Gabe Newell: „Senki sem lesz rosszul a Vive-tól”

A Valve társalapítója szerint cége megtalálta a tökéletes megoldást a virtuális valóságból eredő rosszullét kiküszöbölésére, ám egyesek szerint ez lehetetlen.

Gabe Newell: „Senki sem lesz rosszul a Vive-tól”

Nem vitás, hogy a következő pár év egyik legérdekesebb témája a játékipar területén a VR, azaz a virtuális valóság lesz. Bár még messze vagyunk a Star Trek holoszobájától, több nagy cég is azon dolgozik, hogy elkészítse a maga fejre szerelhető kijelzőjét. A hatalmasnak tűnő üzletből a Valve sem akar kimaradni. Vive-nak keresztelt készüléküket március elején, a Mobile World Congressen fedte fel partnerük, a HTC vezérigazgatója, Peter Chou.

Gabe „Gaben” Newell, a Valve egyik alapítója nem sokkal a nagy bejelentés után igyekezett meggyőzni a közvéleményt arról, hogy HMD-jük a többiekénél nagyságrendekkel jobb lesz. Az ismert designer nem kisebb dolgot állított, mint hogy a Vive mellett döntők garantáltan elkerülhetik a VR-játékok legkellemetlenebb mellékhatását, az ilyen vagy olyan formában jelentkező rosszullétet. Az emberek nem elhanyagolható része ugyanis nem bírja a szimulált környezetet, és ha huzamosabb ideig kell játszania, esetleg nézelődnie, különböző igencsak kellemetlen tüneteket produkál, amik közül a leggyakoribb mozgás hatására jelentkező kínzó, hasogató fejfájás.

A bejelentés tehát ígéretesen hangzik, és nem vitás, hogy ha elég kiforrott lesz a VR-technológia, az amúgy is szárnyaló játékipar újabb magasságokba emelkedhet. Ám, akadnak kritikus, vagy inkább, józanságra intő hangok is. Bei Yang a Disney egyik, szimulált környezetekkel foglalkozó szakembere, akinek az a feladata, hogy a cég által üzemeltetett vidámparkok a modern technika felhasználásával minél szórakoztatóbbak legyenek, nem ilyen optimista. A férfi szerint sokaknak súlyos tévképzeteik vannak arról, pontosan mi is az a virtuális valóság, és emiatt még szakmai berkekben is számos félreértés kering a témával kapcsolatban. Yang úgy véli, a legfontosabb annak tudatosítása, hogy a VR több annál, mint hogy felveszel egy formatervezett kivetítőt a fejedre, és azon keresztül nézed az eseményeket, hanem ténylegesen az agy becsapásáról, és a valóság szimulálásáról van szó.

Mindez azt jelenti, hogy ha a játékos olyasmit csinál, amitől a valódi életben is rosszul lenne, mondjuk folyamatosan körbe-körbe forog, akkor ettől játék közben is elszédülhet vagy hányingere keletkezhet, attól függően, mennyire érzékeny a szervezete. Így Yang azon az állásponton van, hogy pusztán hardveres úton nem lehet segíteni a problémán, hanem a designereknek közreműködésére is szükség lesz. Ráadásul, ott van még az a jelenleg is létező technikai hiányosság, hogy ha valakinek az átlagosnál kisebb, vagy nagyobb a feje, esetleg közelebb, netán távolabb ülnek a szemei, mint a többségnek, az könnyen az élmény rovására mehet, mert a gépek nem mindig tudnak ezzel megbirkózni. Az út vége tehát még igen messze van, de mivel egyre többen indulnak el rajta, egyiküknek előbb-utóbb meg kell érkeznie.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward