Az utóbbi időben a konzolgyártók számára láthatóan ismét fontossá vált a visszafelé-kompatibilitás. Főleg a Microsoft igyekszik nagyon ezen a területen, hiszen az Xbox Series S|X természetesen futtat majd minden Xbox One-os játékot, az Xbox 360-as címek jelentős részét, és még az eredeti Xbox fontosabb játékait is, ráadásul ezeket különböző módokon automatikusan fel is javítja a konzol.
A Sony a PS5-tel nem megy vissza több generációra, azonban a PS4-gyel visszafelé-kompatibilis lesz az új konzol. Ez persze valamennyire elvárható, hiszen mindkét gép x86-64-es architektúrára épül, azonban a konzolok esetében jellemző alacsony szintű optimalizáció miatt a játékok mégis érzékenyek minden hardveres változásra, így még az azonos alapok ellenére sem egyértelmű a visszafelé-kompatibilitás megvalósítása.
A Sony azonban láthatóan megugrotta a lécet, és a PS4-re elérhető több, mint 4000 játék szinte mindegyike fut majd PS5-ön.
Ráadásul a visszafelé-kompatibilis játékok egy része profitálhat majd a PS5-ön elérhető Game Boost lehetőségből, így magasabb framerate-en futhat. Ez azokra a játékokra vonatkozik, amiknél nem zárták 30fps-re a képfrissítést, így ezek akár 60fps-sel is mehetnek, vagy azoknál a címeknél érvényesülhet, amiket erre felkészítettek.
A Naughty Dog például már bejelentette, hogy minden korábbi játékuk esetében működni fog a Game Boost, és azt is érdemes megjegyezni, hogy a 2020 júliusa után megjelent PS4-es címeknek ezt már kötelezően támogatnia kell, így tehát például a Ghost of Tsushima esetében is számíthatunk a 60fps-re, valamint a még gyorsabb töltési időkre.
A Sony azonban felhívja a figyelmet arra is, hogy bizonyos PS4-es játékok hibákat, nem várt tüneteket produkálhatnak PS5-ön. Éppen ezért ha azt tervezzük, hogy egy PS4-es játékhoz megvesszük például a DLC-ket, és majd PS5-ön játszunk velük, akkor érdemes először meggyőződni arról, hogy az adott játék megfelelően működik-e az új konzolon, mielőtt nekiállunk további tartalmakat vásárolni hozzá.
Ezen kívül fontos, hogy mindig legyen friss a konzol firmware-je, hiszen a különböző szoftveres lehetőségeken, így a visszafelé-kompatibilitáson is folyamatosan csiszolnak majd.
Jelen állás szerint mindenesetre a több mint 4000 darab PS4-re megjelent játékból csak a következők azok, amik biztosan NEM futnak majd PS5-ön, így ezekkel felesleges is próbálkozni:
- DWVR
- Afro Samurai 2 Revenge of Kuma Volume One
- TT Isle of Man - Ride on the Edge 2
- Just Deal With It!
- Shadow Complex Remastered
- Robinson: The Journey
- We Sing
- Hitman Go: Definitive Edition
- Shadwen
- Joe's Diner
Hogyan lehet futtatni a PS4-es játékokat PS5-ön, és mi a helyzet a VR-ral?
Az előző konzol játékainak elindítása az új masinán viszonylag egyértelmű, így erre nem fecsérelnénk túl sok szót:
- Amennyiben a játék lemezes, úgy a lemez behelyez, ha van frissítés, akkor letölt, vidáman játszik.
- Amennyiben a játék digitális, úgy a játék a Libraryból letölt, vidáman játszik.
A gyengébbek kedvéért fontos megemlíteni, hogy a lemezes játékokat nem lehet futtatni a lemezmeghajtó nélküli PS5 Digital Edition konzolon.
A digitális játékokat és a mentéseinket lehetőségünk lesz Wi-Fi kapcsolaton keresztül is átmásolni PS4-ről PS5-re, mint ahogy ezek az anyagok futnak majd a PS5-höz csatlakoztatott külső, USB-s merevlemezről is. A natív PS5-ös játékok azonban csak a beépített SSD-re, vagy a bővítmény SSD-re telepíthetők, és csak onnan indulnak el.
Amennyiben a PS4-re megjelent PS VR-os címekkel szeretnénk nyomulni, annak semmi akadálya, de kelleni fognak a hozzá a következő dolgok:
- PS VR headset
- PS Camera (az új HD Camera nem jó)
- PS Camera adapter (elvileg ingyen be lehet majd szerezni, kérdés még, hogy honnan?)
- Ezen kívül a Sony a DualShock 4-es kontroller használatát javasolja minden PS4-es cím esetében.
Milyen perifériák lesznek kompatibilisek?
Erre viszonylag egyszerű válaszolni, mert nagyjából minden, ami a PS4-en működött:
- A DualShock 4 és minden hivatalosan licencelt külsős kontroller.
- Minden hivatalosan licencelt kormány, arcade stick, flight stick és társai.
- A PS Move, a PS VR Aim és minden ehhez kapcsolódó dolog.
- Minden headset, ami USB-n vagy 3,5mm-es jacken csatlakozik, biztosan menni fog.
Fontos megemlíteni viszont, hogy a natív PS5-ös játékok kizárólag az új DualSense kontrollerrel mennek, azokhoz már nem lesz jó a DualShock 4.
Mi történik, ha a játék frissítést kap PS5-re?
Amennyiben egy játékot frissítenek, tehát next-gen upgrade-et kap, úgy már natív PS5-ös címként viselkedik, tehát a visszafelé-kompatibilitással kapcsolatos dolgok nem vonatkoznak rá.
Nagyon sok játék kap majd ilyen frissítést, például a Control, a Mortal Kombat 11, a Borderlands 3, a Cyberpunk 2077 és még hosszasan lehetne sorolni, azt viszont már kiadója és fejlesztője válogatja, hogy ezek a frissítések ingyenesek vagy fizetősek lesznek-e.