Az Instagram már töméntelen funkcióval rendelkezik, és egyebek mellett az elmúlt években azon dolgozott, hogy a vásárlási szokásokra is hatást gyakoroljon. Elérte a cég, hogy már termékek fogalmazására is alkalmazzák a felületét, most azonban ezen a területen visszább vesz a gázból, ami a Meta szolgáltatásaira nem jellemző.
Bár Magyarországon nem lehet közvetlenül az Instagram alkalmazáson belül vásárolni, de vannak olyan helyek, ahol már el sem kell hagyni az applikációt ahhoz, hogy az ember elköltse a pénzét valami olyan dologra, amit egy feltöltött képen vagy videón látott. A rendszer a jelek szerint jól működött, mert az Instagram folyamatosan dolgozott azon, hogy ezt a lehető legszélesebb körben kitejressze, és tényleg folyamatosan fejlődött, a hazai vállalkozások is eredményesen használhatták arra, hogy a vásárlókat a weboldalukra navigálják.
Éppen ezért eléggé meglepő, amit a napokban kezdtek tapasztalni a felhasználók. Ugyanis egyre többen jelezték, hogy az Instagram főképernyőjén alul megjelenő navigációs sávból eltűnt a bevásárló táska. Az értesítési lapfül került ennek a helyére, ami eddig felülről volt elérhető – bár volt már ez ott is korábban, ahova most visszakerült. Ez nem jelenti azt, hogy a vásárlási lehetőség fel lesz számolva, de már nem fogja az emberek elé tolni az Instagram.
Akiknél az alsósávból eltűnik ez a funkció, azok a továbbiakban a profiloldalon, a menü megnyitását követően érhetik majd ez el, ugyanott, ahol például a beállítások azt archivált posztok és a mentett bejegyzések is szerepelnek. Először csak felhasználói visszajelzésekben lehetett olvasni a változásról, de a The Verge számára Anne Yeh, a Meta szóvivője megerősítette a módosítás tényét, részleteket azonban ennek kapcsán nem osztott meg. Annyit tett hozzá, hogy egy korlátozott tesztelés folyik, és még nem biztos, hogy mindenkinél eltűnik majd a könnyen elérhető bevásárló táska opció.
A szakember szavai alapján ez a „fejlesztés” annak a keretében jelent meg, hogy próbálják az Instagram élményt letisztultabbá tenni, hogy egész egyszerűen jobb tapasztalatai legyenek az embereknek a platform használata közben. A valóság azonban jó eséllyel nem ez. A The Information közölt a hónap elején arról hírt, hogy az Instagram az e-kereskedelmi fronton stratégiát válthat, és ennek a folyománya lehet, hogy az integrált értékesítési szekció kicsit a háttérbe szorulhat.
A The Information arról számolt be korábban, hogy az Instagram teljesen felszámolhatja 2023 márciusára a vásárlási gombot, ami a shopping oldalra vezetett. Erről egy belső levélből szerzett tudomást a lap. A vásárlási lehetőség terjesztése helyett pedig az Instagram állítólag áthelyezi majd a fókuszt arra, hogy a hirdetésekből származó bevételeket húzza erőteljesebben a Meta égisze alatt. Szóval azok, akik eddig eladási lehetőséget építettek ki, arra lesznek sarkallva, hogy inkább fizessenek reklámokat, amikkel ugyanúgy a weboldalára tudják irányítani az érdeklődőket.
Eléggé ködös egyelőre ez a történet, de az egészen biztos, hogy a bevásárló táska háttérbe szorítása már egyértelműen azt jelzi előre, hogy változás jön ezen a fronton. Ezzel együtt pedig lényegében egy közvetett megerősítés ez a The Information tudomására jutott pletykáknak.
A Meta egyébként ettől függetlenül az e-kereskedelemben továbbra is szeretne meghatározó szereplő lenni, csak módosítja az eddigi stratégiáját. A Facebookon az értékesítés a jövőben is nagyon fontos lesz, és azt is sulykolja a cég, hogy Messengernek a vállalatok kommunikációs tevékenységében kulcsszerepet kell betöltenie. És az Instagramon is lesznek még élő bejelentkezéses értékesítések, és felfedezhető lesz a márkák oldalán a vásárlási opció, csak teljesen szem elé tolva nem lesz már ez a jelek szerint.