GeForce GTX670 teszt

Avagy mi lesz ha csak egyetlen egy SMX-et deaktiválunk a GK104-ben, majd 100 dollárral olcsóbban adjuk.

GeForce GTX670 teszt

GTX670

Csütörtökön megérkeztek a GeForce GTX670-esek, az Nvidia elkezdett lefelé terjeszkedni. Az új kártya ugyanarra a GK104-es GPU-ra épül, mint a jelenlegi zászlóshajójuk, a GTX680-as, a különbség csak annyi, hogy itt letiltottak egy SMX-et a maximális nyolcból, némileg csökkentették az órajelet (legalábbis papíron), valamint lenyestek az árból 100 dollárt. Nézzük meg mit is jelent ez számokban, hátha valakinek még nem a könyökén jön ki a GTX670 specifikációja az utóbbi hetek híráradata után.

Az SMX tömb letiltása 192 shader, valamint a hozzájuk tartozó 16 textúrázó elvesztését jelenti, minden más változatlan. Maradt a 32 ROP, a 256 bites memória elérés, sőt, még a memória órajelét sem piszkálták, így a GTX670 ugyanúgy 192GB/s-os sávszélességből gazdálkodhat. A GPU is hasonló menettempót diktál, az alap órajel ne tévesszen meg senkit, egyetlen alkalmazást sem láttunk, amiben addig lement volna az új kártya, sőt… igazából egyetlen egy olyat sem, amiben a papíron maximális 980MHz-en huzamosabb ideig tartózkodott volna. Ezen a fronton a Kepler architektúra a teszterek rémálma, a Turbó órajel ugyanis csak annyit jelent, hogy normális terhelés alkalmával körülbelül ezt fogja használni a kártya. Hogy valójában mit, az viszont már kártyánként változhat, hiszen elég sok paraméter alapján dönti el a driver, hogy éppen mennyin tekerjen a GPU. Az általunk használt referenciára építkező Gainward GTX670-es például szeretett inkább 1GHz-en, vagy némileg a felett mászkálni. Ha pedig napjaink egyik legkedveltebb szintetikus tesztprogramját, a 3DMark11-et engedtük rá, akkor a driver szadista csillogással a szemében felkiáltott, hogy „Kibírod azt az öt percet!” és feltekerte a GPU-t 1.1GHz-ig. Hiába no, kellenek azok a pontok…

Gainward GeForce GTX670 2GB

A „referencia” kártyánk ezúttal a Gainward színeiben érkezett. Kimenetek tekintetében ugyanazt kapjuk mint a GTX680-asok esetében: két DVI, egy DisplayPort és egy HDMI csatlakozó vár minket hátul, úgyhogy könnyen építhető hárommonitoros rendszer is a GTX670-nel. A NYÁK meglepően rövid a referencia kártyáknál, csak a hűtés miatt olyan hosszú a kártya, amilyen. Papíron a fogyasztás a nagytestvérhez képest csak 15%-kal csökkent, de úgy látszik ez elég volt a költséghatékonyabb gyártáshoz.

A kártya két hattűs PCI-Express tápcsatlakozóval rendelkezik, ez is változatlan a GTX680-hoz képest, csak itt egymás mellett helyezkedik el a két aljzat, nem használták újra a lépcsős felépítést. A hűtés elég halk lett, ritkán pörög fel igazán a ventilátor, bár mi most elég hűvös környezetben teszteltünk. Ha pedig valaki extrémebb kártyára vágyik a Gainwardtól az vessen egy pillantást a Phantom-ra.

ASUS GeForce GTX670 DirectCU II TOP

Még a Gainward kártyája előtt futott be a szerkesztőségbe az ASUS gyárilag tuningolt saját megoldása és mivel Gainward referencia kártyáját is körülbelül erre a szintre (1137MHz-es Turbó órajel) lehetett kényelmesen felhúzni, így benne hagytuk az eredményeit a tesztben, hogy megmutassuk mire képes egy tuningolt GTX670 a zászlóshajó ellen. Mielőtt azonban mindenki felkapná a fejét, hogy milyen kis csodakártya ez a GTX670 1137MHz-en, fontos megjegyeznünk, hogy nem sűrűn ketyegett annyin. Az esetek többségében inkább az 1228MHz-et szerette. Legalábbis ez a példány…

Az ASUS kártyája nagyobb, saját tervezésű NYÁK-ot használ, a hűtő pedig a már ezerszer látott és szinte mindig jól vizsgázó DirectCU II-es. Ezúttal sem volt gond vele, bár (lehet a gyári tuning miatt) szívesebben tekerte feljebb magát, mint a referencia ezúttal. Kimenetek tekintetében nincs változás, ezúttal is két DVI, egy DisplayPort és egy HDMI csatlakozó vár ránk.

Tesztkonfiguráció, szintetikus tesztek

Tesztkonfiguráció

Alaplap: Gigabyte X58A-UD3R

Processzor: Intel Core i7-930@3,71GHz

Memória: 3x1GB Kingmax DDR3-1333

Grafikus kártyák: ASUS HD6870 DirectCU, Gigabyte HD6950, Sapphire HD6970, ASUS HD7850 DirectCU II, ASUS HD7870 DirectCU II, Gigabyte HD7950, ASUS HD7970, ASUS GTX560 Ti DirectCU II, ASUS GTX570 DirectCU II, ASUS GTX580 DirectCU II, Gainward GTX670, ASUS GTX670 DirectCu II TOP, ASUS GTX 680

Tápegység: Chieftec 850W

Operációs rendszer: Windows 7 Home Premium SP1 64bit minden frissítéssel

Driverek: Catalyst 12.4, GeForce 301.24 béta, GeForce 301.32 béta (GTX670)

Megjegyzés a tesztekhez: a maximális beállítások alatt mindig négyszeres élsimítást értünk, még akkor is, ha az adott játék enged ennél nagyobbat beállítani (általában a 8x-et is felkínálják). A fogyasztásmérőnk sajnos elkezdett rosszalkodni a tesztek alatt, így nincs meg minden eredményünk egy diagram felállításához. A GTX670 ezért a következő tesztben is szerepelni fog, ahol jól látszik majd a fogyasztása a konkurenciához képest. A 3DMark Vantage kivételével minden teszt 1920*1080-as felbontáson ment.

Szintetikus tesztek

A 3DMark Vantage minden architektúrán jól skálázódik a shaderek teljesítményével, a Kepler sem kivétel. A tuningolt GTX670-es azonban könnyedén veszi az akadályt és felzárkózik a GTX680 mögé, míg a referencia a HD7970 nyomában lohol.

A helyzet 3DMark11 alatt is hasonló, a különbség mindössze annyi, hogy a driver dorgálására a GTX670 a HD7970 elé kerül. Nem egy pozitív példája a Turbo használatának, de a számháború sosem ér véget.

Lecseréltük a Heaven benchmarkunkat a frissebb, 3.0-s változatra, ami egy kicsit máshogy szórja a pontokat. A GeForce-ok szokás szerint jól teljesítenek a tesszelációra kihegyezett tesztben, a GTX670 itt úgyis képes a Radeonok fölé menni, hogy nem kell hozzá túlságosan megemelnie az órajelét (1GHz-en ment).

Jáktesztek

Az első valós játéktesztben azért egy kicsit átrendeződik a mezőny. Az Alan Wake szereti a Radeonokat, a HD7970-est még a tuningolt GTX670 sem képes utolérni, a referencia változat pedig egy szinten van a HD7950-nel.

AVP alatt nagyon hasonló a helyzet, nem is igazán van mit magyarázni a képen.

Az Unreal motor viszont már inkább a GeForce-oknak kedvez, a GTX670 könnyen párban van a HD7970-nel, ami nem rossz teljesítmény. Érdemes azonban megjegyezni az új kártyákról, hogy főleg a GTX680 esetében volt észrevehető az általában SLI rendszereknél megfigyelhető micro-lag. Mintha a kép meg-megállna egy-egy pillanatra, alig észrevehető, de az erre érzékenyeket biztos zavarná. Az előző tesztben nem tapasztaltunk hasonlót, valószínűleg a béta driver rosszalkodik.

A máig gépgyilkos Crysis alatt a GTX670 befészkeli magát a két csúcsradeon közé, és alig marad le a GTX680-tól.

A jelen generáció tagjait vizsgálva a helyzet nem sokat változik Crysis 2 alatt sem. A GTX680-HD7970 duó fej-fej mellett halad, a GTX670 pedig nem sokkal lemaradva követi őket.

