PSP 2: full extrás erőmű a zsebedben

A Sony ma bemutatta a PSP utódját, a készülő marokkonzol pedig, ahogy az várható volt, egy igazi mindenes.

PSP 2: full extrás erőmű a zsebedben

I. oldal

A Sony ma bemutatta Japánban a PSP második generációját, amit egyelőre csak NGP kódnév alatt futtatnak (Next Generation Portable). A marokkonzol az év végén érkezik, de ma kiderült róla az összes fontos információ, vége a találgatásoknak!

Az NGP-nél ugyanazt a formát használták, mint az első PSP-nél, de már első ránézésre látszik, hogy rengeteg apró változtatás történt, hallgattak a játékosok kívánságaira. Irányítás szempontjából talán a legfontosabb, hogy ezúttal két analóg kart kapott a gép, így még könnyebbé válhat néhány játék irányítása (FPS-ek pl.). Ami nem látszik a képen az az, hogy ezúttal mozgásérzékelővel is ellátták a gépet, a képernyő pedig érintőfelület is egyben (kapacitív). A lehetőségeknek azonban itt még nincs vége, ugyanis a gép hátlapja is egy kapacitív érintőfelület, úgyhogy biztos lesznek olyan játékok, amiknél ezt használva nem kell kitakarnunk a képernyőt a kezünkkel. Természetesen, ahogy az manapság illendő, mindkét érintőfelület multi-touch-os.

A képernyő tovább nőtt, az eddigi 4.3 helyett immár 5 colos, felbontása pedig a 960*544 pixel, ami sorok és oszlopok számában is pont kétszerese az eddiginek, így könnyű lesz a régebbi játékokat felskálázni. A szép színekről és az alacsony fogyasztásról a Sony OLED technológiája gondoskodik, úgyhogy valószínűleg a felbontáson felül is láthatunk majd egy minőségbeli ugrást a képernyőnél. A multimédiás képességeket erősíti az elülső és hátsó kamera, a beépített mikrofon és a sztereo hangszorópár.

Kamerát a jelenlegi széles PSP-hez csak kiegészítőként lehetett venni, ahogy GPS-t is, most mindkettő az alapgép részét képezi, méghozzá beépítve. Kíváncsiak vagyunk, hogy a Google Maps-en kívül lesz-e pl. navigációs szolgáltatás a PSP-hez, a lehetőség adott, és a képernyő mérete is megfelelő. A hálózati lehetőségekre sem lehet panasz, van WiFi, Bluetooth és ami a legfontosabb, 3G. Ez pedig mobil internetelérést jelent akárhonnan, jelentősen megnövelve az NGP lehetőségeit (böngészés, facebook, twitter, stb.).

II. oldal

Most pedig jöjjön az, amire a legtöbb tech geek kíváncsi lehet, nézzünk be a burkolat alá! A gép lelke egy négymagos processzor, ami ARM Cortex A9-es architektúrára alapoz, jelenleg ez az egyik legjobban elterjedt és legfejlettebb mobil chip, csak négymagos változata még nincs igazán használatban sehol. Pontos órajeleket még nem tudunk, de valószínűleg az 1-1.5GHz-es sávban fogunk mozogni, komoly energiamenedzsmenttel, hiszen nem minden játéknak van szüksége ennyi erőre. Ezt a processzort egészíti ki a PowerVR SGX543 MP4+ grafikus vezérlője, ami így elsőre sok embernek lehet, hogy nem mond semmit. Az SGX543 egy jól skálázható GPU, amiből készülnek többmagos változatok, az NGP-ben egy négymagos lesz, ismeretlen órajelen, de ez a chip 200MHz-en például 133 millió poligon kezelésére képes. Bár a tényleges sebesség nem csak ebből áll, ez többszöröse annak, amit a 3DS képes nyújtani, és akkor még nem is beszéltünk a fejlettebb eljárások és technológiák támogatásáról. A mobilok világába kitekintve, az iPhone 5 is valószínűleg egy ilyen VGA-t használ majd, csak épp egymagosat, szóval egy négyszeres szorzót ahhoz képest is oda lehet képzelni. További érdekesség, hogy az OpenCL támogatásnak hála a PowerVR grafikus chipje nem csak grafikára használható, ha arra van szükség foglalkozhat fizikával, besegíthet a processzornak videót kódolni vagy amit csak kitalálnak a fejlesztők, és megfelelően tudnak párhuzamosítani. A lényeg, hogy könnyen együttműködhet processzor és VGA, besegíthetnek egymásnak, ahol csak kell.

Persze egyetlen konzol sem lehet teljes a játékkínálata nélkül, egy ilyen multifunkciós erőmű is félkarú lenne, ha nem tudnánk mit csinálni rajta. A Sony viszont már most rengeteg szerződést kötött, így a belsős fejlesztők játékain kívül is láthatunk majd pár ütős címet. A következő játékok egy-egy marokkonzolos variánsára már biztos számíthatunk: Killzone, Uncharted, WipeOut, LittleBigPlanet, Call of Duty, Resistance, Little Deviants, Hot Shots Golf, Reality Fighters, Gravity Daze, Smart As, Broken, Hustle Kings. Impozáns lista ugye? Mivel a Naughty Dog (Uncharted) és a Guerrilla Games (Killzone) is beszáll a buliba, ezért valószínűleg hamar találkozhatunk majd olyan játékokkal, amik próbálják feszegetni a vas határait. Azok a szerencsések, akik kint voltak a bemutatón nagyon szépeket mondtak a látottakról, melyek között ott volt például az Uncharted is. Kojimáék is mutogattak egy Metal Gear Solid-ot, ami bár némileg vissza volt skálázva, nagyrészt a PS3-as tartalmat használta, ami elég ígéretesnek hangzik. Persze nem arra kell gondolni, hogy az NGP-nek PS3-as ereje lesz, de lehet számítani PS3-as szinthez közeli játékokra, hiszen kisebb felbontáson kell elérni ugyanazt.

Pár dolog azért kérdéses maradt az NGP-vel kapcsolatban, itt van például az ár és az akkumulátoridő. Előbbire a Sony csak annyit mondott, hogy megfizethető lesz, valószínűleg a 3DS környékére lövik be. Utóbbi már jóval érdekesebb, mert bár nincs megerősítve, az Eurogamernek egy forrás 4-5 óra játékidőt mondott, ami reálisnak tűnik, ennyit tudott az első PSP is, és ennyit tud a 3DS is, ha 3D-s tartalmakat játszunk rajta. Netezve, zenét hallgatva, stb. valószínűleg ennél tovább húzza, de ezt nem szeretnénk elkiabálni. Nem tudjuk még ezen felül a rendszermemória méretét, de 1GB-ról suttognak (a mostani PSP-nek 64MB-ja van, a PS3-nak 256+256MB-ja), amiből persze az oprendszer leveszi a részét, de még így is maradna bőven elég a szoftvereknek. A kompakt méret érdekében optikai meghajtó már nem lesz a gépben, helyette flash adattárakon lehet majd játékot venni, ha valaki ragaszkodik a fizikai adathordozóhoz, a többieknek pedig ott a PS Store, ami mobilnettel akár a villamosról is elérhető lesz. Az viszont még nem tisztázott, hogy a beépített memóriát (mérete ismeretlen) lehet-e majd bővíteni valahogy, vagy nem.

Az NGP (vagy PSP2, vagy akárhogy is hívják majd) az év végén fog érkezni, addig valószínűleg még hallunk róla eleget. A legérdekesebb az lesz, hogy milyen szolgáltatásokkal bővítik a repertoárt, milyen játékokat jelentenek még be, és mit tudunk meg még magáról a vasról. A mostani ismereteink alapján viszont könnyen állíthatjuk, hogy az NGP egy zsebben hordható, full-extrás mini-erőmű lesz, ami sokkal több lehet, mint egy „egyszerű” játékgép.

A specifikáció:

CPU:     ARM® Cortex™-A9 core (4 magos)

GPU:     SGX543MP4+

Méret:     kb. 182.0 x 18.6 x 83.5mm (szélesség x vastagság x magasság) (nem veszi figyelembe pl. a legvastagabb pontokat, mint az analóg karok)

Képernyő (érintőképernyő): 5 colos (16:9), 960 x 544, kb. 16 millió szín, OLED, többérintéses (kapacitív)

Hátsó érintőpad: többérintéses (kapacitív)

Kamerák: elülső hát hátsó kamera

Hang: Sound: beépített sztereo hangszorók és mikrofon

Szenzorok: hattengelyes mozgásérzékelő rendszer és háromtengelyes elektronikus iránytű

Helyzetmeghatározó: beépített GPS, Wi-Fi helymeghatározó szolgáltatás

Gombok/kapcsolók: PS gomb, bekapcsoló gomb, iránygombok (fel, le, jobbra, balra), akciógombok (háromszög, kör, X, négyzet), jobb- és baloldali vállgombok, jobb és bal analóg kar, START gomb, SELECT gomb, hangerő gombok (+/-)

Vezetéknélküli kommunikáció: mobil hálózat (3G), IEEE 802.11b/g/n (n = 1×1) (Wi-Fi) (Infrastructure/Ad-hoc mód), Bluetooth® 2.1+EDR (A2DP/AVRCP/HSP)

 

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward