Az utóbbi időben nem igazán örvend pozitív megítélésnek, mert bár hozott néhány új funkciót, például kép nyomva tartásával lehet már kétszeres sebességgel tekerni a videót, csak hogy egy dolgot említünk. Ugyanakkor miközben az egyik kezével adott, addig a másik kezével elvett, méghozzá a hirdetésblokkolás örömét.
Nyáron még kísérleti program, ma már valóság
Júniusban többen arra lettek figyelmesek a világ különböző pontjain, hogy a YouTube elkezdett panaszkodni azért, mert a felhasználó valamilyen adblocker szolgáltatást használ. Persze a hirdetéseket blokkolni nem szép dolog, igazából a lehetőség mindenki számára biztosított, és nincs szó arról, hogy bármiféle törvénybe ütközne. Azonban a szolgáltatóknak is megvan a lehetősége arra, hogy tegyen ez ellen, a YouTube pedig most már globálisan tesz is ez ellen.
Nyáron még csak „kicsi kísérleti kezdeményezés” volt, hogy a szolgáltatás egyeseket elkezdett figyelmeztetni, novemberre azonban ez globálisan hódító útjára indult, és az elmúlt napokban valószínűleg több olvasónk is találkozott már a jelenséggel.
Fokozatosan próbálja a YouTube rávezetni a felhasználókat a hirdetésblokkoló deaktiválására az oldalon. Eleinte még egyszerűen be lehet zárni a felhívást, majd egy kicsit már várakozni kell ezt megelőzően, ha pedig ezzel sem ér célt a platform, akkor jön a teljes blokkolás. Nem indul el a videó addig, ameddig az oldal érzékeli a hirdetések elrejtésére szolgáló eszköz jelenlétét.
Persze továbbra is lehet kerülőutakat találni, a felhasználók és a YouTube ellen harcoló fejlesztők leleményessége határtalan, de ez a mostani lépés egy olyan háború kezdetét jelenti a fogyasztók és a szolgáltató között, ami egészen biztos, hogy sokat fog változtatásra sarkallni. Biztosan lesznek olyanok, akik kevesebbszer fogják látogatni a platformot, de persze olyanok is, akik beadják a derekukat, és előfizetnek a szolgáltatást.
A hír második fele pedig ezen a ponton jön, ugyanis a YouTube Premium drágulni kezd nemzetközi szinten ugyancsak novemberrel kezdődően. Egyebek mellett Közép- és Dél-Amerikában, valamint Európában tornássza fentebb az árakat a YouTube, nem minden országban, de sok területen. Európában érintett például Németország, Ausztria és egyebek mellett Lengyelország is. Szerencsére hazánk nincs a listán, de nem érdemes azt gondolni, hogy sokáig megúszhatjuk ezt.
Olyan helyek is célkeresztbe kerültek, ahol nagyon olcsón, szinte fillérekért lehetett eddig előfizetni. Ez nem a véletlen műve, ugyanis sokan élnek vissza olyan módon is a YouTube használatával, hogy VPN vagy más eszköz révén külföldön fizetnek elő.
A Chilében és a Törökországban történő áremelés például ebből a szempontból érdekes, ez ugyanis sokkal szélesebb előfizetői bázist érinthet, mint amekkora közönsége helyben a szolgáltatásnak van. Persze ezzel a kiskapuval is tisztában van a YouTube, és nem kizárt, hogy egyszer neki áll felszámolni az ilyen opciókat is.
Itthon jelenleg 1790 forintba kerül a YouTube Premium, ami tekintve, hogy tartalmazza a YouTube Music szolgáltatást is, aránylag jutányos. A Családi csomag pedig 2690 forint, amivel még kedvezőbbé lehet tenni a szolgáltatás kiélvezését az egy háztartásban élők esetén.