Az elmúlt hónapokban már lehetett azt látni, hogy a hajtogatható okostelefonok iránti kereslet felívelése elég erőteljesen belassult. Nagyjából két héttel ezelőtt jött arról hír, hogy az egyik kínai márka fel is függesztheti ezeknek a fejlesztését, és most itt az első igazán nagy pofon a szegmensnek.
A Counterpoint harmadik negyedéves beszámolója szerint éves szinten csökkent a hajtogatható készülékek értékesítési mutatója.
Erre valószínűleg nagyon kevesen számítottak, a termékkategória megszületése óta most először számolhatunk be ilyen hírről. Azonban mindenki arra számított korábban, hogy ez még évekig nem fog bekövetkezni. Az eredeti elképzelések szerint még bőven növekednie kellene az eladásoknak. Az elemzők a felfutást is intenzívebbnek gondolták, és úgy fest, hogy a számításaik nagyon nem akarnak bejönni.
Arról azért nincs szó, hogy beszakadt volna a piac, sőt mi több, igazából a gyártók java növekedést tudott elérni. Az igazán nagy baj a Samsung háza táján van figyelhető meg a Counterpoint jelentésében. Szinte minden piaci szereplő növelte a forgalmát, miközben a piacvezető jelentős visszaesést könyvelhetett el. Így jött az ki, hogy mindössze 1 százalékkal, de kevesebb hajtogatható mobiltelefon talált gazdára idén az őszi időszakban, mint egy évvel korábban.
Képtelen a Samsung a korábbi várakozásoknak megfelelően teljesíteni, és a cég helyzetét még a felelőtlen ígéretek is rontják.
A Samsung egészen biztos, hogy magyarázkodhat majd a befektetők előtt. Már tavaly is lehetett látni, hogy a cég nem tudja hozni azokat a számokat, amiket korábban vártak tőle az elemzők. Ettől függetlenül tavaly októberben a cég még tartotta magát ahhoz, hogy az idei évben meglesz a 20 milliós példányszám a Galaxy Z modellek értékesítésével. Most már egyértelmű, hogy erre semmi esély nincs.
Éves szinten 21 százalékkal kevesebb hajtogatható terméket tudott eladni a Samsung. Az elmúlt negyedévben jelentette be a vállalat a Galaxy Z Fold6 és Galaxy Z Flip6 modelleket. Ennek fényében még rosszabb a helyzet, és azt is látni kell, hogy már tavaly is voltak gondjai a Samsungnak a Galaxy Z Fold5 és Z Flip5 rajtja után. Nagyon úgy fest, hogy a cég egyáltalán nem tudja megfogni a vásárlókat, miközben dollármilliárdokat emésztett fel a fejlesztés az elmúlt évek során.
A Counterpoint számai alapján a második a Huawei ezen a piacon, 15%-os részesedéssel. A nehéz helyzetben levő kínai gyártó sikeresen tudta növelni az eladásait, az egy évvel korábbi forgalmához képest 23%-os emelkedést ért el. Mindezt úgy, hogy újdonsággal nem nagyon szolgált, azokat most jelenti be. A méregdrága és egyedülálló Huawei Mate XT szeptember végén debütált, így a harmadik negyedév forgalmához alig járulhatott hozzá, a Mate X6 pedig éppen a napokban futott be.
A Honor a harmadik helyen begyújtotta a rakétákat a Counterpoint adatai alapján, 121 százalékos növekedést ért el. De még így is elmarad a rögtön mögötte felsorakozó Motorolától, akinek pedig 164%-kal sikerült több flexibilis képernyővel szerelt okostelefont eladnia. A Honor és a Motorola 10, illetve 7%-os piaci részt tudott megszerezni.
A legnagyobb növekedést viszont még így sem ezek hozták össze, hanem az ötödik helyen rangsorolt Xiaomi. A Mix Fold modellek iránt nagyon megnőtt a kereslet, és ebben a Mix Fold 4 debütálása is közrejátszott, ez az okostelefon júliusban jelent meg, és igazán jól sikerült. A harmadik, negyedik és ötödik helyen egy elég szoros piaci verseny kezd kibontakozni, a Xiaomi 6%-os részesedéssel nagyon szorosan követi a Motorolát. és ezek ketten gyorsabban növekedtek, mint közvetlenül előttük a Honor.
A legnagyobb vesztenivalója a Samsungnak van ezen a téren, aki eddig nagyon magabiztosan vezette a szegmenst, és a cég a befektetői felé is folyamatosan azt kommunikálta, hogy képes lesz megtartani az előnyét. Nos, most nagyon úgy fest, hogy ez az előbb fog szerte foszlani, mint ahogy arra bárki számított volna.