Shop menü

A BMW KOMOLYAN VESZI A SZÍNVÁLTÓS AUTÓ FEJLESZTÉSÉT, ITT A HARMADIK GENERÁCIÓ

Ezúttal a BMW i5 modellből jött egy olyan verzió, aminek a mintázatát lehet alakítani a felületi E Ink technológiás bevonat révén.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
A BMW komolyan veszi a színváltós autó fejlesztését, itt a harmadik generáció

Mindig az innovációra törekedik a BMW, és a vállalat már 2022 óta dolgozik együtt az E Ink vállalattal. A kollaboráció eredményeként már a harmadik olyan autó bukkan fel a prototípusok sorában, aminek lehet változtatni a színét, illetve jelen esetben inkább úgy fogalmazunk, hogy a mintázat alakítható.

Először a CES 2022 eseményen bukkant fel az iX Flow koncepció SUV, ahol még egy monokróm E Ink bevonatot kapott a jármű karosszériája. Ezt követte tavaly a BMW i Vision Dee, ahol már egy 240 szegmensben változtatható, és színes bevonatot kapott a jármű felülete. Most pedig itt a BMW i5 Flow NOSTOKANA, ahol az új E Ink technológiás „festés” már 1349 darab külön felvitt egység díszíti a járművet.

Galéria megnyitása

1977-et írtunk, amikor a BMW bemutatta az első művészi festésű különkiadását, amit azóta sok már „Art Car” modell követett. Hírünk alanya pedig a 12. ilyen Art Carnak állít emléket, amit 1991-ben Esther Mahlangu tervezett. A művésznő már 88 éves, és most a BMW i5 Flow NOSTOKANA a gyermeke nevét viselve eleveníti fel a korabeli, speciális festésű BMW 525i szellemét.

Galéria megnyitása

Az új prototípus esetén a különböző törzsi mintázatokat lehet változtatni. Eltérő színekben pompázhatnak a minták. A színváltás animálásokkal lesz összekötve, az animációk pedig még hanghatásokkal is együtt járnak majd. A grafikus által használt eszközök hangját lehet hallani a színek változása közben, ecset és ceruza „zajok” dobják fel a műsort. Itt aztán tényleg mindent bevetett a BMW. De a technológia szempontjából sokkal fontosabb az, hogy az új koncepción alkalmazott bevonat már sokkal ellenállóbb, mint a korábbiak.

Galéria megnyitása

A BMW és az E Ink csapata folyamatosan dolgozik azon, hogy az autóra felvitt vékony filmréteg egyre szívósabb legyen. Azt nem tudni, hogy hova tart ez a koncepció, de nem lenne meglepő, ha a vállalat tényleg szeretné majd ezt élesben is alkalmazni a jövőben. Önmaga szórakoztatására, céltalanul valószínűleg ennyi energiát már nem fektetne bele éveken keresztül.

Galéria megnyitása

Egy színváltós autónak önmagában persze semmi értelme nincs, de meg lehet találni a technológia előnyét. Ha például a tető kapnak egy monokróm E Ink filmes bevonatot, az kifejezetten előnyös lehetne egész évben. Nyáron a sok napsütés mellett lehetne világos a jármű teteje, így több fényt verne vissza és kevésbé kellene a klímát használni, télen pedig lehetne feketére állítani, hogy a kevés napsütés mellett melegedjen valamennyit a beltér. A tetőn azért is praktikus az E Ink film használata, mert kisebb eséllyel éri sérülés.

Galéria megnyitása

Biztonságtechnikai szempontból is lehetne ez érdekes. Például a csomagtartón lehetne olyan felület, ami az autó mögött kötlekedőt színjeltéssel figyelmezteti arra, hogy túl közel ment a járműhöz, nem tartja be a megfelelő követési távolságot.

Minden bizonnyal nagyon drága a technológia ahhoz, hogy az egész kasztni ilyen felületekkel legyen borítva, és könnyen lehet, hogy egy koccanást követően gazdasági totálkárosnak kellene nyilvánítani az BMW-t. De legalábbis egy normál fényezést kapna a második életére, és nem egy újabb gyári E Ink technológiás bevonattal ellátott elemet.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére