Shop menü

DRÁMAIAN CSÖKKENT AZ AKKUMULÁTOROK ÁRA 2008 ÓTA

Egy friss kutatás szerint Kínában már olyan szintet sikerült elérni, ami még agresszívabb árazást tesz lehetővé az autógyártók számára.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Drámaian csökkent az akkumulátorok ára 2008 óta

2008-ban még szinte képtelenség volt haszonnal értékesíteni egy villanyautót, ha abba nagy akkumulátor került, mert magában az akkucsomag kitette a teljes autó vételárát. De hála a technológia fejlődésének és a kereslet növekedésének, mostanra ezen a fronton nagyon komoly változás történt.

2023-as adatok szerint 139 dollárba került átlagosan egy 1 kWh előállítása, miközben 2008-ban ugyanez még nagyjából 1000 dolláros árszinten mozgott. Ha azt is számításba vesszük, hogy mekkora volt az évek során az infláció, akkor 1415 dolláros összeget mérhetünk a jelenlegi a tavalyi 139 dollárhoz.

Ilyen formában 15 év leforgása alatt 90 százalékkal lettek olcsóbbak az akkumulátorok. Idén pedig Kína még jobban lenyomta az árakat.

Ennek köszönhetően lehet ma már egészen elfogadható árak mellett vásárolni tisztán elektromos autókat. Persze azt azért nem mondhatjuk, hogy bárki megengedheti magának ezeket, de 15 év alatt nagyon sok változás volt ezen a fronton. Ma már úgy lehet támogatások nélkül Teslát venni 17 millió forintért, hogy azon még a gyártónak is van profitja, miközben kezdetben több tízmilliós vételárak mellett is veszteséges volt minden egyes példány eladása.

A 139 dollár/kWh egy átlagos érték a teljes akkumulátorpakkra, a különböző technológiák esetében az árakban viszonylag nagy differencia is lehet. A villanyautók számára legolcsóbb telepek jelenleg az LFP technológiát alkalmazzák. Ma már minden vállalat igyekszik ebből kihozni a legtöbbet, és az elektromos autók olcsóbb kiviteleibe már az esetek túlnyomó többségében ilyen egységek kerülnek. A számítások és belső információk szerint az LFP akkumulátorok már tavaly becsúsztak a 100 dollár/kWh gyártási költség alá, idén pedig még nagyobb az árcsökkenés.

Galéria megnyitása

Ha nem a teljes akkucsomagok, hanem a cellák szintjén nézzük az árakat, a költségek még kedvezőbbe. A cellák szintjén nagyjából 89 dollár/kWh-s átlag árról beszélhettünk, de Kínában ennek már egészen nagy mértékben alá tudtak menni.

A BloombergNEF elemzése szerint a kínai akkugyártók már akár 53 dollár/kWh-s ár mellett képesek LFP technológiás cellákat kínálni.

2019 után volt az akkuárak csökkenésében egy lassulás, 2022-ben kicsit még fentebb is ment az átlagos gyártási költség a pandémia és a nyersanyagproblémák kettős hatása okán, de már újra csökkenés tapasztalható. Kína pedig egészen elképesztő eredményeket tud elérni. Jelentősen csökkentek a nyersanyagárak az utóbbi időben, ami nagy segítséget jelentett a gyártási költségek lefaragásában. Viszont a piaci verseny is kellett ehhez, a cégek elkezdtek egymás alá licitálni, hogy fenntartsák a részesedésüket és a volument. A CATL és a BYD a szegmens két óriása, nagyon sokat fektettek az automatizálás fejlesztésébe, hogy ezzel is csökkentsék a költségeket.

Az akkumulátor árának csökkenése azért is fontos, mert jelenleg a használt villanyautoknál az a legnagyobb félelme minden vásárlónak, hogy mi van, ha akkupakkot kell cserélni, és ezt nem tudják garanciában megoldani. Ezeknek a járműveknek a fenntartási költsége sokkal alacsonyabb, mint a belső égésű motoros autóknak, de a kontraszt csak addig nagy, míg nem kell egy akkucserét megfizetnie a tulajdonosnak. De azzal, hogy az akkumulátorok ára folyamatosan esik, idővel a telep cseréje is egyre olcsóbban lesz megúszható.

Galéria megnyitása

A nagy árcsökkenéseknek és a kiélezett piaci versenynek viszont nem is a villanyautók lehetnek már legnagyobb haszonélvezői, hanem azok a cégek, akik energiatároló rendszereket fejlesztenek. Ez a terület egyébként is erőteljes növekedésben van, és a kedvezőbb árak mellett a vállalatok egyrészt könnyebben tudnak profitot elérni, másrészt vonzóbbá tehetik a vásárlóknak a fejlesztéseiket. A napelemek mellé kerülő energiatárolókat egyre szélesebb körben támogatják is, ami ugyancsak jót tesz ennek a piacnak.

Azt nagyon nehéz megmondani, hogy mit hozhat a jövő az akkumulátorok terén, de az egészen biztos, hogy jelenleg az árcsökkenés jelentős, ami több iparágnak is jól jön. Viszont elég egy területnek a megborulása, és ez a kép gyorsan megváltozhat.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére