Az AMD csapata két új modellel bővítette RYZEN Z2 sorozatú mobil APU egységeinek kínálatát, ezzel új opciókat biztosítva a kézi játékkonzolok gyártóinak, ugyanis ezek az APU-k kifejezetten a hordozható gamer eszközökhöz készültek. A bővítés ezúttal a termékpaletta két végét érinti: az abszolút csúcskategóriába érkezett a RYZEN AI Z2 Extreme, ami elsőként kínál a szérián belül aktív NPU-t, míg a belépőszintet a RYZEN Z2 A veszi célba.
Az év elején már bemutatkozott néhány RYZEN Z2 sorozatú APU egység, hiszen január folyamán előrukkoltak a RYZEN Z2 Extreme, a RYZEN Z2, illetve a RYZEN Z2 Go modellel is. A két újdonság közül a RYZEN AI Z2 Extreme az eddigi csúcsmodell fölé kerül, míg a RYZEN Z2 A helye a RYZEN Z2 Go alatti szegmensben lesz. Az igencsak gazdag kínálatból minden gyártó kiválaszthatja majd az adott kézi játékkonzolhoz leginkább passzoló fejlesztést, és a vásárlók is sokkal változatosabb felhozatalból válogathatnak majd.
A RYZEN AI Z2 Extreme azért bír óriási jelentőséggel, mert a RYZEN Z sorozatú mobil APU egységek kínálatában elsőként rendelkezik aktív NPU-val, ami természetesen XDNA 2 alapokon nyugszik és 50 TOPs teljesítményt kínál, azaz maradéktalanul megfelel a Microsoft által életre hívott Copilot+ PC kategória igényeinek. Ezt leszámítva nem túl érdekes az új fejlesztés, hiszen a RYZEN Z2 Extreme alapjait viszi tovább, vagyis ZEN 5 alapú processzormagokat tartalmaz, szám szerint nyolcat, amelyek az SMT támogatás révén tizenhat szálon dolgozhatnak.
Ezek mellett rendelkezésre áll egy RDNA 3.5 alapú iGPU is, ami összesen 16 aktív CU tömbbel rendelkezik, a Cache kapacitása pedig továbbra is 24 MB. Az új mobil APU egység szokás szerint ugyanúgy 15W és 35 W közötti TDP tartományban működik, mint normál társa. Az újdonság segítségével a gyártók végre építhetnek olyan kézi játékkonzolokat, amelyek ki tudják aknázni az NPU-ban rejlő lehetőségeket, illetve Microsoft Copilot+ PC „tanúsítványt” is kaphatnak.
A kínálat másik végére a RYZEN Z2 A érkezett, ami már nem a Strix Point lapka köré épül, hanem a régebbi Van Gogh lapkát használja, ennek megfelelően alapok terén sem túl modern, cserébe viszont költséghatékony és alacsony fogyasztású, ami hosszú üzemidejű, kedvező áron érkező kézi játékkonzolok készítését teszi lehetővé. Alapok terén tehát ZEN 2 architektúrát használó processzormagokkal van dolgunk, ezekből szám szerint négyet kapunk, amelyek az SMT támogatással karöltve maximum nyolc szálon dolgozhatnak. A ZEN 2 alapú processzormagok mellé RDNA 2 architektúrára támaszkodó iGPU-t társítottak, ami 8 aktív CU tömbbel bír. A 6 MB-nyi Cache-et alkalmazó processzor alacsonyabb TDP tartományban üzemel, mint a RYZEN 2 Go, vagyis 6 W-tól egészen 20 W-ig lehet konfigurálni, viszont teljesítmény terén is kompromisszumos lesz a végeredmény.
Az AMD a bejelentés kapcsán azt sajnos nem részletezte, hogy az egyes újdonságok milyen teljesítményt nyújthatnak majd, de ez úgyis az adott kézi játékkonzol dizájnjától függ majd. Az első független tesztek úgyis megmutatják, mire képesek az újdonságok a velük felszerelt kézi játékkonzolok fedélzetén, és erre remélhetőleg már nem is kell sokat várni.