A Harry Potter láz óta tudjuk, hogy pálcákat lengetni jó dolog és David Copperfield egy egész repülőgépet is el tudott tűntetni. A mágia tehát valós dolog kell, hogy legyen és habár tanoncként már kipróbálhattuk magunkat, egy teljes varázsló iskolát még nem bíztak ránk.
Oké, ha jól játszottuk ki a lapjainkat akkor a Skyrimben Arch-mage titulust és kvázi Winterhold vezetését is megkaptuk, de mégsem mi építettük fel, szerveztük meg és nem mi vezettük az expedíciókat sem. Csak kicsit lenne túlzás azt mondani, hogy egy varázslós, ház/bázisképítős Simset kaptunk, főként annak tudatában, hogy az életszimulátor is komolyan fejest ugrott a témába.
A Mind Over Magic a hangsúlyt az előbb említett játékok helyett inkább a varázslók, tanoncok fejlesztésére és az építésre teszi. Sőt az építés olyannyira hangsúlyos rész, hogy külön mechanika és segédlet van ahhoz, hogy a rengeteg féle teremből megépítsünk egyet. A szobák/termek kialakítása elsőre elég szigorúnak, akár gonosznak is tűnhet, de egy kis gyakorlással egész mókás az a követelményrendszer, ahogyan ez a mechanika működik. A Kódex, a beállítható visszajelző szűrő és a tudásbázis viszont minden segítséget megad, a tervezés, kiügyeskedés viszont már rajtunk múlik. Egy ponton túl nem lesz gond luxust növelő tárgyakkal telepakolni a szobákat, ahogy a fényt is hamar megtanuljuk kezelni, hacsak nem akarunk Voidshroomnak hívott gombát termeszteni.
És persze a falak magassága, az adott szoba szélessége, az elhelyezkedése, az őt körülvevő másfajta szobák helyzete és a tető kialakítása is faktor lehet abban, hogy milyen követelményeket kell teljesítenünk egy laboratórium, egy luxus lakószoba vagy mondjuk tanterem, tűzmágus-képző megépítéséhez. Ehhez tényleg sok segítséget kapunk, de elsőre el fogunk veszni a részletekben. Idővel viszont a látásmódunkba beleépül, hogy az elrendezés kiosztást vagy a kívánt célra beállított terem követelményeit fürkésszük és lépésenként, rengeteg átépítéssel, toldással, kiegészítéssel és aládúcolással, de remekül összerakott épület monstrumot hozunk létre, amit majd varázslósulinak hívunk.
Kezdetben a játék nem véletlenül tűnik bonyolultnak. Jellemző módon nem fogja a kezünket, mert sok féle megoldás létezik, de nem is hagy magunkra teljesen, az jár csak rosszul, aki nem szeret olvasni, ugyanis egy kódexet kell átböngészni ahhoz, hogy tudást szerezzünk. Lehet ezzel is a mágusokra céloznak a fejlesztők, akik közismert könyvmolyok. Komolyra fordítva viszont varázslóink (legyenek mesterek, tanoncok vagy hallgatók) menedzselése sem lesz egyszerű feladat.
A RimWorldben látott módon kell megadnunk, hogy embereink egy napja mivel teljen: munka, szórakozás, pihenés, evés, tanulás/tanítás. Ezek után azt is ki kellene találnunk, hogy ki, milyen feladatot, milyen prioritással végezzen, ami a kolónia menedzsment alapjait szabadítja a nyakunkba, de egyben ez a kulcsa annak is, hogy mindenre jusson ember, szaktudás és idő. Na de milyen ember?
A már emlegetett „szentháromságból” választhatunk, lesznek mesterek (staff), tanoncok (apprentice) és tanulók (initiate), akik között elég sok különbség van. Az első kategória a teljes jogú mágus, aki tanárként is funkcionál, valamint képességeihez mérten bármiféle munkára és tevékenységre fogható. A második egyfajta átmenet, ahol specializálódás, további tanulás vár a lelkes jelöltre, miközben már taníthat és szinte mindenben részt vehet.
A harmadik kategória azon mazsolák jegyzéke, akik kezdő inasként épp első lépéseiket teszik meg a mágussá válás rögös útján. Ehhez csapjunk még hozzá 7 féle mágiatípust, az ezeken belüli specializációkat, az egyszerű, de nagyszerű relikvia-rendszert, ami varázstárgyakat rejt, a 26 féle tevékenységtípust, 4 felfedezésre váró barlangrendszert és pár tucat szoba/terem típust, egy hatalmas kutatási fát, rengeteg craftolható tárgyak/eszközt/növényt/bútort ésatöbbit és sejteni fogjuk, hogy van mélység a játékban.
Az alapfeladatunk persze az lesz, hogy egy rejtélyes átok miatt elszabadult Köd nevű jelenséget kordában tartsunk, visszaszorítsunk, majd kiderítsük mi is történt. Kimondottan a kiegyensúlyozott, mindkét oldalra való terjeszkedést javasolja a játék, ugyanis a Köd, mindkét oldalról támad és hiába bővülnénk egy oldalon, figyelmen kívül hagyva a másikat, a Köd lépésenként közeledik vagy távolodik mindkét oldalon, minden éjjel, nincs lehetőség egy irányra koncentrálni ilyen téren.
Azonban a ködoszlatás áldásos hatása – a túlélés mellett – az, hogy különféle térségeket derítünk fel és ott bizony nyersanyagoakt gyűjthetünk: növényeket, fát, követ, állatokat és azok darabkáit. Ezekből hasznos dolgokat craftolunk, valamint ezek adják az alapanyagot ahhoz a rituáléhoz is, amivel a ködöt lökdössük ide-oda. Persze időnként meg fogunk akadni, mert a messzibb régiók ritkább alapanyagokat kérnek, de ezek is addig lesznek csak ritkák, amíg nem tudunk belőle eleget összeszedni, vagy nem leszünk képesek saját kertünkből, állatfarmunkról előállítani. Az örökös hintázás közben pedig egyre bővül a varázsló iskola, egyre erősebbek a mágusaink is.
A mágikus erő pedig nem csak a kutatásban, craftolásban, növénytermesztésben, gyűjtögetésben lesz hasznos, hanem az iskola alatti (Underschool) barlang és kazamaterendszer felfedezésében is. Itt szekciónként haladva fogunk egyre mélyebbre és messzebbre kalandozni és így nő a nehézség is, a jutalmat nyersanyag és érdekes találkozások, új craft/fejlődési lehetőségek formájában kapjuk meg. Ha megakadunk az azért lesz, mert még nem építettünk/fejlesztettünk ki valamit, vagy nem találtuk meg pl. azt az eszközt, amivel magasabb szintű varázspálcát adhatunk embereinknek.
Ha a kinézetünk miatt aggódnánk, akkor a Magic Mirror segítségével változtathatunk, ha pedig azon elégedetlenkedünk, hogy a megidézett tanulók képességei és mindenféléje túlságosan véletlenszerű, akkor vegyük figyelembe, hogy bizonyos mértékben itt is tömegképzés zajlik és a leérettségizett tanulók után izgalmas varázstárgyakat kapunk.
Komplexitás, érdekes és jól működő mechanizmusok, egy kis szokásos grindelés és nagy változatosság teszi a Mind Over Magicet olyan játékká, amit egy RimWorld, Oxigen Not Included rajongó biztosan nem hagy ki. Elvégre nincs is jobb, mint mágiával megoldani mindent, még azokat a – szintén mágikus jellegű – problémákat is, amik ezen dolgok túlhasználatából erednek.