Shop menü

GABE NEWELL A VR EXKLUZÍVAKRÓL: „SENKINEK SEM JÓK.”

A Valve-főnök levele a Redditen.
Fellner Hajnalka
Fellner Hajnalka
Gabe Newell a VR exkluzívakról: „Senkinek sem jók.”

A héten volt egy kis digitális botrány, mikor Mario Kotlar, a Croteam fejlesztője feltette a Redditre, hogy az Oculus VR egy nagy rakás pénzt ajánlott nekik, ha a Serious Sam VR: The Last Hope Oculus Rift-exkluzív lesz. A Croteam visszautasította az ajánlatot, mert szerintük a játék van olyan jó, hogy eladja magát és nyereséges lesz. Saját bevallásuk szerint pedig amúgy is utálják a kizárólagos megjelenéseket.

A Croteam igazgatója, Alen Ladavac később annyit finomított a dolgon, hogy az Oculus valóban megkereste őket, de csak egy ideig akarták Oculus exkluzívvá tenni a játékot. Az ajánlat a játékfejlesztés felgyorsításának elősegítésére szolgált volna, hogy aztán majd az összes VR-platformra megjelenhessen. Megvizsgálták az ügyet és nem fogadták el, de valójában sosem volt szó teljes kizárólagosságról.

Az Oculus annyit fűzött hozzá, hogy rendszeresen ajánlanak fel fejlesztőknek bizonyos összegeket, hogy elősegítsék a játékok fejlesztését. Néha Oculus-premiert kérnek cserébe, de sosem követelnek teljes exkluzivitást.

Az egész adok-kapokhoz az szolgáltatott alapanyagot, hogy a Reddit tele van elégedetlenséggel az Oculus VR-játékok készítésére irányuló stratégiájával szemben. A dolog egészen tavaly nyárig nyúlik vissza, amikor maga az Oculus társalapítója, Palmer Luckey cáfolta, hogy az Oculus Rift egy zárt környezetté válna.

Most azonban megszólalt maga Gabe Newell is annak kapcsán, hogy a Valve-nak bármikor is eszébe jutott-e ilyesmi a Vive-val kapcsolatban. Kiszivárgott válaszában – később megerősítette, hogy valóban ő írta – elmondta, hogy szerinte az exkluzív megjelenések sem a vásárlóknak, sem a fejlesztőknek nem tesznek jót. Az egyes projekteknek mindenféle kockázattal kell szembenézniük üzleti, megjelenési és egyéb téren és mindig el kell dönteni, mekkora kockázat fér bele az adott projektbe. A készülő VR játékok többségét újonc csapatok fejlesztik, tehát ez önmagában hármas kockázat: új fejlesztő új játékkal egy új platformon. A Valve például sokkal jobb helyzetben van ezeknek a kockázatoknak a felvállalásához, mint egy új cég, ezért adnak támogatásokat, melyek gyakorlatilag megelőlegezett Steam-bevételnek tekinthetők. Ennek ellenére nem kötnek semmit a pénzhez, a fejlesztők bármelyik VR-platformra dolgozhatnak és remélik, hogy a saját közreműködésük is csökkenti a kizárólagos címekre vonatkozó alkuk megkötésének számát.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére