Shop menü

HOGWARTS LEGACY – VALÓRA VÁLT ÁLOM

A Harry Potter nevével fémjelzett varázsvilág végre saját, minden ízében hangulatos, hatalmas területű és részletesen kidolgozott játékot kapott – valóra vált a rajongók régi álma?
Villányi Gergő
Villányi Gergő
Hogwarts Legacy – Valóra vált álom

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

1997-ben Rowling első könyvének megjelenésekor még gyerekeknek szóló, misztikus, varázslatos és mitológiai lényekkel teli mesének tűnt Harry Potter és barátainak története. Az írónő nem véletlenül írt a kisgyerekek, majd tinik bátorságáról, kalandvágyáról és a felnőtt világot más szemmel vizsgáló nézőpontjáról. Jogosan érezte ugyanis, hogy a rendezett és merev keretek között működő társadalmat ilyesféle erők tudják kimozdítani és kis változásokkal megújítani, vagy visszatartani a katasztrófától.

A könyvek sora ugyanis azt is megmutatta, hogy a világban szinte mindig van a szépség mellett veszély is, sőt, akár olyan erők is munkálkodhatnak a háttérben, amik hatalmas károkat okozhatnak, ha nem lép fel ellenük valaki. Így tehát a gyerekmesét kalandregény, kémtörténet és néhány ponton horror irányba is elvitte Rowling. A rengeteg történet, izgalmas szereplő, helyszín, varázstárgy és rengeteg kisebb-nagyobb apróság részleteiben és komplexitásában hatalmas merítést adott, így teremtve meg a varázslóvilág alapjait és hatalmas rajongótábort szerzett gyerekek és felnőttek között is.

Galéria megnyitása

2001-ben jelent meg az első Harry Potter videojáték és ahogy egyre több követte, jogosan merült fel a rajongókban és a gamerekben az a vágy, hogy milyen jó lenne valóban fejest ugrani fiatal varázslóként Rowling világába. A 2020-ban bejelentett (és 2021-re ígért) Hogwarts Legacy végül 2023-ban látott napvilágot és mi sem mutatja jobban azt, hogy mennyire sokan várták, minthogy a korai hozzáférés időszakában, a Twitch streamek nézőszámai megdöntöttek minden eddigi single-player játékra vonatkozó rekordot (the most-watched single-player game of all time).

Galéria megnyitása

A játék a Varázsvilág univerzumában (Wizarding World) játszódik, az 1800-as évek végén, egy évszázaddal a Harry Potter-regények eseményei előtt. A Roxfort Boszorkány- és Varázslóképző Iskola egyik diákaként órákon sajátítjuk el a mágia különféle fortélyait, bájitalokat főzünk, növényeket nevelgetünk és saját bestia gyűjteményünk is lehet. Bejárhatjuk Roxfort egészét, minden rejtett kis zugot felfedezve, de bármikor átugorhatunk Hogsmeade-be a közeli kisvárosba, ha vásárolgatni vagy épp vajsört inni lenne kedvünk.

Galéria megnyitása

Mindemellett a Roxfort kastélytól keletre hatalmas, sötét erdő terül el – a Tiltott Rengeteg, amit szintén fel fogunk fedezni, de a környéket bejárva a Skót felföld számos települését és érdekességét is látni fogjuk utunk során. A térkép valóban hatalmas (nem véletlenül fogunk seprűháton utazni egy ponton túl) és a nyílt világú játékokhoz méltóan rengeteg felfedezni és összegyűjteni valót találunk itt. Érdemes a fő történetszállal haladni, amikor csak tehetjük, mert a hasznos varázslatok mellett rengeteg gyűjtögetni való csak a történet előrehaladtával nyílik meg számunkra.

Galéria megnyitása

Ötödéves diákként csöppenünk bele a Roxfort világába és ugyan kaptunk némi előképzést és kiderül, hogy különleges, az ősi mágiához kapcsolódó képességünk van, lemaradásban vagyunk. Szerencsére az összes tanár beleegyezett, hogy egy kis extra házi feladatért cserébe megossza tudását velünk.

Galéria megnyitása

Ez játéktechnikailag azt is jelenti, hogy a mellékküldetések fontos harci taktikákkal, bevethető főzetekkel, növényekkel, ellenséges lényekkel és számos más hasznos dologgal ismerttet meg minket, ami ilyen formában jobban integrált része a játéknak, mintha sima listát kapnánk. Hasonló a helyzet a gyűjtögetés részen, ahol érdekességként vagy feladatként társaink vagy egy fontosabb NPC mesél arról, hogy miként találjuk meg a repülő kulcsokat, hogyan fejtsük meg a tükrök rejtélyét, vagy, hogy miért csak éjszaka tudunk összegyűjteni egy félelmetes lényről mintázott kis szobrot.

