Nagy bajban van a Tesla, ugyanis a jelek szerint kifogyott a szél a vitorlájából. Az elmúlt egy évben mindent bevetett annak érdekében, hogy nagyobbra növekedjen, de az idei első negyedévben ez már kevésnek bizonyult. Ha nincs több trükk a vállalat tarsolyában, akkor innentől megindulhat a lejtőn.
386 810 villanyautót szállított le a Tesla az idei első negyedévben, ami 8,5 százalékos visszaesést jelent.
A lehető legrosszabb várakozásokat is „sikerült” a Teslának alulmúlnia, egy elemző sem számított ennyire rossz eredményre, 400 ezer alatti példányszámról szóló előrejelzés egyáltalán nem volt, ebből érződik igazán, hogy mennyire váratlan a mostani eredmény. 2020-ban volt legutóbb olyan, hogy a Tesla negyedéves szinten csökkenésről számolt be. Akkor a magyarázat egyértelmű volt, a pandémia hatása csökkent a kereslet. Most ennél sokkal bonyolultabb a kép.
Az Egyesült Államokban most van a Model 3 gyártásában az átállás, és lassan sikerült felfuttatni az új generáció termelését. Európában a Vörös-tengeren zajló szomorú események okoztak ellátási gondokat, az új autók szállítása és a komponensek ellátása is akadozott. Kínában pedig beindult a villanyautós rali, a BYD és más helyi márkák elképesztően megerősödtek. Színre lépett a Xiaomi is egy nagyon ütőképes autóval, és sokan már ezt várták, így nem ruháztak be új Teslára.
Globálisan a termeléssel egyébként nem volt komolyabb gond a számok alapján. 433 ezer új Teslát sikerült legyártani, ami alig marad el az egy évvel korábbi adattól. Ezen a téren csak 1,7%-os csökkenés tapasztalható.
A forgalmi adatokat továbbra is a Model 3 és a Model Y uralja, ezekből most 412 ezer készült és 369 darabot szállítottak le a kereskedők. Egyéb autóból pedig 17 ezer talált gazdára, ami egy nagyon szép fellendülést jelent az egy évvel korábbi 10 695-höz képest. Egy éve ebben a számban még csak a Model S és a Model X volt benne, ma azonban már a Cybertruck is. Az elektromos pick-up az, ami megtolta az eladási számokat ezen a téren. Azt külön nem közölte a cég, hogy ebből az újdonságból mennyi talált gazdára.
A forgalmi adatok szépítése érdekében a cég elkezdte azt is közölni, hogy mekkora mennyiségben állított elő energiatároló egységeket a mellékes üzletágában, a Tesla Energyben. „Az első negyedévben 4053 MWh energiatárolásra szolgáló terméket telepítettünk, ami az eddigi legmagasabb negyedéves eredmény” – olvasható a rövid közleményben.
Nem helyezte a cég kontextusba ezt a számot, de az előző negyedéves beszámolóból kiderül, hogy ez valóban egy nagyon szép rekord. Eddig még sosem tudott ekkora kapacitást egy negyedév alatt üzembe helyezni a Tesla, 3980 MWh volt az eddigi csúcs 2023 harmadik negyedévéből, egy évvel korábban pedig 3889 MWh-s forgalmi teljesítményt tudott elkönyvelni a cég. Túl nagy növekedés azért itt sincs, de legalább pozitív irányba billent a mérleg nyelve.
Eljött a kijózanodás ideje?
A hír hallatára a vállalat részvényeinek értéke tovább csökkent. Egyébként sincs jó állapotban az értékpapírok árfolyam, de a gyenge évindítás újabb mélypontra juttathatja a céget. Tavaly nyár óta lépcsőzetesen épül lefelé a vállalat értéke, és nagyon messze van már az 1 billió dollár feletti piaci kapitalizáció, jelenleg az a kérdés, hogy mikor fog 500 milliárd dollár alá menni a cég becsült értéke.
Persze még így is a Tesla a legnagyobb értékű autógyártó a piacon, de szép lassan azért csúszik lefelé. Hiába lehet látni néhány havonta egy szép felfutást, az alsó „csúcsok” egyre lentebb süllyednek 2023 júliusa óta. Lassan egy éves mélypontra kerülhet.