A WhatsApp a világ talán legnagyobb felhasználói bázissal rendelkező üzenetküldő szolgáltatása, és egészen eddig nem voltak hirdetések a felületén. Miközben a tulajdonosnak, a Metának az elsődleges bevételi forrását a reklámok jelentik. Várható volt, hogy ebben változás lesz előbb-utóbb, és most jött el ennek a változásnak az ideje.
Meglepetésként érheti majd a WhatsApp felhasználókat, hogy különböző formában megjelenő hirdetések fogják átszőni a platformot, ami több mint egy évtizede üzemelt reklámok nélkül. Viszont látni kell azt, hogy a Meta hosszan készítette elő ezt a döntést, és már egy ideje rendszeresen kommunikálta, hogy jönni fognak a hirdetések. Szóval előre lehetett tudni, hogy eljön majd ez a pillanat, csak azt tudtuk, hogy mikor fog ez pontosan bekövetkezni.
A Meta mostani bejelentése szerint a WhatsApp felületén az Állapot bejegyzések között lesznek reklámok.
Az Állapot funkciót a WhatsApp felhasználóknak minden bizonnyal nem kell bemutatni. Ez az a felület, ahol az átmenetileg megosztott dolgok megjelennek, hasonlóan az Instagram Történetekhez. A WhatsApp felhasználók nem fogadták örömmel annak idején az Állapot funkció bevezetését, de ma már milliárdos tábor pörgeti ezeket a bejegyzéseket.
Ideális reklámfelület az Állapot szekció, mert a bejegyzések közé teljes képernyős hirdetéseket lehet besuvasztani. Ezek akár még videók is lehetnek, amik hosszabb időre köthetik le az emberek figyelmét az ismerősök bejegyzéseinek áttekintése közben. Ezért dönthetett úgy a Meta, hogy itt fog először klasszikus értelemben vett hirdetéseket mutatni.
Ezen felül jönnek a csatornahirdetések is, amit akkor fognak látni az emberek, mikor a Csatornákat nézik. Lesznek szponzorált megjelenések a Csatornák böngészésére szolgáló felületen, amivel a kisebb közösségek nagyobb tábort érhetnek el. Ebben az esetben nem hagyományos hirdetésről beszélhetünk, a csatornák üzemeltetői fizethetnek majd azért, hogy több WhatsApp felhasználó érdeklődését tudják felkelteni.
„Az adminisztrátoroknak most már lehetőségük van arra, hogy növeljék a csatornájuk láthatóságát.” – emelte ki a fejlesztés kapcsán a WhatsApp.
Újítás még a Csatorna-előfizetés megjelenése is. Ezentúl az embereknek lehetősége lesz arra, hogy támogassák a Csatornák üzemeltetőit azzal, hogy befizetnek némi pénzt rendszeresen a WhatsApp rendszerén keresztül. Ezért cserébe az embereknek az adminisztrátorok „exkluzív frissítéseket” küldhetnek. A Meta pedig az előfizetési díj egy részét le fogja emelni, ahogy az menni szokott ezeknél a rendszereknél.
Monetizációs szempontból a WhatsApp sosem volt acélos, most jött el annak az ideje, hogy ebből a szempontból változásnak induljon. A platformot 11 évvel ezelőtt vásárolta fel a Facebook egészen elképesztő, 19 milliárd dolláros összegért. Ez mind a mai napig előkelő helyet foglal el a legnagyobb összegű akvizíciók toplistáján. Eddig elsősorban a WhatsApp Business platformból folyt be pénz az üzleti ügyfelek után, innentől viszont egészen biztos, hogy megugrik majd a szolgáltatásból származó bevétel.
Az első reklámok megjelenését követően biztosak lehetünk abban, hogy fokozatosan újabb és újabb helyeken fognak megjelenni hirdetések. Azzal párhuzamosan, hogy a hirdetők száma is növekedésnek fog indulni, hiszen ki ne akarna egy olyan platformon reklámokat „sugározni”, ami több mint 1,5 milliárd embert mozgósít napi (!) szinten az Állapot és a Csatornák révén.