Március 7-én lépett életbe az Európai Unió területén az új digitális piacokról szóló jogszabály. Azóta eltelt egy hónap, és már most vannak olyan területek, ahol ennek kiválóan megmutatkozik az előnye. Ilyen az alternatív böngészők területe, ahol egyébként most még nincs is teljes szabadság, de a böngészőválasztó bevezetése komoly változásokat hozott.
A Reuter felkeresett több olyan fejlesztőt is, aki iOS-re kínál saját böngészőt a Safari mellett, és minden érintett arról számolhatott be, hogy megindult a felhasználói táboruk növekedése. Ennyi idő alatt még azt nem igazán lehet látni, hogy az erőviszonyok mennyire alakulhatnak át a különböző böngészők között, de a mozgolódás már elindult, és jó eséllyel tényleg kiélesedhet a verseny a szereplők között.
A Brave böngészőt fejlesztő csapat jelezte elsőként, hogy az új szabályozás megtette a hatását. Pillanatok alatt sikerült a vállalatnak 40 százalékos növekedést elérnie a napi letöltések és telepítések számának tekintetében. A Reuternek is megerősítette a Brave, hogy a felhasználói bázis nagyon szép növekedésnek indult az utóbbi időben. A norvég Vivaldi is pozitív tapasztalatokról számolt be a lap kérdéseire válaszolva, és kiemelték, hogy az újonnan érkezők száma folyamatosan emelkedik.
A DuckDuckGo adatvédelemre kihegyezett böngészője már több mint 100 millió felhasználóval rendelkezik, és az Opera egyik legnagyobb riválisa. Ezek a vállalatok is azt mondták, hogy a DMA jogszabály bevezetése óta fellendült a szolgáltatásaik népszerűséget az iPhone-okon. Az Opera azt is hozzátette, hogy abban bíznak, hogy ez a növekedés ki fog tartani, mivel még egyáltalán nem ért véget a böngészőválasztó terjedése. Ahogy egyre több mobilt frissítenek, úgy egyre szélesebb közönség próbálhat ki mást a Safari helyett.
„Az EU-ban jelenleg rekordszámú felhasználót látunk” – mondta Jan Standal, az Opera alelnöke. A szakember azt is hozzátette, hogy globálisan, minden platformot beleértve, már több mint 324 millió felhasználóval rendelkezik a böngésző. Az Európai Unió intézkedései pedig tovább segíthetik a növekedését.
Az igazán kicsi böngészők nyertek igazán az új digitális piacokról szóló jogszabály bevezetésével. Az Aloha Browser – ami egy ciprusi fejlesztő megoldása – 250 százalékos növekedést ért el márciusban, ami egészen döbbenetes adat. Számítottak arra, hogy sikerülhet úgy felhasználókra szert tenni, de abban nem reménykedtek, hogy ilyen sokan próbálják majd ki a terméküket.
Az Aloha Browser előfizetésekből tartja fenn magát, nem gyűjti a felhasználói adatokat és kifejezetten nagy hangsúlyt helyez a személyes adatok megóvására. Nagyjából 10 milliós aktív felhasználói bázissal rendelkezik, és 2016-ban indították el. Kiemelte a vállalat vezetője, hogy korábban az EU volt a negyedik legnagyobb piaca, most azonban ez gyökeresen megváltozott, és már a második legfontosabb régióvá lépett elő.
Olyan különlegességekre is nagyobb fény vetül már, mint az Ecosia. Ez egy olyan kereső és böngésző, ami a bevételeit nem a saját növekedésére fordítja, hanem arra, hogy fákat ültessen. Maximálisan a transzparenciára törekedik a szoftver, és azt hangsúlyozza, hogy mennyi fát sikerült már ültetni a felhasználói közönségnek köszönhetően, akik különböző módokon járulnak hozzá ahhoz, hogy a bevételek gyarapodjanak.
Nem minden böngészőt lehet elérni az EU összes országában, de most, hogy a piaci verseny valóban megélénkült, a fejlesztők törekedni fognak majd arra, hogy ezen a téren is változást érjenek el. Az EU pedig minden bizonnyal örömmel látja, hogy ennyire komoly eredményt tudott elérni még a részlegesen betartott DMA is. A Google böngészőválasztójára például még mindig várni kell az androidos eszközökön, ami miatt az EU már fel is szólította a céget.