I. oldal

A Flatout is egy olyan sorozat, ami valahogy szépen-lassan irrelevánssá vált napjainkra. Egy ideig hatalmas divatja volt az elmebeteg autóversenyeknek, kezdve a Carmageddontól, a Burnouton át a Project Gotham Racingig, de valahogy ez mára elmúlt. A műfaj tovább lépett, vagy éppen átalakult: egyrészt a fókuszáltabb, független fejlesztésű vonalat a Rocket League vitte tovább (ami már igazából nem is autóverseny), az AAA-kategóriás címek terén pedig a Forza Horizon mutatta meg, hogy merre van az árkád autóversenyek jövője.

A dolgon nem segített, hogy a legutóbbi rész, a Flatout 3: Chaos & Destruction egész egyszerűen katasztrofálisan sikerült. De annyira, hogy teljesen biztos voltam benne, hogy ebből soha nem fog új epizód készülni, és a széria elfoglalja megérdemelt helyét a pöcegödör mélyén. Ezért volt teljes meglepetés számomra, amikor egyszer csak megjelent a Flatout 4, hiszen nem is nagyon emlékszem, hogy akár csak hírek szintjén foglalkoztunk volna vele. Talán nem véletlen, hogy az előd után ezúttal nem akartak nagy hírverést csapni neki. Ha ez volt a cél, akkor tulajdonképpen bevált: a Flatout 4-ben kellemeset csalódtam, de még így is csak egy közepes játék.

De nézzük az alapokat. Tulajdonképpen egy klasszikus árkád autóversenyről van szó, ahol tizenegy ellenfelünkkel rombolunk át a pályán, a célunk pedig természetesen a győzelem. Ehhez pedig nem csak jó versenyzésre lesz szükségünk, hanem bizony esetenként az ellenfelek agresszív odébb tessékelésére, felöklelésére, kilökésére. A Flatout 4 lényege, hogy csak akkor töltődik fel a nitrónk, ha menet közben lezúzunk valamit a pályán, vagy belemegyünk egy ellenfelünkbe. Ezek persze lelassítanak minket, így a választás rajtunk áll: vagy igyekszünk tisztán versenyezni, vagy (ha például lemaradtunk kicsit), akkor bevállaljuk az ütközéseket, és az így megszerzett nitróból dolgozzuk le a hátrányunkat.

A kampány során három különböző autókategórián kell végigmennünk. Minden menet után pénzt kapunk a teljesítményünktől függően, amiből vagy vehetünk új verdát az adott kategórián belül, vagy tuningolhatjuk a már meglévőt. Persze nem kell igazi "szimulátoros" tuningra számítani, néhány kategóriában nyomhatjuk feljebb a járgányunk tulajdonságait (például erő, állóképesség, kezelhetőség, ilyesmik). Magukat az autókat viszont jól eltalálták: persze mindegyik rozsdás romhalmaz, de épp ezért nagyon hangulatos velük menni, és kifejezetten szórakoztató felfestéseket lehet rájuk tenni. A barátnőmet ott hagytam a konzol előtt játszani egy órára, és mire visszanéztem már egy virágmintás kis bogárhátúval zúzta a népet, ami viszonylag bizarr látványt nyújtott.

II. oldal

Ezen kívül a kampány viszont semmit nem nyújt. Egyrészt az előrehaladás valahogy lassúnak érződik, kevés pénzt kapunk, nem jönnek folyamatosan az új autók, új lehetőségek, és csak egymás után kapjuk a versenyeket, amik meglepően hamar válnak önismétlővé, főleg azért, mert egyébként elég kevés pályát sikerült betenni a Flatout 4-be. A környezetek nem rosszak a jeges vidéktől az ipari parkon át a fafeldolgozó telepig, de maguk a pályák nagyon-nagyon hamar kezdenek el ismétlődni, amit a készítők azzal próbáltak ellensúlyozni, hogy néha visszafelé kell menni rajtuk, néha pedig kicsit más az időjárás. De sajnos ez nem segít a dolgokon.

De legalább az a kevés pálya, ami van, az többnyire jó. Egyrészt élvezetes rajtuk végigmenni, másrészt pedig (ami egy ilyen jellegű címnél alapvetés) számos rövidítési lehetőséget építettek be a fejlesztők, amik közül sokat nekünk kell megnyitnunk azzal, hogy átszáguldunk egy akadályon - például a rövidítést elzáró kapun, istállón, vagy ilyesmin. Sajnos amennyire élvezetes tud ez lenni, annyira tudják az egészet lerombolni az apróságok. Egy ilyen tempójú árkád autóversenynél nem értem, hogy miért kellett úgy megtervezni a pályákat, hogy a legkisebb apróságban (útszéli farönk, szikla, kavics, akármi) fennakadjunk, és megtörje a lendületünket. Egy ilyen stílusú anyagnak nyilván nem az a célja, hogy tiszta vonalvezetéssel, hibátlanul autózzunk végig a pályán.

És valahol ez a Flatout 4 legnagyobb baja. Mintha nem tudná eldönteni, hogy inkább versenyjáték legyen, vagy elmebeteg szórakozás. A kampányban a sima versenyek mellett találkozunk majd time trial futamokkal, amik szinte teljesen elveszik a játék értelmét, hiszen se ellenfél nincs, se nitró. Aztán ott van a roncsderbi, ahol egy kis arénában kell szétzúzni a többieket, ami pedig pont ennek az ellentéte. Ezeken túllépve azonban már csak a kampányon kívül találunk más szórakozást a tucatnyi minijáték képében, azonban jellemzően ezek is egy sémára épülnek: nekimegyünk egy akadálynak, a vezető kirepül az autóból, és ledönti a bowling bábúkat / belerepül a söröspohárba / átrepül bizonyos távolságot.

Ezeket a minijátékokat egyébként lehet nyolcan is játszani egy helyen olyan módon, hogy minden kör után átadjuk a másiknak a kontrollert. Ez ugyan a legjobb Burnout 3-as időket hozná vissza, és egy kis összejövetelen akár szórakoztató is lehetne, csak hihetetlenül hamar válik unalmassá az egész. Mert egy autóból kirepülő embertől ma már senki nem esik hanyatt, közel sincs meg az az elképesztő élmény, mint a Burnout 3-féle Crash módban, ahol minél nagyobb balesetet kellett okozni, és az egész elképesztően látványos volt.

III. oldal

Tulajdonképpen ez a Flatout 4 legnagyobb problémája. Egy tisztességes kis autós játék, ami nagyon a múltban ragadt. Tíz évvel ezelőtt még fel lehetett építeni egy játékot a fizikai motorra, hiszen akkor még ettől mindenkinek leesett az álla. Ma már azonban senkit nem fog meghatni egy kicsit deformálódó autó, néhány leszakadó alkatrész, vagy pár összetörhető pályaelem. Márpedig a Flatout 4 ennél többet nem tud nyújtani.

Ráadásul kifejezetten probléma, hogy ennek ellenére nem fut valami jól. Egy legfeljebb közepeske grafikájú játékról beszélünk, zárt pályákon, ami mégis 30fps-sel fut, ráadásul azt sem tudja tartani. Mivel a grafika nem indokolja ezt a sebességet, azt gyanítom, hogy konzolokon CPU-limitált az anyag, mert leginkább a nagyobb tömegjeleneteknél, ütközéseknél, rombolásoknál zuhan le a framerate. De, ahogy fentebb is írtam, 2017-ben egy ilyen minimális szintű pusztítás azért már viszonylag megszokott dolog, szóval vélhetően inkább lusta programozói munkáról van szó.

A Flatout 4 tehát egy olyan játék, ami tíz éve egészen menő lehetett volna, és ma is alkalmas egy kis kellemes kikapcsolódásra, de semmi többre. Alapvetően működik, bugokat nem fedeztem fel, a mögötte szóló rockos zenei aláfestés kellemes, szóval simán el tudom képzelni, hogy megtalálja a közönséget. Ha Te úgy érzed, hogy ebbe a közönségbe tartozol, akkor egy próbát megérhet, hiszen biztosan 7-8 ezer forintba kerül... (Megnézi a PSN Store-t). Ja nem. 17 990 forintba. Felejtsük el.

Galéria megnyitása

14 hozzászólás

A komment írásához előbb jelentkezz be!
SeanJRRussel
SeanJRRussel
2017. ápr. 14. 15:15
#10

NEm rossz ez. Aki játszott az előző részekkel, nagyjából ugyan azt kapja. Gépigénye sem nagy, nálam is az apu-n vga nélkül rendesen elszaladgál. A grafikát sem kell teljesen lebutítani hozzá. Videó a linken akit esetleg érdekel mozgás közben.

Videó itt

FaL
FaL
2017. márc. 23. 16:30
#9

Oh a régi szép idők amikor Flatout 2-vel ökörködtünk, annak nagyon jó hangulata volt [off]

Ingyennek van barátnője? Én azt hittem, hogy egy, a legendás Kojima nagymesterről (vagy istencsászár?) mintázott élethű bábuval tölti mindennapjait. =(

[/off]

InGen
InGen
2017. márc. 23. 18:30

Kedves vagy, hogy leingyenezel :) egyébként van, de csak alibiből hogy az életnagyságú, 500 wattos neonokkal megvilágított Kojima szexbábú ne legyen olyan gyanús :D

kihaennem
kihaennem
2017. márc. 23. 12:58
#8

Ja és a roncsderby rész az a hab a tortán. Megnéztem és boldog ember maradtam hogy ne mén vettem meg!

Semmi se törik sehogy, ha kigyullad a kocsi akkor egy piros és fehér szinekkel keveredett pixeles textura kerül a kocsira. undoritó

KisDre
KisDre
2017. márc. 23. 16:17

S most gondoljatok bele hogy a tesztírója ez-ezek alapján jelenti ki hogy a roncsderbis autóökörködős játékok ideje lejárt :) Szerintem nem helytálló. Legfeljebb egyes részei elköltöztek mondjuk GTA Online-ba. De nem szűntek meg és egy jó minőség esetén simán esélyes lehet egy játék ilyen témában is.

kihaennem
kihaennem
2017. márc. 23. 12:56
#7

NIncs fizika

Szánalmas a törés

Borzalmas az irányitás

Lélektlelen az egész

Szánalmas autó designok

A kocsi tetején van a súlypont ezért minden autó fejreáll

Pályán ha ötközöl valakivel vagy tereptárgyal akkor borzalamas amit a kocsi reagál.

1 ftot nem ér az egész játék. 50% az tul sok lett szerintem.

25% az már inkább. Ennek az egésznek semmi köze a flatoutokhoz.

Zotya21
Zotya21
2017. márc. 23. 10:20
#6

az eredeti Flatout 1-2-ultimate carnage készítői, a Next Car Game: Wreckfest-en dolgoznak

ez csak egy másik cég által megvett gyalázás kb :)

Renhoek
Renhoek
2017. márc. 22. 20:24
#5

Najó ma már nem dolgozhatok többet :D....

az első bekezdésig azt hittem Fallout 4: Total Insanity DLC -ről van szó :DD

Lann
Lann
2017. márc. 23. 9:26

Én is azt hittem új dlc jön hozzá, már annyira megörültem...

predike07
predike07
2017. márc. 22. 17:36
#4

Sajna erre számítottam.Kár érte.

Gyurkov
Gyurkov
2017. márc. 22. 15:06
#3

Nem adok neki 2 hetet és 7-8 ezer lesz csak. :)

Törölt felhasználó
Törölt felhasználó
2017. márc. 22. 14:53
#2

Verseny részével soha nem játszottam, csak a Stunt-al, az viszont hónapokig, évekig le tudott kötni multiban. Első két része volt említésre méltó, meg talán a Carnage féle remake, bár annak a színvilága nem volt annyira bejövős, kár hogy éjszaka helyett naplementében játszódtak ugyanazok a dolgok. Nem kellett volna erőltetni.

noPublicFG
noPublicFG
2017. márc. 22. 12:42
#1

Igazán kár érte, kiváló ügynök volt. :) :S

Vissza az oldal tetejére