Az OpenAI folyamatosan halad előre a fejlesztéseivel, a felhasználók számára pedig igyekszik új eszközöket biztosítani ezáltal. Most arról számolhatunk be, hogy a ChatGPT egy új előfizetési opcióval bővül, azzal párhuzamosan, hogy a cég új alapokra fektetett, szeptemberben előzetesen már megvillantott nagy nyelvi modellje (LLM) is elkészült.
Szeptemberben indította el az OpenAI az o1 modell előzetes elérését. Ez egy olyan LLM megoldás, ami a korábbiaktól eltérő módon üzemel. A „gondolkodása” sokkal inkább az emberekéhez hasonlít, de éppen ebből eredően lényegesen lassabb is, mint a vállalat korábbi eszközei. Az o1 képes egészen összetett, komplex problémákat is helyesen feldolgozni, megválaszolni. A megváltoztatott működési logika révén sikerül a GPT-4o modellnél akár lényegesen jobb eredményeket elérni az o1-preview modell használatával.
Az OpenAI elkészült az o1 modellel, innentől elérhető a teljes verziója ennek a fejlesztésnek. A korábban Strawberry kódnéven gondozott újításhoz a vállalat nagy reményeket fűz. Ennek köszönhetően a felhasználók a továbbiakban hatékonyabban dolgozhatnak majd a ChatGPT Plus, Team, Enterprise és az oktatásra szabott Edu csomagok esetén egyaránt. Azt azonban látni kell, hogy ezekkel az előfizetésekkel az o1 még csak limitáltan használható.
Eddig havi 20-30 dolláros összegekért elérhető előfizetési lehetőségeket nyújtott az OpenAI. Ezúttal viszont egy olyan opcióval is előállt, amely már 200 dollárt kóstál egyetlen hónapra.
A ChatGPT Pro néven bevezetésre kerülő új előfizetési lehetőség több szempontból is valódi különlegesség lesz. Egyrészt ez már teljesen fék nélkül használható; nincs benne semmilyen limit egyetlen modellt érintően sem. A GPT-4o mellett az o1-et is állandóan elérheti, aki erre befizet. Másrészt itt az emberek az o1 egy olyan variánsát ismerhetik meg, amit máshogy nem lehet igénybe venni jelenleg. Ez az o1 pro mód a legjobb minőségű válaszokat képes adni a legnehezebb kérdésekre.
Az o1-et az OpenAI teljesen más formában tanította, mint a GPT-4o-t és a többi nagy nyelvi modellt korábban. Szeptemberben ennek két verzióját indította el a cég, az egyik az o1-preview volt, a normál o1 előzetese, a másik pedig az o1-mini, ami értelemszerűen egy kisebb, kompaktabb variáns. Ezek fölé sorol most be az o1 pro mód, ami még jelentősebb számítási kapacitást igényel a működése során, hogy jobb válaszokkal legyen képes szolgálni, keményebb kihívást jelentő problémákat is meg tudjon oldani.
Az o1-preview is nagyon drága volt már, az o1 pro esetében a költségek még tovább emelkedtek, bár pontos adatokat erről most nem osztott meg a cég. Ebből eredően a ChatGPT Pro előfizetés minden korábbinál drágábban üzemeltethető, mivel hatalmas számítási kapacitást igényel. Tehát látni kell azt is a 200 dolláros havi díj mellett, hogy az OpenAI részéről több befektetést emészt fel ez. De az eredmény sem marad el, matematikai, programozási és tudományos munkák esetén is jobban teljesít az o1 pro, mint a sima o1 modell.
Elmondta az OpenAI, hogy minden korábbinál magasabbra tették a lécet a megbízhatóság fejlesztése során. Az o1 pro mód akkor emelkedik a többiek fölé igazán, mikor úgy tesztelik, hogy minden próbánál 4/4 alkalommal kell jól válaszolnia egymást követően. Ez azért igen komoly kihívást jelent a nagy nyelvi modelleknek, de az o1 teljesítményét a korábbiaknál kevésbé veti vissza ez a feladat.
A ChatGPT Pro előfizetés kapcsán még el kell azt mondani, hogy a vállalati előfizetés mellett egyedül ez biztosít a felhasználók számára 128 ezres kontextusablakot, tehát itt lényegesen nagyobb mennyiségű szöveggel lehet dolgozni egy-egy beszélgetésen belül. Noha azt is hozzá kell tenni, hogy a konkurensekhez képest azt az érték egyáltalán nem kiemelkedő, a 200 dolláros árát nem ezért fogja megérni.
Az OpenAI azért a ChatGPT Prót már úgy árazta be, hogy sokkal nagyobb profitot és bevételt tudjon vele termelni, ami pusztán üzleti érdeke. A cég az idei várakozását nem tudja hozni a forgalmat tekintve, de ettől függetlenül a 2025-ös évnek is egy óriási céllal indul neki. Ebben az évben nem lesz meg a 4 milliárd dollár, jövőre azonban már közel 12 milliárd dollárt termelne. Legutóbb már arról számolhattunk be, hogy a reklámok bevezetésének lehetőségét is vizsgálja a cég.