Múlt héten az Apple ismételten ráijesztett néhány felhasználójára azzal, hogy az App Store rendszerén keresztül illetéktelenül számolt fel különböző összegeket. Nyáron ebből már volt egy óriási botrány, ami egészen a miniszterelnökség közbeavatkozásáig nyúlt el. Szerencsére most már rutinosnak bizonyultak a bankok.
„A bankok, a Magyar Bankszövetség és az MNB gyors erőfeszítései nyomán sikerült megnyugtató módon elszámolni az ügyfeleknek duplán jelzett – ám a valóságban le nem vont – tranzakciókat, amely az Apple alkalmazásboltjának zavara miatt állt elő.” – olvasható a Magyar Nemzeti Bank friss közleményében.
Miután viszonylag rövid időn belül másodszor fordult az elő, hogy az Apple szolgáltatása tévesen számlázott ki különböző összegeket – ráadásul ezúttal olyan időpontban történt az eset, hogy az egyértelműen nem a lakosokhoz volt köthető –, sikerült lényegesen gördülékenyebben kezelnie minden érintettnek az újabb hibát. Szeptember 30-án éjszaka regisztráltak a bankok olyan tranzakciókat, amik mögött tényleges teljesítés nem volt.
Ezúttal különösebben sok részletet nem tudhattunk meg azzal kapcsolatosan, hogy mennyi érintettje lehetett az ügynek, hány tranzakció történt illetéktelenül, és mekkora összegben számolt fel az App Store jogtalan tételeket. Június végén nagyjából 780 ezer kisebb-nagyobb levonást regisztráltak a különböző hazai pénzintézetek, az átmeneti kár pedig meghaladta a 2 milliárd forintot. Most ennél kisebb volt a tranzakciók száma, de az MNB elmondása alapján azért arról nincs szó, hogy elhanyagolható lett volna az érintettek tábora.
„Több százezer hazai banki tranzakciót érintő problémáról” ír a szervezet, de annak köszönhetően most már nem volt riadtság a felhasználók oldaláról sem, hogy tudatában lehettek a probléma hátterének a friss emlékek révén. A bankok elmondása alapján sikeresen rendezni tudták a hibát már október 3-ára, és mostanra meggyőződött arról minden szereplő, hogy a zárolt összegeket sikeresen visszaállították a bankszámlákon. Itt fontos azt kiemelni, hogy alaptalan levonás elvileg már egyáltalán nem is történt, a pénzintézetek, ennek köszönhetően tudták a hibát gyorsan és gördülékenyen kezelni.
A közleményében azért arra felhívta a figyelmet az MNB, hogy amennyiben valaki azt tapasztalná a kárrendezést követően is, hogy valami nem stimmel az egyenlegével, akkor azt minél előbb jelezze a számláját vezető pénzintézet felé.
A korábbi hibával ellentétben most egyébként az MNB beszámolója szerint „csupán” az történt, hogy a szokásos előfizetési költségeket az Apple látszólag duplán számolta fel, de a valóságban ezek csak egyszeri alkalommal lettek teljesítve. A nyári hibához képest most az is változás volt, hogy nem csak magyarok voltak érintettek, összesen 20 ország különböző ügyfeleit érintette az ügy. Arról azonban nem tudtunk meg többet, hogy a globális kitettség mekkora volt.
A Magyar Nemzeti Bank a hazai bankokkal szorosan együttműködve, a korábbi tapasztalatokat kamatoztatva tudott most gyorsan reagálni. A jövőben pedig már a mostani ismereteket is felhasználva még hatékonyabban védekezhetnek majd ezekben az ügyekben, hogy megóvják a felhasználók megtakarításait.