Az elmúlt napokban több felületen is arról jelentek meg felhasználói beszámolók, hogy a YouTube szokatlanul viselkedik elsősorban a Firefox használata mellett. Többször mintha megállna a töltések közben. Azt latolgatták, hogy a cég szándékosan lassítja a rendszert. Ezekre reagálta a Google felfedte, hogy mi állhat a háttérben.
A vállalat úgy látja, hogy igazából nem a böngészővel van a gond, hanem a benne használt kiterjesztésekkel, egészen pontosan a hirdetésblokkolókkal. Leszögezte a vállalat, hogy a YouTube magát a böngészőt semmilyen módon nem hátráltatja. A különös viselkedés a reklámblokkolók ellen folytatott harc egyik mellékhatása lehet.
A Google és a Mozilla viszonya rendben van, a YouTube egyáltalán nem különbözteti meg hátrányosan a Firefoxot.
Ha a felhasználók rendellenességet tapasztalnak, akkor azt nem pusztán a Firefox és a YouTube kombinációja okozza, hanem máshol kell keresni a hiba forrását. Azt tanácsolják, hogy tiltsák le az érintettek az alkalmazásban a hirdetések megjelenítését akadályozó szolgáltatásokat. Ez jó eséllyel megoldást jelent majd a megmagyarázhatatlannak tűnő jelenségekre. Elvileg eleve nemcsak a YouTube-on lehet a lassúságot tapasztalni, csak az érintett a legnagyobb mértékben.
“Az elmúlt héten a reklámblokkolókat alkalmazó felhasználók nem optimális videózási élményben részesültek, ami a betöltési késedelmeket is magában foglalta, függetlenül az általuk használt böngészőtől.” - erősítette meg a YouTube kommunikációs menedzsere. Christopher Lawton e-mailben adott tájékoztatást a szaklapok megkeresésére.
A YouTube szakembere elmondta, hogy előfordulhat, hogy még a letiltást követően is észlelik a hibát, de ilyenkor nem érdemes újabb módosításokkal próbálkozni, hanem ki kell várni. “Átmenetileg még előforulhatnak lassulások, késlekedések a YouTube betöltése során.” A böngésző és az oldal közötti kommunikációban a frissítés nem biztos, hogy azonnal lezajlik.
Nem beszélt részletesebben Lawton arról, hogy pontosan mi is zajlik a színfalak mögött, de az már egy ideje egyértelmű, hogy a YouTube olyan algoritmusokat futtat a használata közben, amik képesek felfedni az adblokkereket. Valószínűleg a hirdetésblokkolók és YouTube ezek után kutató scriptjei akadnak össze úgy, hogy a végeredmény egy kínzóan hosszadalmas betöltés.
Azt nem tudni pontosan, hogy miért a Firefox felhasználóknál tapasztalható legtöbbször a probléma, de azt is látni kell, hogy tényleg akadnak azért olyan beszámolók is, amik más böngészővel kapcsolatosak. A Chrome és az Edge esetén is visszatérő hiba ez. Valószínűleg inkább az lehet itt a kérdés, hogy melyik hirdetésblokkoló akad össze ilyen módon a YouTube saját algoritmusaival.
Néhány felhasználó megpróbált utánajárni a dolognak, de túl sokat nem tudtak kideríteni. Annyi biztosnak tűnik, hogy a YouTube sem igazán foglalkozik azzal, hogy magát a böngészőt pontosan azonosítsa. Még a Mozilla márkamenedzsere is megszólalt az ügyben, és elmondta, hogy nem kizárólag a Firefox érintett a dologban.
Nagyon nehéz azt megmondani, hogy a mostani hirdetésblokkolókkal folytatott harc milyen eredménnyel zárul majd, de ez az első olyan eset, amikor egy Big Tech szereplő tényleg nyíltan beleáll ebbe a harcba. Még az is lehet, hogy a végén a Google fog ebből kijönni vesztesen, mivel már többen panaszt tettek ellene. Úgy vélik, hogy maga a hirdetésblokkoló felfedésére használt fejlesztés illegális, és nem összeegyeztethető az Európai Unióban érvényben lévő szabályokkal.