Kihátrált a Google a montreali stúdiójuk vezetőjének véleménye mögül

A Stadiás vezető egy kisebb botrányt kavart a véleményével.

Kihátrált a Google a montreali stúdiójuk vezetőjének véleménye mögül

A napokban történt, rengeteg Twitch csatornát érintő fenyegető banhulláma mögött természetesen nagyon komoly pénzösszegek állnak, amit a szerzői jogvédők, illetve a szerzői jogok tulajdonosai a saját pénztárcájukban szeretnének látni.

Mint korábban is utaltunk rá, ezek a tiltások megosztják a közösséget és nincs ez így a játékokat készítő személyeknél sem. Alex Hutchinson (Spore, Assassin’s Creed 3, Sims 2, Far Cry 4), aki jelenleg a Google Stadiához tartozó Typhoon Studios kreatív igazgatója, egy pár, egymást követő twitter üzenetben fejtette ki a véleményét a dologról.

Mint írja, a streamerek olyan videók miatt aggódnak, amik olyan zenéket tartalmaznak, amik után nem fizettek semmit, pedig amiatt is aggódniuk kéne, hogy olyan játékokat streamelnek, amikért szintén nem fizettek. Ez az állapot ugyanis meg fog szűnni, ha a kiadók meggondolják magukat. Szerinte ugyanis a streamereknek kéne fizetnie a kiadóknak és a fejlesztőknek, hogy közvetíthessék a játékot. Meg kéne venniük a felhasználási jogokat, mint a valódi üzleteknek és úgy használniuk a tartalmat.

Valahol érthető ez a hozzáállás, hiszen egy streamer sokszor sokkal több pénzt keres egy-egy játékkal, mint azok a munkatársak, akik megalkották. Ráadásul a streamer ingyen jut olyan tartalomhoz, amiért például egy tévétársaságnak súlyos pénzösszeget kell kifizetniük. Arról nem is beszélve, hogy manapság a streamelt játékok nem vásárlási döntést segítő anyagok, amik segítik megvédeni a fogyasztót a rossz választástól, hanem pusztán egy az egyben közvetítése az adott játéknak.

Viszont az is egyértelmű, hogy ez a streamer és a játék kapcsolat nem egyoldalú az előnyöket nézve, hiszen számtalan játékot a streamerek fedeztek fel és vittek fel a toplistákra. Nem véletlenül szoktunk mi sem beszámolni a streamer átigazolásokról, nem azért fontos például Ninja vagy Shroud, mert Magyarországon bárki is követné a munkájukat, hanem azért, mert megkérdőjelezhetetlen hatásuk van a játékiparra. Ha egy játékot a kezükbe vesznek, az azonnal kasszasikerré válik, ez pedig közvetve a magyar játékosra is hatással van.

A Minecraft, a Fortnite, a PUBG stb. mind olyan játék, ami egy-egy streamer műsora által lett ismert. A legutóbbi nagy felfedezett, az Among Us szintén egy ilyen indie cím, a fejlesztőknek például sose lett volna pénzük olyan nagy marketing kampányt létrehozni, mint amit egy streamer 1 óra videójával el tud érni. Az eredmény pedig az, hogy 2020 egyik legnépszerűbb videojátéka lett a több éves projektből.

Ennek ellenére Hutchinson folytatta a gondolatmenetét.  

Meglepődött azon, hogy az emberek felháborodnak a szavain, szerinte ugyanis ezzel elfogadjuk azt, hogy más keressen pénzt a fejlesztők munkájával. Viszont érkezett is erre egy jó válasz a Bloomberg írójától, aki szerint azért ütközik falba a véleményével, mert egy olyan iparról van szó, ahol a vezetők 30 millió dollárt keresnek évente és a fejlesztők soha az életben egy garast sem látnának azokból a bevételekből, ami őket illetné a szerzői jogok után.

A 9toGoogle.com-nak nyilatkozó Google éppen ezért kénytelen volt egy elhatárolódó közleményt is kiadnia az ügyben. Mint írják, Alex Hutchinson - a montreali stúdió kreatív igazgatója - a Stadia játékokkal kapcsolatos véleménye nem tükrözi a Stadia, a YouTube vagy a Google véleményét. Ryan Watt, a YouTube videojátékokért felelős vezetője szintén megerősítette, hogy hisznek abban, hogy a streamerek, játékosok és a fejlesztők között olyan szimbiotikus kapcsolat van, amiből mindenki csak nyertesként jöhet ki.

A Google Stadia üzleti modelljének egy része arról szól, hogy a játékosok egy gombnyomással a streamerek videóiból be tudnak huppanni a felhő platformjukba és így folytatni a játékot. Éppen ezért kellemetlen számukra egy olyan nyilatkozat, ami az üzleti modelljük egyik pillérét kérdőjelezi meg.

Neked ajánljuk

Kiemelt
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ product.displayName }}
csak b2b
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap