A villanyautók tömeges terjedése már elkezdődött, ez kétségtelen tény. Az EV modellek globálisan megjelentek, és rohamos fejlődést mutatnak, egyvalami viszont szinte állandó. Akkumulátorok terén hiába próbálnak jelentősebb előrelépést elérni, képtelenek erre a gyártók. Legalábbis eddig nem volt nagy fejlődés, de most az a hír járja, hogy jövőre már tényleg lesz változás ezen a fronton.
Az ígéretekből sosem volt hiány, az elmúlt években rengeteg csodaakkumulátort jelentettek be, viszont addig egyetlen egy sem jutott el, hogy gyártásba kerüljön. A meglévő technológiák finomítgatása megy folyamatosan, ezzel viszont nagyobb előrelépést nem tudtak elérni. A BYD viszont jövőre előrukkolna egy tömeggyártásra alkalmas na-ion teleppel, az akkumulátor 2023 második negyedévében termelésbe kerülhet.
A BYD a legnagyobb kínai villanyautógyártó, és olyan tempóval növekedik, ahogy igazából egyre közelebb van a Teslához, és bizonyos mutatókban már képes megelőzni is. Eleve egy rutinos gyártóról beszélhetünk a BYD esetében, attól függetlenül, hogy nyugaton nem különösebben ismerős a vállalat neve, ami egyébként a Build Your Dreamből ered, és éppen ezt csinálják az EV szegmensben. Szerettek volna piacvezetők lenni, és fokozatosan egyre közelebb kerülnek ehhez a címhez.
Saját akkumulátorgyártással és fejlesztéssel is foglalkozik a BYD, méghozzá olyan komolyan veszi ezt, hogy igazából a CATL mellett ő az egyedüli, akinek sikerült stabilan működő nátrium-ion telepet létrehoznia. A jelek szerint pedig gyorsabban fogja ezt a megoldás gyártásba vinni, mint a CATL, aki a világ elsőszámú akkumulátorgyártója. (És egyébként éppen azon van, hogy Európában egy magyar gyár révén erősítsen.)
Bízunk abban, hogy a BYD valóban képes lesz megoldani a nátriumos telep tömeges termelését, erre ugyanis már nagy szükség lenne. Az elektromos járművek gyártása nagyon belassult, nem ritkák az olyan modellek, amikre több éves a várólista, vagy egész egyszerűen már felfüggesztették a rendelhetőségét. A nátrium-ion technológia alkalmazása pedig igazából részben erre is megoldást jelenthetne.
A na-ion telep esetében nincs szükség lítiumra, a nátrium a fő alkotóeleme, amit lényegesen könnyebb megfelelő formában előállítani és biztosítani. Mostanra a li-ion akkumulátorok is létrehozhatóak egy sor olyan alkotóelem nélkül, amik korábban elengedhetetlenek voltak a nátrium bevezetésével pedig már az sem jelentene gondot, hogy a lítium viszonylag korlátozottan hozzáférhető. Kezdetben valószínűleg nem lesz még olcsóbb és könnyebb az új telep előállítása, de ez idővel biztosan megváltozik majd.
A CATL korábban arról beszélt, hogy az energiasűrűséget tekintve is nagyon szépen fejlődik a nátrium-ion telep. De azt tudni kell, hogy hátrányból indul ahhoz képest, mint amit a lítiumos telepekkel össze lehet hozni. Korábbi adatok arról szóltak, hogy 160 Wh-s kapacitás hozható össze egy kilogrammban, de ez az adat a CATL-től származik és régebbi is. Nem tudni, hogy a BYD mit hozott össze, hogyan néz majd ki az energiasűrűsége a szériagyártásra érett újdonságnak.
A színfalak mögött a BYD állítólag már szervezi a beszállítói láncot, ami az új típusú akkumulátor tömegtermeléséhez lesz szükséges. A nyersanyagok ellátását biztosítani kell jó előre, és megfelelő mennyiségre le kell szerződni. Belső információkból lehetne tudni, hogy mekkora gyártási volumenre tervez a vállalat, de sajnos nem ismert semmilyen részlet erre vonatkozóan.