Játéktesztek II.

A Flying Wild Hog játéka hasonlóan az Unreal motoros Batmanhez, szereti az nVidia kártyáit, a GTX670 újfent párban van a HD7970-nel.

A Lost Planethez DX9 alatt ez a mezőny már túl erős, így csak a DX11-es eredményeket pakoltuk a tesztbe. A CAPCOM DX11-es rendermotorja pedig mindig is a GeForce-ok irányába húzott. A GCN architektúrás Radeonok valamit javítottak a helyzeten, de még ez sem elég ahhoz, hogy behozzák a Keplereket.

Mafia 2 alatt is a GeForce-ok győznek. Azon ritka tesztek egyike ez, ahol a GTX680 bő 10%-kal a GTX670 felett van, a különbség legtöbbször 10% alatt van.

A Metro 2033 sokáig volt az nVidia egyik fellegvára, még a 3D Visiont is ezzel reklámozták különböző rendezvényeken. Abszolút maximumra tekerve azonban bármit képes megfogni, a Crysisnál is jobban kínozza a grafikus vezérlőket, de szereti az új Radeonokat. Főleg a gigászi memória-sávszélességgel rendelkező HD7900-as szériát.

Skyrim alatt a Catalyst máig nem hajlandó kikapcsolni a V-sync-et, így egy kis trükkhöz kellett folyamodnunk, elkezdtük a játék ini fájlját piszkálni. Az eredmény sajnos felemás lett, sikerült ugyan megszabadulnunk a 60 fps-es korláttól, de a játék motorja egy kicsit meghülyült és a Radeonok elkezdtek alacsonyabb eredményeket produkálni, mint V-synccel. A HD7850 például képes beállni 60 fps-re ha nem nyúlunk bele az ini-be, de így beesett ez alá. Éppen ezért az összesítésből kihagyjuk a Skyrim eredményeit, csak érdekességképpen hagytuk itt.

Összegzés

Foglaljuk össze az eddig látottakat!

A két csúcskártya fej-fej mellett halad, a köztük lévő különbség mindössze két és fél százalék, de nem is ez a meglepő, hanem a GTX670 teljesítménye. A Gainward kártyánk és az ASUS GTX680-asunk referenciakártyák voltak, utóbbi mégis csak 7%-kal tudott előbbi fölé emelkedni, miközben árban bő húszezer forint van közöttük. A tuningolt példányoknál eltűnik ez a különbség a GTX670 némi órajel emelés hatására könnyen hozza a csúcskártya szintjét. Persze ha valaki GeForce vonalon az abszolút csúcsra vágyik még mindig a GTX680-ast kell becéloznia, hiszen azt is lehet tovább rángatni, de a tuningosok talán maradnak a HD7970-nél, eddigi tapasztalataink alapján abban több tartalék van.

Visszatérve mai főszereplőnkre, a GTX670 induló ára körülbelül 120 ezer forint, az nVidia a HD7950 mellé pozícionálta az új kártyát, annál pedig valamivel gyorsabb, bár hogy pontosan mennyivel, az kártyánként változhat, a mi esetünkben a különbség ~10% volt. Mivel a legtöbb játékos egyelőre nem tud mit kezdeni a Radeon extráival (3GB memória, jobb GPGPU teljesítmény), így nem kérdés, hogy a 400 dolláros kategóriában a GTX670 a nyertes. Ha van egy kis szerencsénk, akkor ez újabb árkorrekciót jelent majd a közeljövőben, de valószínűleg amíg nem muszáj, addig az AMD nem piszkálja majd a HD7950 árát, hiszen annak a gyártási költségei magasabbak, mint a GTX670-nek (nagyobb GPU, komplexebb NYÁK, több memória). 1-2 héten belül úgyis kiderül mik az AMD szándékai, addig pedig még jelentkezünk a titánok harcával is, és még 3D-s szemüvegre sem lesz szükség hozzá.

A tesztben szereplő kártyákat a Mercury Magyarország ImpEx Zrt.-től, az ASUS magyarországi képviseletétől, a Gigabyte magyarországi képviseletétől, az Expert Zrt.-től és a Ramiris Europe Kft.-től kaptuk kölcsön. Ezúton is köszönet értük!

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward