Shop menü

GYORS TEMPÓVAL TERJEDHETNEK EURÓPÁBAN A KÍNAI VILLANYAUTÓK

A BYD lehet az egyik legnagyobb nyertese az európai járműpiacnak a következő években, de más cégek és márkák is sikeresen nyomulhatnak előre.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Gyors tempóval terjedhetnek Európában a kínai villanyautók

A kínai autók az elmúlt években egyre nagyobb példányszámban jelentek meg Európában, és az idei év arról szólhat, hogy ezek már szemmel látható teret nyernek a piacon. Egy friss kutatás meglehetősen borús képet fest az öreg kontinensen kialakult helyzetről a tősgyökeres márkák szempontjából. Ráadásul sok nyugati márka is Kínából fogja importálni a járműveket idén.

Európában gőzerővel nyomják az elektromos átállást, és a villanyautók terjedésével párhuzamosan jelenhetnek meg Európában a kínai márkák. A technológiai váltás az eddig megszokott piaci erőviszonyokat is teljesen felboríthatja. A Tesla berobbanás csak a kezdet lehet, és meglehet, hogy jobban teszik az európai piac eddigi meghatározó szereplő, ha már a kíniakkal szemben igyekeznek felfegyverkezni.

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport and Environment, röviden T&E) által publikált előrejelzés már az idei évre is nagy változásokat vetít előre. Csak a villanyautók körében fog Kína jelentős növekedést elérni a számítások szerint. Viszont az elektromos hajtáslánccal szerelt autók eleve nagyobb részesedést szereznek ebben az évben, mint korábban bármikor, így ez a térnyerés hatványozottan megmutatkozhat majd.

2024-ben minden tizedik villanyautót kínai gyártó szállíthatja majd le Európában.  

A T&E szervezet kimutatásai alapján nagyjából 11 százalékos piaci részesedése lehet majd a kínaiaknak az év végére az európai EV piacon, 2027-re pedig ez a szám átlépheti a 20 százalékos szintet is. A kutatás külön kiemelte a BYD szerepét, aki tavaly az év végén már globálisan is több tisztán elektromos autót tudott eladni, mint a Tesla, és idén már éves szinten is szeretné a trónt elfoglalni.

Eddig Európában egyértelműen a Tesla volt a domináns, aki a tempót diktálta, de a BYD szeretne ezen a helyzeten fordítani, de azt is látni kell, hogy a SAIC a régi MG márkanevet nagyon hatékonyan tudja kamatoztatni a régióban, és a Geely birtokában levő Polestar is egészen jól tud helyezkedni.

Galéria megnyitása

Kitér a kutatás arra is, hogy az összes Kínában gyártott autó aránya is eléggé félelmetes képet fest. Hiszen a nyugati márkák is nagy mennyiségben gyártatnak villanyautókat Kínában, és onnan hozzák be a kész járműveket Európába. A 2024-ben forgalomba kerülő összes villanyautónak már több mint a negyed jöhet az öreg kontinensre egyenesen Kínából. Tavaly ez a szám még 19,5 százalék volt, az év végére viszont már 25,3 százalékról beszélhetünk majd, ha minden a várakozások szerint alakul.

Érdekesség, hogy miközben a nyugati cégek a kínai gyártásban erősítettek, ha a villanyautókról van szó, addig a kínaiak igyekeztek Európában üzemeket létrehozni. A BYD egyik legfontosabb európai gyára éppen Magyarországon fog megépülni, és egyre több komponensgyártó, beszállító is hazánkat választja, miközben persze más európai országokban is egyre másra jelennek meg a kínaiak. Hiszen a helyi igényeket úgy tudják a legjobban kielégíteni, ha idetelepülnek.

Galéria megnyitása

Európa a nagy mennyiségű kínai importautó ellen úgy védekezhet, hogy megemeli a jelenlegi behozatali költségeket. A mostani 10 százalékról akár 25%-ra is növekedhet a villanyautókra váró vámtarifa. Ezzel abba az irányba terelnék a gyártókat, hogy helyben erősítsék a gyártást, összeszerelést és Európában teremtsenek új munkahelyeket. Miközben persze az autók ára egészen biztos, hogy emelkedésnek indulhatna. A T&E szerint arra kell törekedni, hogy minél egészségesebb piaci képet teremtsenek a szabályozások révén.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére