Shop menü

ÓRIÁSI ADATÁTVITELI SÁVSZÉLESSÉGET KÍNÁL MAJD A PCI EXPRESS 7.0-S SZABVÁNY – 512 GB/S-OS LESZ EGY X16-OS SLOT

Az adatátviteli sávszélesség duplázása a korábbi menetrendnek megfelelően érkezhet, az új slotok pedig már 2027-től munkába állhatnak, elsősorban az üzleti konfigurációk szegmensében.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Óriási adatátviteli sávszélességet kínál majd a PCI Express 7.0-s szabvány – 512 GB/s-os lesz egy x16-os slot

A PCI Express szabvány fejlesztését végző PCI-SIG egy újabb mérföldkőhöz érkezett: elkészült a PCI Express 7.0-s szabvány 0.3-as verziója, amellyel lefektetik az új szabvány alapköveit, illetve meghatározzák a fejlesztés irányát. Ahogy az lenni szokott, az előző generációs PCI Express szabványhoz képest duplázásra kerül sor, már ami az adatátviteli sávszélességet illeti, ennek megfelelően összességében óriási gyorsulásra kerül sor, ha a számokat a jelenleg elérhető PCI Express szabványok képességeivel hasonlítjuk össze.

Galéria megnyitása

A PCI Express 5.0-s szabvány esetében az egy érintkezőre jutó adatátviteli sávszélesség 32 GT/s értéket képvisel, míg a PCI Express 6.0 esetében már 64 GT/s sebességre nyílik mód. Ehhez képest a PCI Express 7.0-s szabvány keretén belül egyetlen érintkezőre 128 GT/s sebesség jut, ami azt jelenti, hogy egy teljes, x16-os sávszélességű csatolófelület esetében a PCI Express 5.0-nál elérhető 128 GB/s és a PCI Express 6.0-nál érvényben lévő 256 GB/s helyett immár 512 GB/s-os maximális kétirányú adatátviteli sávszélességgel lehet gazdálkodni. Ez persze csak az elméleti maximális érték, nincsenek benne a kódolásból fakadó veszteségek (encoding overhead).

Az új szabvány a PCI Express 6.0 által kitaposott ösvényen halad tovább, ami azt jelenti, hogy a jeltovábbítás ezúttal is négyszintű impulzusamplitúdó-modulációval valósul meg (PAM4, Pulse Amplitude Modulation 4), valamint a FEC (Forward Error Correction), illetve az 1b/1b flit mode encoding is jelen lesz a kínálatban. Ahogy az lenni szokott, a 0.3-as verzió egyelőre csak általánosságokban beszél a szabvány tulajdonságairól, konkrétumokat nem igazán tartalmaz, hiszen általában csak a sarokkövek kijelölésére használják ezt a kiadást. Az elsődleges szempontok között szerepel a 128 GT/s sebességszint elérése, valamint a megbízható és energiahatékony adattovábbítás is.

Galéria megnyitása

A PCI Express 7.0 esetében, csak úgy, ahogy a PCI Express 4.0 és a PCI Express 5.0 közötti váltás során, a vezetékelés hossza kisebb lehet majd a magasabb adatátviteli sebességek miatt, vagyis a kiszolgáló és az eszköz közötti hossztól függően egyre rövidebb távokat lehet áthidalni újra-időzítők (retimers) nélkül. Hogy ez a PCI Express 7.0 esetében konkrétan mit jelent majd, már ami a távolságokat és az alkalmazandó kiegészítőkkel kapcsolatos költségeket illeti, egyelőre rejtély.

Érdekes adalék viszont, hogy már a PCI Express 5.0 esetében is magasabb minőségű anyagokat kell használni, illetve a nyomtatott áramköri lapnak is vastagabbnak kell lennie, mint a korábbi megoldások esetében, ugyanis csak így lehet garantálni a jeltovábbítás tisztaságát, energiahatékonyságát és stabilitását. Ez természetesen az egyes termékek gyártási költségeit is emelik. Minden bizonnyal a PCI Express 7.0 esetében is ez lesz a helyzet, vagyis az extra követelmények miatt drágább lesz a PCI Express 7.0 alapú termékek gyártása, mint például a PCI Express 6.0-s vagy a PCI Express 5.0-s megoldásoké.

Galéria megnyitása

A PCI Express 7.0 szabvány-koncepcióval kapcsolatos bejelentés alkalmával csak az üzleti alkalmazások kerültek szóba, ahogy azt már megszokhattuk: a csoport főként a 800 Gbps-os Ethernet vezérlőket, az AI/ML gyorsítókat, valamint a felhő- és kvantum-számítástechnikai eszközöket, illetve az adatközpontokat, a hadiipari és űripari termékeket, illetve a HPC piaci termékeket jelölte meg lehetséges alkalmazási területekként. A PCI Express 7.0-s szabvány természetesen idővel az asztali- és mobil konfigurációkba is megérkezhet, ezzel kapcsolatban azonban egyelőre nem osztottak meg részleteket az illetékesek. Az új szabvány várhatóan 2027 folyamán állhat csatasorba, azaz még elég sokat kell rá várni.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére