A Sony és a Honda 2022-ben létrehozta a Sony Honda Mobility névre hallgató közös vállalkozást, és ez alatt megszületett az Afeela márkanév. Ez alatt jöhet majd a két cég együttműködésében kifejlesztett villanyautó, ami egyre közelebb van a bevezetéshez, de még mindig elég sokat kell rá várni. A japánoknak nem voltak túlzó tervei, reális célokat tűztek ki, és egyelőre tartják is magukat ezekhez.
Arról volt szó, hogy az Afeela első teljesen elektromos meghajtású személygépjárművére 2025 második felétől fognak rendeléseket felvenni, a szállítás pedig 2026 tavaszán indulhat majd be. A friss értesülések is ezt a tervet erősítik meg, és ha minden jól megy, akkor a cég villanyszedánja Észak-Amerikában, az Egyesült Államokban fog először az utakra kerülni.
Friss információk szerint egy olyan platformot dolgoznak ki együtt, elsősorban a Honda mérnökei, amire a jövőben több különböző elektromos autót lehet majd felhúzni. Mivel a járműiparban mostanra szinte mindenki ebbe az irányba indult el, így nem meglepő, hogy a nagy Sony-Honda összeborulásnál is ezt lehet látni. A változatos felépítésű személyautók alapjául szolgáló platformra a Honda egy teljes járműszériát fog felépíteni, több mint fél tucat autó érkezik 2031-ig a most épülő alapokra.
0 Series néven jönnek az elektromos Hondák, és nagyon úgy fest, hogy mélyen legbelül ugyanarra az alapra épülnek majd, mint az Afeela.
Több szempontból is előnyös egy rugalmasan alkalmazható platformban gondolkodni. Természetesen a legfontosabb egészen biztosan az, hogy ezzel sokat lehet spórolni a tervezés során. Gazdaságilag mindenképpen az adja ki a legjobban, ha ugyanazokat a komponenseket minél több helyen tudják bevetni. Azért is jó az egységes platform, mert ilyen formában a Sony által fejlesztett digitális egységeket könnyen be lehet majd építeni az összes 0 Series családba besoroló Honda villanyautóba is.
Gyorsabb fejlesztést is lehetővé tesz a megosztott platform használata, hiszen így a különböző mérnöki csapatok egy egységben gondolkodva tudnak dolgozni. A szakemberek tudásával és a források összevonásával a kutatás és fejlesztés is dinamikusabban mehet. A Honda már egyébként is elég nagy lemaradásban van ezen a területen, így mindenképpen törekednie kell arra, hogy a lehető legjobb tempót tudja most már diktálni. Azért azt látni a friss információkból, hogy a cég azzal számol, hogy pillanatok alatt fog hatalmas lendületet venni a szekere. 2026 után, öt év leforgása alatt 7 elektromos autót vezetne be.
Csak a Honda állítólag nagyjából 65 milliárd dollárt fordít a 0 Series fejlesztésére. A tervek szerint a villanyautói aljában nagyon vékony akkumulátorcsomag lapul majd, kompakt villanymotorok lesznek beépítve a platformba, a kasztni pedig alacsony tömegűre lesz tervezve, hogy a végeredmény minél könnyebb legyen. Az akkumulátorok eleve nehezek, ezért kell máshol spórolni, plusz a kisebb tömeg javítja a hatékonyságot, ezzel együtt pedig a hatótávot is.
Azt is megtudhattuk, hogy a Honda nem gondolkodik rövidebb hatótávolságú, kisebb villanyautóban, a cég minden 0 Series járműve legalább 480 kilométer (300 mérföld) megtételére lesz alkalmas egy teljes feltöltést követően. Az Afeela 91 kWh-s akkumulátorpakknak ad majd otthont, és a Honda előre láthatólag ugyanerre a csomagra építhet.
A szórakoztató elektronikai megoldások viszont már maradnak kizárólag a Sony Honda Mobility égisze alatt érkező autóknak. Az Afeela olyan lehetőségeket nyújt, mint az üdvözlőszövegek megjelenítése az autó orrán, vagy a kontrolleres játék a műszerfal középső megjelenítőjén. Az animációkhoz az Unreal Engine 5.3 motort alkalmazzák a lehető legjobb látványvilág elérése érdekében. És már a mesterséges intelligencia is be lesz vetve a vezetéssegéd berendezések mellett, hogy hatékonyabb legyen az ADAS működése.
A Xiaomi után a Sony lehet a második technológiai cég, aki a villanyautózás felé nyit, még ha ezt egy tapasztalt partnerrel is éri el. A Xiaomi mostanra megmutatta, hogy ez egyáltalán nem lehetetlen küldetés, bár azt azért ezen a ponton érdemes hozzátenni, hogy ott is volt bőven hátszél a BAIC irányából.