Shop menü

FIRE COMMANDER – TŰZ VAN BABÁM!

Amikor perceken és döntéseken múlnak életek, akkor értjük meg igazán: a tűz nem játékszer!
Villányi Gergő
Villányi Gergő
Fire Commander – Tűz van babám!

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

  • Riadó!

Nem hiába hívják lánglovagoknak a tűzoltókat és az összes, ebben a munkakörben dolgozó szakembert. Nem csak komoly szakmai tudásra és kiképzésre van szükségük, de mind fizikailag, mind mentálisan készen kell állniuk a nehéz helyzetekre.

Az életveszély és az időnyomás alatt döntések meghozása mindennek „csak” egy része, de emberi életekkel, veszélyzónákkal és rengeteg egyéb dologgal is számolniuk kell. Arról nem is beszélve, hogy veszteségek, balesetek és tragédiák övezik gyakran ezt a hivatást, ugyanis ahová őket hívják, ott már általában baj van, gyakran nem is kicsi. Persze nem minden bevetés néz ki úgy, mint egy Hollywood-i filmdíszlet, ettől függetlenül a kiszámíthatatlanság, az emberi tényező és a pillanatok alatt rosszabbá forduló helyzet emberpróbáló hivatást jelent és minden elismerést megérdemelnek azok, akik erre adják a fejüket.

Galéria megnyitása

A Fire Commanderben a feladatunk tehát egy tűzoltó állomás működtetése és a bevetéseken az egységeink menedzselése – lehetőleg minél hatékonyabban. Embereink megsérülhetnek, kimerülnek így erről is gondoskodnunk kell. Az egész egyszerű ”húzd be az egységet a pihenő szobába és gyógyultan, kipihenve jön ki onnan egy-két bevetésnyi idő múlva” mechanika jutott a játékba és még annyi, hogy ezen szoba valamint az edzőterem bővíthető, hogy hatékonyabb legyen vagy több embert tudjon befogadni.

Galéria megnyitása

Az alaptréningen sok hasznos dolgok begyakoroltat velünk a játék, de azért az meglepett, hogy a következő, bonyolultabb helyzeteket taglaló tréning kellett ahhoz, hogy elárulja, a járművek ugyanúgy mozgathatóak, mint az egységek. Mondjuk véletlenül rájöttem korábban és hatalmas segítség volt, hogy ne a teljes térképen kelljen szerencsétlen embereket átvonszolnia az orvosomnak, de jó lett volna az első perctől tudni ezt, mert amúgy statikusan odatett járműnek tűntek és nem kísérleteztem velük.

Galéria megnyitása

Tűzoltóink XP-t szereznek az bevetéseken, amelyet új készségekre vagy képességeik fejlesztésére költhetnek el, de azt nem egészen értettem, hogy az oltásban, mentésben, bejutásban – szóval mindenben – részt vevő technikus vagy orvos miért kap állandóan kevesebbet. A játék mintha a tűzoltást súlyozottan számolná, vagy az sokkal többet érne. Viszont nincs felszerelés bütykölés és az egységek magukkal vitt szerszámaiba, eszközeibe sincs beleszólásunk.

Az adott egység adott feladatot tud elvégezni, ráklikkelünk a célpontra és kész, már csinálja is. Járműveink is részt vesznek a mentésben és pozícionálásuk nagyon sokat számít. Még akkor is, ha simán átmennek az egységeinken (szerencsére senki nem sérül, egyszerű glitch a dolog), és egy tűzoltó autó előfordult, hogy egy épületbe begurulva segített az oltásban, szóval átmennek olyan dolgokon amiken nem kéne, máskor pedig egy keresztbe fektetett deszka is sorompóként hat rájuk.

Galéria megnyitása

A tűzterjedés konkrétan a fizika törvényeinek is ellentmond, de néhol a pályatervezés is furcsa. Kigyulladt egy irodaház emelete, nem tudom betörni az ablakokat, hogy megmentsem a bent rekedt embereket, így az ajtókon keresztül jutok be - ezek pedig mind zárva vannak egy épületben, ahol emberek dolgoztak, mintha komolyan a fejükbe vették volna, hogy kizárják a tüzet az ajtóval és ennyi volt. Aztán a tűz hirtelen átterjed az egy emelettel lejjebb levő autóra. De tegyük fel ráesett az autóra valami éghető.

Mondok jobbat: a falakon is átüt a tűz, sőt az épület bármelyik részéből (nincs ablak, ajtó, semmi, és nem faépület) „kiugrik” a külső bokrokra, átterjed másik szobába és begyújt bármit. Értem én, hogy le kellett modellezni a tűz terjedését és azt el tudom fogadni, hogy bármi azonnal hatalmas lángra kap, de a teleportáló tűz kicsit túlzás lett.

Galéria megnyitása

Érdekes mód előállhat az a helyzet, hogy a fő küldetésszál elkezdéséhez szükséges technikus besorozása 2000 dollárba kerül, de nincs rá elég pénzünk. Ilyenkor az segít, hogy egy korábbi küldetésnek nekifutunk még egyszer és bezsebeljük az érte járó pénzt. Van egy olyan érzésem, hogy ez a mechanika arra lett kitalálva, hogy ha nem sikerült 5 csillagosra a küldi, akkor újra nekiugorjunk tapasztaltabb emberekkel, de az nem tetszik, hogy csak azért ismételjek, hogy pénzem legyen egy kötelező elemre.

Galéria megnyitása

A készítők valószínűleg sosem láttak tűzoltást közelről és valódi tűzoltóval se beszélgettek, miközben a játékot összerakták. Szimulátornak kevésbé nevezhető a Fire Commander, de taktikai játéknak még rendben van. A lényeg, hogy a realizmust engedjük el és egyfajta leegyszerűsített, néhol egyenesen „fantasy” szintű élményre készüljünk. Akkor nem csalódunk és még élvezhetjük is, hogy embereket és épületeket mentünk meg, hatékonyan kezeljük a helyzeteket és a nap hőseiként távozunk.

Annál is inkább, mert a pályák tényleg jól össze vannak rakva az esetek 90%-ában és elég változatosak is. Szakérteni azonban ne kezdjünk és tanácsot se adjunk a Fire Commander alapján, ha tűz ütné fel a fejét. Azt bízzuk a profikra.

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Tűzoltás, katasztrófahelyzetek, járművek és egységek menedzselése - ez a feladatunk és minden pillanatunk a segítés jegyében telik majd.
Változatos feladatok és pályák várnak minket ...
... de az egységek és a bázis fejlesztése nagyon könnyen grindelésbe fullad egy nagy mértékben leegyszerűsített játékban.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére