A Meta az utóbbi időben nem sok jó hírt tudott közölni pénzügyi szempontból. A vállalatot először óriási pénzbüntetéssel sújtotta az EU a GDPR szegések nyomán és a szabálytalan adatkezelések miatt, most pedig kiderült, hogy a britek döntése miatt óriási veszteséggel adta el a Giphy-t.
2021-ban az Egyesült Királyság úgy döntött, hogy blokkolja a Giphy felvásárlását, de ekkorra a cég már fizetett a platformért, ami nem meglepő, hiszen az akvizíció igazából 2020-ban történt. Azonban a britek ennek ellenére kötelezték a Metát arra, hogy mondjanak le a platformról, szóval nem volt mit tenni, vásárlót kellett keresni. Időközben azonban nagyon sokat változtak a trendek, a GIF-ek iránti érdeklődés az utóbbi időben folyamatosan esett, és a Giphy pedig ezáltal jelentősen leértékelődött.
Ráadásul nem nehéz azt belátni, hogy ilyen helyzetben a vásárló bizony eléggé erős alkupozícióban van, hiszen a Meta lényegében kénytelen volt megválni az animált képek széles választékát felvonultató szolgáltatásról. Azt nem tudni, hogy a vállalat kikkel tárgyalt az ügyben az elmúlt időszakban, de az biztos, hogy a befutó a Shutterstock lett.
A stock fotókban utazó vállalat 53 millió dollárt fizetett a Giphy-ért cserébe.
Ez önmagában nem hangzik annyira tragikusan, de csak azért, mert még nem esett szó arról, hogy mennyiért vásárolta fel a céget szinte pontosan három évvel ezelőtt, 2020 májusában a közösségi óriás. Rögtön elég rossz fényben tűnik fel a dolog, ha hozzátesszük, hogy 400 millió dollárt fizethetett érte annak idején. A pontos vételárról egyébként megoszló információk voltak, egyes források szerint nem volt 400 millió a platform, „csak” 315 millió dollárt fizetett érte a Meta.
Akármelyik helyzetet nézzük, a veszteség igencsak nagy. Így múlik el a GIF-ek dicsősége. 2016-ban ágazati szakértők még 600 millió dollárra értékelték a Giphy-t, ahhoz képest már kevesebb mint a tizedéért talált most gazdára, és amikor a Meta megvette a szolgáltatást, valószínűleg azért a valós piaci értékén egy kicsivel felül ajánlott már 2020-ban is.
Az Egyesült Királyság versenyfelügyelete (CMA - Competition and Markets Authority) egyébként azért támadta meg az üzletet, mert úgy vélték, hogy a Meta visszaélt volna a hatalmával, és kiszorította volna a szolgáltatásból a konkurens platformokat. Egyszerűen bevezetett volna egy olyan korlátozást, melynek következtében kizárólag a Meta platformjairól lehetett volna elérni a Giphy-t. Ezáltal pedig nemcsak kizárólagos hozzáférést nyert volna a jellemzően poénos GIF-kollekció felett, hanem csak ő használhatta volna azokat a felhasználói adatokat, információkat, amik a platform rendelkezésére állnak.
A Shutterstock az új tartalmakkal kibővített kínálatot biztosít majd, miközben megóvja a jelenlegi partnerkapcsolatokat is, szóval egészen biztos, hogy mindenki hozzáférhet majd a szolgáltatáshoz, aki csak szeretne. A cégnek az lesz az érdekes, hogy minél több vállalattal hozzon létre felhasználási szerződéseket, hogy minél nagyobb bevételt tudjon ebből összehozni. Érdekes módon arról is beszélt az új tulajdonos, hogy a Giphy segíteni fogja a saját generatív MI és metaadat stratégiájukat.
Már tavaly óta van egyébként képgeneráló és értékesítő lehetőség a Shutterstockon, amit a cég még az OpenAI-jal közösen indított el, és ezt valamilyen módon támogatja majd a Giphy, hogy miként, arról már nem szólt a fáma. Talán a tanításban lesz hasznos a sok képi tartalom, de az is lehet, hogy GIF-eket is terveznek MI-vel „gyártatni”.
A Giphy leértékelődése egyébként meglepő annak fényében, hogy felhasználóból nincs hiány. A napi aktivitás egészen döbbenetes, 1,7 milliárd ember küld ezzel animációkat rendszeresen, és ugyancsak napi adat, hogy 15 milliárd GIF-et küldenek ezzel az emberek. A napi keresések száma pedig 1,3 milliárdon áll, tehát nagyon sokan igazából a szolgáltatás által felajánlott gyors kínálatból böknek rá valamire, mikor beszélgetésekben reagálnak valamire GIF-ekkel. A partneri körében van a Meta összes platformja mellett a Twitter, a Slack, a TikTok, és mások mellett a Discord is.
A brit CMA egyébként előszeretettel húzza keresztül a nagy techcégek számításait, ez a szervezet egyike azoknak, akik az Activision Blizzard felvásárlását is blokkolják, és azt az ügyet a Microsoft bíróságra viszi, nem törődik bele a helyzetbe.