Shattered Origins teszt: hibrid játék magyar fejlesztőktől

A hazai fejlesztők mostanában nem adnak túl sok életjelet magukról, ezt a csendet törte most meg az Elder Games, akiknek nemrég jelent meg a legújabb játékuk.

Shattered Origins teszt: hibrid játék magyar fejlesztőktől

1. oldal

Lovas nemzet a magyar, olvashatjuk az iskolai történelemkönyvekben, ám a hazai videójátékipar múltját ismerve az „űrhajós és tankos nemzet” jelző is tökéletesen illene ránk. Számos kiváló stratégiai játékot készítettünk ezekben a témákban az elmúlt évtizedekben, amikre bátran mondhatjuk, hogy a stílus rajongói számára máig kötelező darabok. Az elmúlt egy-két évben azonban mintha megtorpant volna a magyar játékfejlesztés, hiszen a Neocore-os srácok (egyébként kiváló) programjain kívül nem igazán készült kiemelkedő alkotás. A nagyobb stúdiók háttérbe szorulása azonban nem jelenti azt, hogy a kisebb fejlesztőcsapatok is tétlenkednének. Utóbbiak közé tartozik az Elder Games, akik egy igazán érdekes stratégia-akció hibriden dolgoztak az elmúlt években. Egy hasonló magyar próbálkozással már volt dolgunk tavaly, ez volt az FPS-eket és az RTS-eket házasító, sajnos igencsak gyengécske Field Ops. Az Elder Games Shattered Origins-e „visszatér a gyökerekhez”, hiszen az űrstratégiákat és az űrhajós arcade lövöldéket ötvözi, meglepően jó eredménnyel. Mielőtt belemélyednénk a játékba meg kell jegyeznünk, hogy a nagy stúdiók programjaival szemben a Shattered Origins egy indie alkotás, mely minimális költségvetésből készült, így se grafikailag, se összetettségét tekintve ne hasonlítsuk az Imperium Galacticához vagy a Haegemoniához. Ennek megfelelően az ára is alacsonyabb, hiszen alig négyezer forintért hozzá lehet jutni a megfelelő digitális boltokban (Gamersgate, Desura).

[bold]

Igazi hungarikum[/bold]

A játék nem fest túl kedvező jövőképet az emberiség számára. A Shattered Origins világában fajunk felélte a Föld erőforrásait, az állandó háborúskodások pedig lakhatatlanná tették bolygónkat. Az emberiség kihalásra volt ítélve, ám szerencsénkre feltűnt egy hatalmas anyagi forrásokkal rendelkező vállalat, a Guardian, amely segítségével el tudtuk hagyni a Földet, hogy a világűrben folytassuk életünket. Azonban még ezekben a vészterhes időkben sem voltunk képesek összefogni, így az emberiség két frakcióra szakadt. Az egyik a Guardian, amelynek játékosként mi is a tagjai vagyunk, a másik pedig a Pirate, akiket kalóznak bélyegeztek. A Shattered Originsben e két csoport harcában vehetünk részt. Bár a történet nem túl eredeti, kellőképpen megragadja az embert ahhoz, hogy kíváncsi legyen a sztori végére, így mindig van valami motiváció a játék folytatására. Nem szeretnénk lelőni a poént, de annyit elárulhatunk, hogy a fejlesztők folytatást is terveztek a játékhoz, emiatt a történet vége nincs lezárva. Reméljük megfelelő eladásokat produkál majd a program, és idővel elkészül a második rész is.

 

2. oldal

Bár a bevezetőben említettük a mára klasszikussá vált Imperium Galacticát, valójában kevés hasonlóság van közte és a Shattered Origins között. Míg előbbinél a bolygók kolonizálása, menedzselése, technológiák kifejlesztése, és természetesen az egységgyártás állt a középpontban, addig az Elder Games játékában a stratégiai rész kimerül az erőforrások gyűjtögetésében, a fejlesztésekben és a vadászgépek gyártásában. Egyfajta nyersanyag létezik a játékban, a kristály, melyet az űrben sodródó aszteroidákból nyerhetünk ki. Ami a fejlesztéseket illet, ennek három szintje van a programban, melyet a történet előrehaladásával folyamatosan nyitnak meg számunkra. A technológiák többsége a gépeinket hatékonyabbá tevő harci felszerelések közé tartozik, de vannak köztük olyanok is, amik például a nyersanyag kitermelésre adnak bónuszokat. Érdemes egyébként először az utóbbiakat kifejleszteni, hogy később kevesebb gondunk legyen a kristályok beszerzésével. Miután megszereztük az előbb említett felszereléseket, fel kell raknunk azokat a hajókra, amihez csak be kell állni velük a cirkálónk hangárjába, és összekattintgatni, hogy milyen változtatásokat szeretnénk. Ami kicsit zavaró ebben a megoldásban, hogy minden hajóval egyesével kell berepülnünk a hangárba, így ha van egy nagyobb flottánk, akkor jó ideig eltart, míg mindegyiket felszereljük. Az imént említett cirkáló a flottánk központi hajója, itt tudunk fejleszteni, gyártani, és itt érhetjük el a csillagtérképet is, ami nélkülözhetetlen az egyes szektorok közötti ugráshoz.

[bold]

Top Gun az űrben[/bold]

A stratégiai rész tulajdonképpen ki is merül az eddig elmondottakban, ám van a játéknak még egy fontos része, akció. Az egységeket ugyanis itt nem úgy irányítjuk, mint az RTS-ek többségében. Nem tudjuk kijelölni őket, és parancsokat adni nekik, itt nekünk kell beülni a pilótafülkébe, és vezetnünk a gépet, mintha csak egy űrhajó szimulátorban lennénk. Bár a szimulátor jelző „kicsit” túlzás, mivel a fejlesztők inkább az arcade-es vonalra szavaztak az irányítás tekintetében. Kicsit furcsa is az egérrel való vezetés az elején, mivel nagyon érzékenyek a gépek, így mindenképpen szokni kell a dolgot. Az nem lett volna rossz, ha lehet joystick-ot használni, de sajnos a program ezt nem támogatja. Az irányított gépek között bármikor szabadon váltogathatunk, de a pilótafülkében ülve arra is van lehetőségünk, hogy pár egyszerűbb parancsot adjunk ki, így utasíthatjuk társainkat, hogy álljanak egyhelyben, támadjanak, járőrözzenek vagy kövessenek minket. A fejlesztőknek sikerült egy kis szerepjátékos vonalat is belecsempészni a játékban, ugyanis pilótáink a harc során képesek tapasztalatot szerezni. Ha szintet lépnek, akkor 3 képességpontot oszthatunk el a harci tudás, a szerelés és a reflex képességek között. Fontos, hogy harc közben vigyázzunk a gépeinkre, és minél kevesebbet veszítsünk el belőlük, hiszen egy magasabb szintű pilóta sokkal hatékonyabb a csatában, mint egy zöldfülű.

 

3. oldal

Ami a küldetéseket illeti, azok többsége kimerül abban, hogy pusztítsuk el a ránk támadó kalózokat, de szerencsére a változatosság kedvéért időnként kapunk más típusú feladatokat is. Ilyen például az, amikor egy hajó számítógépét kell feltörnünk, vagy egy lezárt konténert kell kinyitnunk. Mindkettőhöz tartozik egy egyszerű, ám nem kis ügyességet igénylő minijáték, melyet meg kell oldanunk a misszió végrehajtása érdekében. Emellett találkozni fogunk olyan küldetésekkel is, amikor egy hajót kell megtalálnunk az űrben. Ez utóbbi nem túl barátságos, ugyanis semmilyen támpontot nem kapuk a kereséshez, így az egész szektort át kell kutatnunk a célpont után. Mitagadás, körülbelül olyan izgalmas a feladat, mint a tű keresése a szénakazalban. A 10-12 órás játékidőt kínáló hadjárat mellett vannak különálló küldetések is, amiket kipróbálhatunk unalmas óráinkban. Ezek közül talán a Túlélés a legérdekesebb, amelyben ellenséges támadások hullámaival szemben kell minél tovább kitartanunk.

Technikai szempontból természetesen nem érdemes az AAA játékokkal összehasonlítani a Shattered Origins-et. Az indie programok között viszont nincs miért szégyenkeznie a programnak, főleg annak fényében, hogy a grafikus motort egy ember írta. A nagyobb csaták egészen jól festenek, és a hajók modelljei is tetszetősek. A hangok terén elsősorban a zenét érdemes kiemelni, melyben az elektronikus stílus dominál, és igencsak feldobja a harcokat. A játékban minden párbeszéd szinkronizálva van, ezen a téren csak azért van hiányérzetünk, mert nem magyar hangúak a karakterek. Jó hír viszont, hogy a szövegeknél és feliratoknál be lehet állítani a magyar nyelvet, így az angolul nem értők is élvezhetik a programot.

Csalódottan és kissé értetlenül vettük tudomásul, hogy az Elder Games játéka igencsak kevés nyilvánosságot kapott a sajtóban, pedig egy élvezhető játékmenettel megáldott programról van. Pár apró bug még benne maradt a végleges verzióban, illetve a kezelőfelületen is lehetne kicsit csiszolni, de ezek a hibák nem sokat vonnak le a Shattered Origins élvezeti értékéből. Reméljük a fejlesztők előbb-utóbb elkészítik a folytatást, hiszen a történetnek még egyáltalán nincs vége.

(Chocho kollégánknak köszönhetően sikerült billenytűzetvégre kapnunk a játék egyik fejlesztőjét, a vele készült interjút a következő oldalon olvashatjátok.)

 

4. oldal

Kérlek, mutatkozz be az olvasóknak!

Tarsoly Ede vagyok, az Elder_Games alapítója, vezető fejlesztője és zeneszerzője. Közel nyolc éve foglalkozom játékfejlesztéssel, a Shattered Origins: Guardians of Unity pedig az első kiadott játékunk.

A PC-s piac bevételei csökkentek az utóbbi időben, az RTS-ek pedig mindig is rétegjátéknak számítottak. Miért pont űrstratégiát fejlesztettetek mégis?

A fejlesztés kezdetekor még szó sem volt arról, hogy ez a játék kiadásra készül, így egy olyan projektnek álltunk neki, amivel minden tag szívesen foglalkozott. Mikor lehetőséget kaptunk arra, hogy a hobbiból komolyabb fejlesztés legyen, akkor pedig már nem akartunk túl sokat változtatni a koncepción – valamennyit végül mégiscsak sikerült, mert eredetileg a taktikán és stratégián nem lett volna ennyi hangsúly. Mivel a kiadó nem szólt bele abba, hogy milyen típusú játékot fejlesztünk, így úgy döntöttünk, befejezzük azt, amit már elkezdtünk. Így történt, hogy végülis egy űrstratégiát készítettünk.

Mi volt az elsődleges inspiráció a játékhoz?

Az emberi történelem épp annyira szolgált alapul, mint Asimov művei, vagy épp a Csillagok Háborúja. Nem igazán tudnám megmondani, ezek közül melyik volt a legjelentősebb számunkra.

A műfajok efféle keveredése ritkán sül el jól. Nem féltetek a negatív fogadtatástól?

Sok olyan interjút olvastam, ahol különféle játékfejlesztők arról beszélnek, hogy ahogy közeledett játékuk kiadása, egyre jobban féltek. Akkor mosolyogva olvastam ezeket a sorokat, de mikor mi jutottunk el ugyaneddig, ugyanígy éreztük magunkat. Kiadás előtt olyannyira féltünk, hogy a játékosok végül negatívan fognak a játékunkhoz állni, hogy fejenként több mint tízszer végigjátszottuk a Shattered Origins-t, hibák után kutatva, nehogy akár csak a legapróbb bakit is felróhassák nekünk. Szerencsére az értékelések végül pozitívak lettek, a legtöbb helyen 80% körül értékelték a játékot.

A játék befejezése folytatást sejtet. Ez bizonyára nem véletlen. Mi várható egy esetleges második részben?

Nem, valóban nem véletlen. Nem titok, hogy a Shattered Origins-t eleve trilógiának szántuk, a történetét előre megírtuk mindhárom részre. Túl sokat nem árulhatok el ezzel kapcsolatban, de néhány részletet azért megoszthatok. A Guardians of Unity, vagyis az első rész a Guardian frakcióra fókuszált, és a főküldetések folyamán elmesélt történet elsősorban azt mutatta be, hogy ez a frakció hogyan is viszonyul a körülöttük egyre sötétebbé és veszélyesebbé váló univerzumhoz, továbbá megismerhettük a Guardianok szempontjából kulcsfontosságú szereplőket. Ha lesz lehetőségünk elkészíteni, akkor a második rész középpontjában a Pirate frakció áll majd, őket irányíthatjuk, és az első rész folyamán megszerzett tudás rendkívül fontos szerepet fog majd betölteni.

Mennyire nehéz manapság egy független fejlesztő élete Magyarországon?

Azt kell mondanom, hogy nekünk ebből a szempontból szerencsénk volt, mert akadt támogatónk, a Rawen Group Hungary. Nekik köszönhetően a fejlesztés sokkal könnyebb volt, ugyanakkor megmaradhattunk független fejlesztőnek, és a legtöbb esetben szabad kezet adtak. Biztos vagyok benne, hogy nélkülük sokkal nehezebb lett volna.

Mit tartasz a legnagyobb érdemeteknek a játékkal kapcsolatban?

Számomra végig az volt a megdöbbentő, hogy mekkorát fejlődtünk az előző projektünkhöz képest, mely az ingyenes Arcan volt. A Shattered Origins számunkra egy mérföldkő, melyből rengeteget tanultunk.

 

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward