A vezető technológiai cégeket rendszeresen érik olyan vádak, hogy monopol helyzetben kiszorítják a kisebb piaci szereplőket. A Metának ezúttal nem az USA vagy az EU, hanem a spanyol bíróság előtt kellett felelni, és a reklámpiacon mutatott magatartása miatt vonták eljárás alá.
A madridi Kereskedelmi Bíróság vizsgálta azt az ügyet, amit a spanyol médiahatóság kezdeményezett a Metával szemben. 2024 novemberében vette kezdetét a tárgyalássorozat, miután előzetesen képtelenek voltak megállapodásra jutni a felek. Több évre nyúlik vissza a spanyol médiapiac és a Meta szembenállása. És a jelek szerint még nem is most lesz teljesen lezárva.
A hirdetési piac helyi szereplői és a hírügynökségek egyaránt úgy látják, hogy a Meta visszaél a piaci pozíciójával, és kiszorít minden más céget. Úgy képes a Meta mindenkit lenyomni, hogy ehhez felhasználja azt a gigantikus mennyiségű adatot, ami a Facebooknak és az Instagramnak köszönhetően a rendelkezésére áll. Az eljárást lefolytatók szerint a Meta a GDPR-t megsértve szerzett jogosulatlan előnyt, ezzel pedig jelentős hátrányba szorultak a helyi szereplők.
A spanyol bíróság arról határozott, hogy 479 millió eurós büntetést kell fizetnie a közösségi média királyának a versenytorzító magatartása okán.
A Meta szempontjából nem egy rekord bírságról van szó, de arányaiban mindenképpen súlyos büntetés ez. A spanyolok még sosem szabtak ki ekkora büntetést egy technológiai céggel szemben, ami mindenképpen jól mutatja az eljárás súlyát. A médiahatóság eredeti követelése 551 millió euró volt, de bizonyos vádpontokban képes volt tisztázni magát a Meta, ezért csökkent a megfizetendő összeg.
A spanyol médiahatóság 87 különböző kiadót és hírügynökséget képviselt az eljárás során, ennek következtében a bírság köztük kerülne szétosztásra. Már amennyiben ezt befizeti a Meta, azonban ennyire még nem érdemes előreszaladni.
A kiszabott büntetést a Meta nem kívánja kifizetni, a vállalat az elmarasztalást követően azonnal bejelentette, hogy fellebbezést nyújt be. Ebben semmi meglepő nincs, a technológiai szektor szereplői általában a végsőkig elmennek, hogy elkerüljék a pénzbírságokat. Kiváltképp igaz ez olyankor, mikor ennyire jelentős összeg forog kockán.
A Meta szerint hibás döntést hozott a bíróság, mikor kijelentette, hogy visszaélt az erőfölényével, és kiszorította a konkurenciát. „Ez egy alaptalan állítás, amely nem támasztja alá az állítólagos károkat, és szándékosan figyelmen kívül hagyja az online hirdetési ipar működési sajátosságait” – nyilatkozta a Meta szóvivője a Reutersnek küldött közleményében. A Meta a saját álláspontja szerint mindig betartja az összes vonatkozó törvényt, és felhasználóknak is többféle eszközt biztosít arra, hogy a saját adataik felett kontrollt gyakoroljanak.
A spanyolok és a Meta jogi csatározása akár még évekig elhúzódhat, és biztos, hogy a közösségi média ura a legfelsőbb bíróságig fogja vinni a pert, ha arra van szükség.