A hirdetési piac nemzetközi szinten óriásira nőtt, több nagy technológiai cég is képes megélni a reklámbevételekből. Ez pedig úgy tudják elérni, hogy felhasználják az emberektől származó adatokat, hogy pontosabban jutassák célba a reklámokat, ezt azonban egyre több régióban nézik rossz szemmel.
Az Európai Unió már több mint 10 évvel ezelőtt harcolni kezdett a felhasználói adatokkal való visszaélések ellen, és a legújabb törvények is szigorításokat hoztak ezen a fronton. A Meta az elsők között kapott büntetést a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) nyomán, és változtatásokra is felszólította a vállalatot az ügyében eljáró Európai Bizottság.
200 millió eurós büntetést kell fizetnie a Metának egy áprilisi büntetés alapján, és lehetővé kell tennie a felhasználóknak, hogy korlátozhassák a hirdetési célra megosztott adataikat.
2026 január elsejével kezdi bevezetni a Meta az új beállítási lehetőséget. Arról most még nem esett szó, hogy pontosan miként élhetnek majd a felhasználók a friss opcióval, hol lehet majd ezt megtalálni a beállításokban. Nagy valószínűség szerint nem a Facebook és az Instagram egyedi beállításaiban lesz majd ez a lehetőség „elrejtve”, hanem a Meta egységes Fiókközpontjában, ahol a hirdetési beállítások java található.
Korábban még nem volt arra példa, hogy egy közösségi média platformot arra köteleztek volna, hogy lehetőséget nyújtson a felhasználóinak arra, hogy dönthessenek a megosztott adatok mennyiségéről. Az Európai Bizottság diadalként könyveli el az eredményt, és minden bizonnyal az Instagram, valamint a Facebook felhasználói tábora is örülni fog ennek.
„A Meta lényeges választási lehetőséget biztosít a felhasználóknak: vagy hozzájárulnak az összes adatuk megosztásához és teljesen személyre szabott hirdetéseket fognak látni, vagy kevesebb személyes adatot osztanak meg, és cserébe korlátozottabb személyre szabott hirdetéseket kapnak” – közölte az Európai Bizottság.
Ezzel a változással a Meta pontot tehet egy hosszú ideje húzódó ügy végére. Az európai biztosok már a DMA megszületése előtt folyamatosan kritizálták a platformot azért, mert a felhasználói adatokat pénzzé teszik. Időközben a Meta már bevezette az előfizetési lehetőséget is az EU-ban, amivel teljesen elkerülhető az adatok kereskedelmi célú megosztása, mivel ilyen formán reklámok sem lesznek a platformokon. De a mostani újítással fog jobbára eleget tenni a Meta az Európai Bizottság kívánalmainak.
A Meta az előfizetést egyébként továbbra is elég jól rejtegeti, egyáltalán nem hirdeti. Nem a Facebook vagy az Instagram beállításaiban, hanem a Fiókközpontban tette ezt elérhetővé az Egyéni hirdetésbeállítások menüpont alatt. Eleinte még elég drágán mérte a cég ezt a lehetőséget, de az EU kötelezte a díjak csökkentésére, így most már havi 2350 forintért cserébe lehet a Facebookot vagy az Instagramot reklámmentesen elérni, és 1550 forint minden további fiók bevonása. Tehát a kettő együtt havi 3900 forintot kóstál.