A videojátékok a szórakozáson túl sokszor azért jelentenek nagy segítséget az emberek hétköznapjaiban, mert egyenlővé válhatnak az embertársaikkal. Lehet eggyel kevesebb végtagjuk, élhetnek szegénységben vagy elnyomott társadalmi státuszban, a játék közben mindenki szinte egyenlő esélyekkel indul neki a kalandnak, így nem emiatt ítélkeznek az ember felett. Mindezek nem nagyon érdeklik a játszópartnereket.
A helyzet viszont nagyon megváltozik, ha kiderül, hogy nő vagy.
A férfi játékosok sajnos egy jelentős része teljesen megőrül, amennyiben kiderül, hogy a csapatában női játékos van. Megjegyzéseket tesznek rá, flörtölnek velük, gúnyolják, undorító hangokat adnak ki vagy egyszerűen csak azért megölik játék közben a csapattársak, mert nő, akkor is, ha ő lenne a legjobb a csapatban.
A legtöbb felmérés szerint ugyanannyi női játékos van az online térben, mint férfi, ám a nők sokszor inkább elrejtik identitásukat pont emiatt a bánásmód miatt. A Reach3 Insight és a Lenovo 900 női játékost keresett fel az Egyesült Államokban, Németországban és Kínában, hogy felmérjék, hogyan látják a nők ábrázolását a játékokban.
„Nagyon sokszor arra kényszerülök, hogy inkább férfi karakterrel játszom az MMORPG játékokban, így az emberek nem jönnek rá, hogy lány vagyok” – mondta az egyik női megkérdezett. „Nagyon próbáljuk elrejteni azt, amik vagyunk, így az emberek nem flörtölnek velünk, küldenek nekünk dolgokat, olyan üzeneteket vagy képeket, amiket nagyon nem akarunk.”
A nők 77%-a tapasztalt már nem specifikus diszkriminációt a játékokban. Leggyakrabban a képességeiket kritizálták (70%), de jelentős részük (44%) kap párkapcsolati kéréseket is.
Bár a játékosoktól többször tapasztalnak nem megfelelő bánásmódot, de a legtöbbjük elégedett azzal, ahogyan a játékfejlesztők ábrázolják őket. 80%-uk különösen boldog azzal, ahogyan a nők megjelennek az AAA játékokban, 91%-uk pedig az indie játékok ábrázolását is dicséri.
Az is nagyon érdekes, hogy bár a fejlesztők úgy tűnik eltalálják, hogy milyen ábrázolásnak örülnek a nők, a marketingeseknek ez nem igazán sikerül, hiszen a nők 71%-a szerint bőven lehetne mit javítani a női ábrázolásokon a játékok reklámjaiban. A megkérdezett nők körében a kompetitív játékok 88%-os, az akció játékok 75%-os, míg a lövöldözős játékok 66%-os népszerűségnek örvendtek.