Asus G51J: A világ 3D-ben

Az Asus NVIDIA 3D Vision technológiával felvértezett játékgépe járt nálunk, hogy bebizonyítja, van élet a két dimenzión túl.

Asus G51J: A világ 3D-ben

1. Specifikáció

Sokféle mobil játékgép járt már nálunk, de a G51J az első olyan termék, amely 3D-s élményt is kínál a tehetősebb vásárlóknak. Tavaly már teszteltük az a Samsung első 120 Hz-es monitorát, de akkor nem volt lehetőségünk a 3D-s képességek feltérképezésére, így most pótoljuk ezt, ráadásul egy nem mindennapi notebook segítségével.

A technológiáról egy kicsit később fogunk írni, elöljáróban annyit, hogy a G51J az NVIDIA 3D Visionjét használja a harmadik dimenzió megvalósításához, amely része a csomagnak, tehát külön már nem kell megvásárolnunk a 40-50 ezer forintos készletet.

Tipikus modern játékgéppel van dolgunk, amely a G60Vx-hez hasonlóan csak 1366*768-as felbontású kijelzőt kapott, melynek köszönhetően valamivel tovább élvezhetjük majd a maximális részletességen történő játszadozást natív felbontáson, mint egy jóval több pixelből álló TFT esetében. A négymagos Core i7 processzor ma már minden komolyabb gamer notebook részét képezi, a korosodó GeForce GTX 260M pedig gondoskodik arról, hogy a 3D-s sebességgel se legyen gond. Sajnos az Asus kénytelen volt a lassan kifutó VGA mellett dönteni, ugyanis az AMD jelenleg nem kínál 3D-s megjelenítést (legalábbis ilyen formában nem), így a Radeonok kiestek. 15,6”-os gépnél viszonylag ritka a két merevlemez használata, de a G51J-be mégis kettő került. Kapacitásuk egyaránt 320 GB, így összesen 640 GB tárhelyet kapunk, ráadásul percenként 7200-at forognak, így a sebességükkel sem lehet gond. Ha már ennyire a gyorsaságról szól minden hasonló játékgép, akkor egyszer igazán lecserélhetnék az egyik HDD-t egy kisebb méretű SSD-re a rendszer számára. Operációs rendszerként természetesen a Windows 7 64 bites változatát kapjuk a nagy video memória miatt. A hangkártyával kapcsolatban érdemes kiemelni, hogy támogatja az EAX Advanced HD és a CMSS szabványokat, utóbbi a virtuális térhangzás létrehozásáért felel.

Bár a tesztgép mellé mi csak egy 120W-os tápegységet és egy kábelt kaptunk, a kereskedelmi forgalomba kerülő változatban találni fogunk még egy Razer egeret (képek alapján Lachesis-nek tűnik) és egy normál méretű hátizsákot is.

2. Hardver

Viszonylag friss volt még az emlék a G73-ról, így remekül össze tudtuk hasonlítani vele a G51J-t. Ami a zajszintet illeti, természetesen egy kisebb kasztni jellemzően hangosabb vagy kevésbé hatékony hűtést szokott eredményezni azonos konstrukció esetében, és nincs ez másként az Asus két gamer notijánál sem. Üresjáratban viszonylag csendes a gép, a processzor 50, a videokártya pedig 65 fokon tengeti ilyenkor a mindennapjait. Amint munkára fogjuk őket, úgy ezek az értékek 86, illetve 99 fokra módosulnak és a zajszint is erősen megnő. Terhelés esetén a G51J valamivel hangosabb nagy testvérénél, viszont Furmarkkal egyszer sem sikerült túlhevítenünk, így vélhetően nyári napokon se fogja bemondani nekünk az unalmast.

Hardver terén a Windows szerint elég jól állunk, a 7.9-es maximum pontszámhoz a processzornak, a memóriának és a videokártyának is sikerült viszonylag közel férkőznie. A G73-ban lévő Mobility Radeon HD5870 7.2-es pontszámot kapott mindkét videokártyát érintő tesztre, ami előrevetíti a 3D-s sebességbeli különbségeket.

Ha már a videokártyánál tartunk, érdemes megállni egy szóra. Bár a G60Vx-nél már találkozhattunk a GeForce GTX 260M-mel, nem árt, ha felelevenítjük a felépítését. A 112 shader egységet tartalmazó grafikus mag 55 nm-es gyártástechnológiával készül és az órajeleket figyelembe véve elmondható, hogy gyakorlatilag egy asztali GeForce 9800GT Green-nel van dolgunk. Ha figyelembe vesszük, hogy a Mobility Radeon HD5870 a valóságban egy asztali HD5750 teljesítményét hozta, akkor megállapíthatjuk, hogy a G51J-ben lévő videokártya, ha nem is sokkal, de lassabb lesz, mint a G73Jh-ban található Radeon. Szomorú tény, hogy energiamenedzsment szempontjából elég rosszul áll a GTX 260M, ugyanis se az órajelek, se a feszültségek csökkentésére nem képes, így üresjáratban is maximális órajelen dolgozik a kártya, amely az akkumulátoros üzemidőnek enyhén szólva sem tesz jót.

A processzorral már nem először találkozunk, a négymagos, Hyper Threadinggel összesen nyolc szál egyidejű kezelésére képes Core i7 720QM az egyik leggyorsabb mobil processzor jelenleg a piacon. Turbo Boost technológiájának köszönhetően az alap 1.6 GHz-es órajelet akár 2.8-ig is képes feltornászni automatikusan, ha a futtatott alkalmazás mindössze egy vagy két szálon futna. Ha a High Performance energiamenedzsment sémát használjuk a rendszerben, úgy lehetőségünk van Turbo és Extreme Turbo beállításokat engedélyezni, amely a processzor rendszerbuszának órajelét (133 MHz) növeli meg előbb 5, majd még 3 MHz-cel. A videokártyához ez az opció nem nyúl, így nem nagyon érdemes használni, hiszen processzor limitált helyzetbe aligha fogunk kerülni.

A két merevlemez ezúttal a Seagate-től érkezett és gyakorlatilag zaj nélkül tették a dolgukat a magas fordulatszám ellenére is. Hőmérsékletük sem volt kirívó, így nyáron sem kell majd féltenünk adataink biztonságát. Ami a sebességet illeti, a G73-ban lévő Hitachi-nál némileg gyorsabb volt a Seagate 320 GB-os HDD-je, de a mindennapok során ebből semmit nem lehet észrevenni, annál is inkább, mert míg a G51J-ben 4, addig a G73Jh-ben 8 GB memória van, így a lemezműveletek száma utóbbinál lényegesen kevesebb.

 

A hangszórórendszer valójában egy átlagos sztereó, amely az Altec Lansingtól származik. A hangzás sajnos elég mű, és hiába tiszták a magas hangok, a közép tartomány nem az igazi, mélyhangból pedig még a szokásos mennyiséget se nagyon kapjuk meg. Szintén gond lehet a hangerő, amely zenehallgatásnál éppen, hogy elég volt, egy picit zajosabb környéken napközben gyakorlatilag maximum közelében kell tartani a hangszórókat.

3. 3D-s képességek

A gép legérdekesebb része kétség kívül az NVIDIA 3D Vision-je. A G51J mellé pontosan ugyanazt a külön is megvásárolható NVIDIA-s csomagot kapjuk, amelyet több mint fél éve már itthon is megvehetünk. A termék hazai sikeréből nem akarunk messzemenő következtetéseket levonni, de tény, hogy alig vitték az emberek, így a vége felé már keményebb akciók keretében próbáltak megszabadulni a nagykereskedések a felhalmozódott készlettől. Ilyen háttér és előzmény tudatában láttunk neki a zöld-fekete doboz kibontásának.

Belül egy adó-vevőt és egy szemüveget találunk, ahogy a képen is látható. Ezen kívül kapunk még egy fekete tokot, amelyben a szemüveget tárolhatjuk, valamint egy zöld törlőkendőt, amivel takaríthatjuk.

A vevőegység micro USB kábelen keresztül csatlakozik a számítógéphez, amely a csomag része. Az ő feladata a szemüveg vezérlése, így a notebook mellé bárhol elhelyezhetjük, a lényeg, hogy a szemüvegnek legyen rálátása. Hátul a 3D mélységét állíthatjuk egy görgő segítségével, amely a gyakorlatban számunkra haszontalan volt, lévén az alapbeállítás tűnt minden esetben a legjobbnak.

A szemüveg egy meglehetősen kényelmetlen darab, viselésénél az embernek olyan érzése van, mintha fül nélküli egyénekre tervezték volna. A technológiából fakadóan a szemüveg feladata a bal és jobb szemnek küldött kép szétválasztása olyan módon, hogy egy képkocka erejéig a bal, majd egy képkocka erejéig a jobb szemet takarja el, hogy csak az a szem lássa az aktuális képkockát, amelyiknek a gép azt szánja. Könnyen belátható, hogy egy teljes kép valójában két alképből áll össze, így a képfrissítés megfeleződik. Ahhoz, hogy ne vibráljon borzasztóan az szemüveg által megalkotott 3D-s kép, dupla akkora képfrissítéssel rendelkező LCD panel szükséges, mint amelyet a normál kijelzőkbe építeni szoktak. Itt jön képbe a híres 120 Hz, amely megfelezve pont 60 Hz-et eredményez 3D-s használat esetén, ezért kell a magas frissítés, nem pedig marketing szempontból (bár annak se lenne rossz, erről majd később). A szemüvegben egy aprócska akkumulátor van, amelyet szintén egy micro USB kábellel tudunk tölteni, a csatlakozó melletti LED pedig jelzi a töltöttségi állapotot. Természetesen töltés és merülés közben is használhatjuk a szemüveget, egyedül a kényelmi faktort rontja némileg a kábel.

Bár a kijelzőt folyamatosan tudjuk 120 Hz-en működtetni, a 3D-s beállításokat minden bekapcsolás után módosítanunk kell. Ehhez nincs más dolgunk, mint megnyitni a videokártya driverét és a sztereoszkóp 3D kijelző típusát a 120 Hz-es megjelenítőre kell átállítanunk. A vevőegység hátulján található görgőn kívül a meghajtó programból is állíthatjuk a mélységet. Lehetőségünk van a játékokban található célkeresztek lecserélésére, ha zavar minket azok 3D-ben való megjelenése.

A támogatott játékok száma folyamatosan bővül, de a listán sajnos főként régebbi címeket találunk. Szűkíthetjük a kört a számítógépre telepített programokra, és bár a támogatás minőségét csak egy jelzővel illeti a driver, az adott alkalmazás elindítása után egy kijelzőre vetített üzenet formájában instrukciókat kapunk arról, hogy milyen módon használhatjuk ki a programban rejlő 3D-s képességeket. A legtöbbször a grafikai részletességgel kell játszani, árnyékokat eltüntetni, illetve a textúrák minőségét csökkenteni. Kevés olyan program van, amely konfigurálás nélkül, akár maximális részletességgel is hajlandó 3D-s használatra.

A teszt során a legnagyobb gondunk a technológiából adódó remegéssel volt, amelyet a szemüveg produkált, továbbá a fényerő drasztikus csökkenése sem nyerte el a tetszésünket. Még maximális háttérvilágítás esetén is csak korom sötétben volt úgy-ahogy élvezhető a technika, ráadásul a 3D-s „ott vagyok” érzés nem is mindig jött át, cserébe a szemünket drasztikus mértékben fárasztotta a szemüveg. Úgy gondoljuk, hogy egyelőre gyerekcipőben jár még ez az egész 3D-s dolog és nem is vagyunk benne biztosak, hogy a szemüveges, aktív-záras megoldás széles körben elterjed majd a játékosok között. Az IMAX mozikban található polárszűrős megoldás egy nagyságrenddel jobb lenne, viszont lényegesen drágább az NVIDIA által alkalmazott megoldásnál, speciális monitort igényelne (mint amilyen az iZ3D-jé).

4. Ergonómia

Ami a gép kinézetét illeti, gyakorlatilag a G60Vx minimálisan lekicsinyített és átformált mását kapjuk. A fedőlap kékre változott, ami nekünk sokkal jobban tetszett, mint a korábbi fehér burkolat. A Középen található R.O.G. logó fehéren világít bekapcsolt állapotban. A burkolat közepe elég könnyen benyomódik, de szerencsére van elég mély ahhoz, hogy ne bántsa a kijelzőt. A notebook alja aztán már egy az egyben a G60-ra emlékeztet, a mélynyomónak látszó valami egy ventilátor rács valójában. A gép tele van rézből készült bordákkal és hőcsövekkel, amelyek a hűtést segítik, tűrhető hatásfokkal. A problémát viszont az oldalra került méretes szellőzőnyílás jelenti, amelyből csak úgy dől a forró levegő, megnehezítve a balkezesek életét.

A billentyűzet is maradt az, ami, egy viszonylag jól használható, állítható háttérvilágítással bíró klaviatúra. Matrica nem jelzi, így csak egy véletlen során jöttünk rá, hogy a bal felső sarkot megnyomva előhozhatjuk az Asus Express Gate-jét. A felső sor egyébként borzasztóan gyűjti a koszt és a port, takarítása szinte lehetetlen.

A touchpad egy kellemes anyagból készült jól használható periféria, amely multitouch képességekkel nem, zónás megoldásokkal viszont rendelkezik, így a nehezen nyomható, de halk fizikai gombokat könnyedén lecserélhetjük (például egy jobb alsó területre helyezett másodlagos klikkeléssel).

A csatlakozók elosztása jó, egyedül a vezetékes hálózatot találjuk hátul, az viszont kifejezetten jó, hogy oda került, hiszen így nincs útban a kábel. Összesen négy USB-t és egy eSATA-t kapunk, viszont a csatlakozók kikapcsolt állapotban nem tudnak áramot szolgáltatni. Van még első generációs FireWire és 54 mm-es ExpressCard is, a kártyaolvasót pedig elöl találjuk a WLAN kapcsoló társaságában. Az optikai meghajtó szerepét egy mezei DVD-író tölti be, de lehetőségünk van olyan modellt is választani, amelyben Blu-Ray olvasásra alkalmas dióda is van. A befalazott antenna kimenetből arra következtetünk, hogy lehetőség van TV tuner beépítésére is.

 

A kijelző a matricák ellenére sima HD Ready felbontással rendelkezik és a készülék árához képest elég átlagosnak hat. A látószögek abszolút nem kiemelkedőek, viszont a színvilág kellemes a szemnek. A 120 Hz-nek és az alacsony válaszidőnek köszönhetően a játékosok viszont imádni fogják, ugyanis minden ablak úgy folyik át a képernyők egyik feléből a másikba, mint annak idején a CRT monitoroknál. Utánhúzásnak távolról sem volt nyoma és egyéb zavaró, a felhasználói élményt befolyásoló tényezővel sem találkoztunk. A 2 Mpixeles kávába épített webkamera optikája nem túl acélos, viszont a mikrofonja jó minőségű, így a játék alatti kommunikáció megoldottnak tekinthető.

5. Tesztek

A szokásos tesztek lefuttatásánál törekedtünk arra, hogy legyen mivel összehasonlítani a kapott eredményeket. Adta magát a helyzet, hogy a házon belüli G73Jh-val eresszük össze a 3D-s mestert.

A processzorteszteknél egyetlen kiugró különbség volt csak, ezt pedig a 3DMark Vantage produkálta, amely a CPU-t terhelő résznél képes kihasználni az NVIDIA PhysX-ében lévő erőt, így a videokártya és a processzor együttesen dolgozik ilyenkor.

A játéktesztek 30-60% közötti különbségeket mutatnak a legerősebb mobil Radeon javára, ami elég megdöbbentő adat, de sajnos reális. Tuninggal természetesen nem próbálkoztunk, az viszont kijelenthető, hogy amennyivel gyorsabb a HD5870 a GTX 260M-nél, nagyjából annyival gyorsabb az utóbbi a HD4670 GDDR3-mas változatánál.

Az akkumulátoros üzemidő nem hozott meglepetést, hiszen a GTX 260M nagyon sokat eszik üresjáratban is az energiamenedzsment hiánya miatt. A hatcellás akkumulátoron felül létezik egy kilenccellás változat is, amely nagyjából 25%-kal biztosít több szuflát a G51J-nek, de még úgy is nehéz elérni a két órás működést.

6. Értékelés

Ha csupán az NVIDIA 3D Visionje alapján ítélnénk meg az Asus G51J-t, akkor igencsak megkapná a magáét, hiszen számunkra semmilyen pluszt nem adott hozzá a játékélményhez, inkább a technológia kezdetlegességét tárta a szemünk elé egy jókora felár ellenében. Abban a pillanatban viszont, hogy kivesszük a 3D-t csomagból és kizárólag a játékok szemszögéből nézzük meg a gépet, már más a leányzó fekvése. A 120 Hz-es kijelző nekünk nagyon tetszett, a felső-közép kategóriás gépekben is szívesen látnánk viszont, kár, hogy az asztali szegmensben is csak 3D-vel egybecsomagolva szerepel a marketing hadjárat részét képező plakátokon. A gép erejével meg voltunk elégedve, az alacsony felbontáshoz valószínűleg még egy ideig elegendő lesz. A gép anyagminősége is megütötte azt a mércét, amit mi egy játékos notebooktól elvárunk, egyedül a zajszint és a hőtermelés volt az, ahol lehetett volna még fejlődni. Tekintettel arra, hogy a kinti 1700 dolláros árból itthon bőven 400 ezer forint feletti összeg lesz, így sajnos nem tudunk neki plecsnit adni, viszont ha pontosan ugyanebben a konstrukcióban, de 3D nélkül lehetne kapni, sokkal több ember gondolkodna el rajta. Túl közel van árban a nála érezhetően gyorsabb G73Jh-nál, igaz a G51J-t még úgy-ahogy lehet cipelni, de a gyenge akkumulátoros üzemidő miatt legfeljebb ügyes-bajos dolgaink elintézésére lehet alkalmas.

Az Asus G51J 3D-t az Asus Magyarországtól kaptuk tesztelésre, köszönjük!

 

Pro:

+ rendkívül gyors kijelző

+ szép felső burkolat

+ elfogadható billentyűzet háttérvilágítással

+ jó touchpad

+ jó anyaghasználat

+ gyors processzor és videokártya

+ 3D annak, aki fogékony a technológia iránt

+ hátizsák, Razer egér a csomagban

+ gazdag felszereltség

 

Kontra:

- kategóriájában csupán átlagos hangszórók

- a szellőzőnyílás körül forró a levegő (nem a burkolaton)

- 3D annak, akit nem érdekel a technológia

- árban túl közel van a G73Jh-hoz

 

Hivatalos honlap: Asus

7. Specifikáció

Asus G51J 3D

Processzor Intel Core i7 720QM (1.6 GHz, HT, Turbo Boost, 6 MB L3 cache)

Memória 4 GB Samsung DDR3-1066 CL7-7-7-20

Chipset Intel PM55

Videokártya NVIDIA GeForce GTX 260M 1 GB

Hangkártya Realtek ALC663 HD Audio

Kijelző 15,6" (1366x768, fényes, LED)

Merevlemez 2 x Seagate 320 GB 7200 rpm 8 MB cache SATA2

Optikai meghajtó HL-DT-ST GT30N DVD-RW

Hálózati kártya (LAN) Atheros AR8131 PCI-E Gigabit Ehternet

Hálózati kártya (WLAN) Intel WiFi Link 1000 BGN 802.11n

eSATA van

HDMI van

Mobil internet nincs

Modem nincs

TV tuner nincs

Távirányító nincs

Webkamera van

FireWire van

Bluetooth van

Infravörös port nincs

Kártyaolvasó van

Ujjlenyomat olvasó nincs

Akkumulátor 6 cellás 53 Wh

Operációs rendszer Windows 7 Home Premium 64 bit

Tömeg 3,3 kg

Várható ár 450 ezer Ft

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward