Ahogy arról beszámoltunk a napokban, Elon Musk antiszemitának nevezett megnyilvánulásait követően sorra kezdtek nagyvállalatok hátat fordítani az X-nek. A nagy port kavaró ügyben rengeteg bevételtől eshet el a mikroblog. A károkat most még nem is lehet felbecsülni.
Musk megnyilvánulásai nem először sodorták bajba az X-et, és valószínűleg nem is utoljára. Az üzletember bejegyzései azonban még önmagukban nem okoztak volna ekkora problémát. Ahhoz, hogy ekkora vihar kavarodjon a dologból, hozzájárult az is, hogy bizonyos szervezetek gerjesszék a feszültséget. Emiatt most pert indítanak.
A Media Matters arra hívta fel a figyelmet, hogy az X keretei között nagyvállalatok hirdetései jelennek meg antiszemita tartalmakat népszerűsítő, és a fehér felsőbbrendőséget hirdető tartalmak mellett. “Adolf Hitlert és a náci pártot éltető fiókok bejegyzései közé keveredhetnek a vállalati hirdetések.” — állítja a nonprofit szervezet, és erről képernyőképeket is készítettek.
Elon Musk és az X vezérigazgatója egyértelműen kijelentette, hogy ez nem igaz, valótlan állítás által befolyásolva dönthetett úgy az IBM, hogy kihátrál a mikroblogon hirdetők közül. Ezzel pedig egy olyan dominót döntött fel, amit sok másik követett. Mostanra egy sor technológiai és médiacég határozott úgy, hogy követi az IBM példáját.
A hirdetők elfordulásához persze jelentősen hozzájárult az is, hogy Elon Musk antiszemita konspirációs elméletek hitelességéről győzködte az embereket a platformon. De az üzletember és Yaccarino is úgy véli, hogy a Media Matters nonprofit szervezet jelentésének terjesztése nélkül nem lenne a platform a jelenlegi helyzetben. A vállalat vezetője pedig hisz abban, hogy ez a mostani helyzet csak átmeneti, sikerül majd mindent tisztázni.
Az nem meglepő, hogy Muskék ezt hangsúlyozzák, és perbe is fogják emiatt a szervezetet. Ez egy olyan döntés, amivel menteni próbálják a jelenlegi helyzetet. És az X malmára hajtja a vizet, hogy nemcsak a mikroblog vezetője és tulajdonosa igyekszik jogi útra terelni az ügyet, hanem a texasi főügyész, Ken Paxton is úgy döntött, hogy vizsgálatot indít a Media Matters ellen.
Paxton hasonló véleményen van, mint Musk és csapata, úgy látja, hogy a Media Matters félrevezető kampányt folytathatott, hogy az X rossz hírét keltse. Nagyon úgy fest, hogy innentől ez egyre erőteljesebben elmegy majd egy politikai háborús irányba, mivel már konzervatív politikusok is azt tanácsolják, hogy induljon az ügyben szélesebb körű vizsgálat a lehetséges csalások, félretájékoztatások miatt. Paxton mellett más konzervatív főügyészeket is lépésre sarkallnak.
Linda Yaccarino kiemelte, hogy egészen biztos, hogy a valódi felhasználói tapasztalatokat nem reprezentálja, hogy szélsőséges nézeteket valló tartalmak között jelenik meg például egy Disney mese hirdetése. Márpedig a Media Matters ezt állítja. A CEO hangsúlyozza, hogy nem igaz, hogy normál körülmények között ilyen tartalmak nem vegyülnek a platformon.
A szakemberen most különösen nagy a nyomás. Elon Musk eredetileg azért nevezte ki Yaccarinót az X élére, hogy a mikroblog vállalati kapcsolatait jó kezekben tudja. A vezérigazgató elsődleges feladat az volt, hogy a hirdetési partnereket visszacsalogassa a platformra. Most egy pillanat alatt olyan nehéz helyzetbe került, hogy úgy érezheti, mintha lavinával szemben próbálna egy hegyoldalon felfelé síelni.
Mindenképpen érdekes lesz majd azt látni, hogy az X sorsa miként alakul a következő napokban hetekben; mennyi hirdető fog még úgy dönteni, hogy kihátrál a mikroblog mögül. Persze az is elképzelhető, hogy tényleg csak átmeneti lesz a helyzet, mint ahogy azt Yaccarino egy belső levelében is hangsúlyozta. Mindenesetre meglepő lenne, ha így alakulna, és a hirdetők mégis visszatérnének rövid időn belül.