Galéria megnyitása

A Hogwarts Legacy hangulata zseniális lett és ebben tényleg minden benne van. Az utolsó kis szoba kialakításától kezdve, a használati tárgyak, a ruhák, a varázslatok, az egész térkép, a lények, a zene, minden remekül el lett találva. Tényleg törekedtek arra, hogy a játék hangulata olyan legyen, mintha egy könyvbe/mozifilmbe csöppentünk volna.

A szóhasználat (és szójátékok), a bagolyposta, Merlin fejtörői, az ellenséges sötét varázslók és tényleg, minden egyes elem látszik, hogy hozzáértéssel és a játék koncepciójához hozzáillő módon lett beintegrálva, így ezen a téren a keményvonalas rajongók és a „csak” érdeklődők is elégedettek lehetnek.

Galéria megnyitása

Szinte minden olyan tevékenységbe belekóstolhatunk, amit az eddigi könyvek/filmek alapján várnánk. A Teszlek süveg ceremónia után az órák egy részén kis feladatokkal, gyakorlással mi is aktívan részt veszünk (főként amikor valami újat tanít a játék), de később is átvezetőként be-bejárunk órákra.

Lesz seprűvel repülés, különféle varázs-ügyességi játék verseny, sőt, a titkos diák párbaj összecsapásban is részt vehetünk. Idővel saját lakásunk lesz, ahol úgy rendezzük be az egésze ahogy akarjuk és itt termeszthetünk, főzőcskézhetünk kedvünkre. Saját varázspálcát tervezhetünk és a rengeteg féle ruhából nehéz lesz kiválasztani, mi illik leginkább a karakterünkhöz, de változatosságra nem lesz panasz.

Galéria megnyitása

A harcrendszer gyors és könnyen kezelhető lett, bár taktikailag érdemes azért felkészülnünk. Vannak Protego varázslattal védhető támadások és van, ami elől csak kivetődni tudunk. Visszavágásként 3 nagy varázslat csoportból lőhetjük el a kedvencünket vagy a helyzethez illőt: damage/force/control.

Az első legtöbbször direkt sebzés, de extra effektje is lehet, pl. a lefegyverzés (Expelliarmus), a második telekinézis szerű ellökés, körbefordítás (Flipendo), a harmadik pedig mozgás befolyásolás, mint a fagyasztás, lebénítás (Arresto Momentum), lebegtetés. Ezeken kívül felfedező „utility” varázslataink is lesznek, mint a fényt adó Lumos vagy a felfedezést segítő Revelio.

Galéria megnyitása

Sőt, a pletykák szerint főbenjáró átkokat is tanulhatunk, mint amilyen az Avada Kedavra – és a játék egyik kritikája az, hogy ezen varázslatok használata semmiféle negatívumot nem jelent (legfeljebb összesúgnak a hátunk mögött néha). Az essential, vagyis alapvető varázslatainkat egyetlen gombnyomás előhívja, azonban a többiből 4 lehet egyszerre csak aktív, bár szerencsére több egyénileg beállítható listát is készíthetünk, ha talent pontot áldozunk rá.

Galéria megnyitása

Nem csak a varázslatainkkal szabhatjuk saját igényünknek megfelelőre az UI-t, de ruhatárunkat is össze kell válogatnunk, gyűjtögetnünk kell főzetekhez is alapanyagokat, és a szintlépéskor kapott talent pontokból erősíthetjük meg azon a varázslatot, képességek, főzetek hatását, amik különösen szimpatikusak számunkra. Mindemellett pedig rengeteg mellékküldetés, felfedezni való dungeon és hatalmas térkép vár minket.

Galéria megnyitása

A Hogwarts Legacy sikere jól megérdemelt és egyáltalán semmi véletlen vagy elfogultság nincs benne. Még azok számára is remek szórakozást ígér, akik szeretik a nyitott világú vagy fantasy szerepjátékokat. Aki viszont kisebb vagy nagyobb mértékben is a Harry Potter világ rajongója, annak kész kincsesbánya a játék, mert mindent belegyömöszöltek, amit csak lehetett és mindezt igényesen tették. Úgyhogy elő a seprűket, magasra a varázspálcákat és induljon a kaland!

Galéria megnyitása

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Egy pálcasuhintás, egy bájital és egy kis könyvmolykodás – óra után pedig megérdemlünk egy vajsört.
Hangulatában, részletességében kiemelkedő, a könyvekből merített tevékenységekből, helyszínekből, varázslatokból, karakterekből pedig annyit belepréseltek, amennyit csak lehetett.
Grafikai hibák, amikre ráfér majd egy Reparo, és a pár másodperces töltögetés a nagyobb szekciók között kicsit megakasztja az open world érzést.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére