és becseréljük a lemezt valami másra. Nagy kár érte, hiába rétegjáték ugyanis a rali, azért illett volna odafigyelni ezekre, főleg pont most, hogy a legkeményebb, őszi, karácsonyi időszakra időzítették a megjelenést.

IV. oldal

Ha már elegünk van az egyszemélyes körözgetésből, akkor érdemes kipróbálni a multiplayer módokat is. A hotseatről korábban már volt szó, itt egy gépnél legfeljebb négyen szállhatunk versenybe, cserélgetve a kontrollert, és igyekezve megdönteni egymás idejét, míg a special stage, a rally, meg a championship hasonló a single player kihívásokhoz, annyi különbséggel, hogy itt a gép helyett hús-vér emberek eredményeivel kell felvennünk a versenyt. Csak meg kell adnunk, hogy milyen futamot akarunk indítani, milyen autóosztály jelentkezhet, illetve hány játékost várunk, s már indulhat is a játék.

A WRC: FIA World Rally Championship jó játék lehetett volna, ha egy kicsit profibb, tapasztaltabb stúdió veszi gondozásba. A Milestone munkáján sajnos látszik a pénztelenség, nincsenek közöttük alkotók, nem tudják, hogy mi kell az embereknek, és miként lehet feldobni egy ilyen versenyt, csak átrajzolták a korábbi játékukat, és azt gondolták, hogy ezzel meg van oldva minden. Így pedig nem is érdemelnek jobb értékelést egy erős közepesnél, a játék sok tekintetben lapos lett, még az sem menti meg, hogy a vezetési élmény (ha túl tudjuk tenni magunkat a hibákon) rendben van.

Platformok: PC, Playstation 3, Xbox 360

Tesztelt platform: Xbox 360

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward