A Shazam a legelterjedtebb dalfelismerő szolgáltatás, és a karrierje már az okostelefonok térnyerése előtt elkezdődött. A pályafutása alatt sok riválissal került szembe, de mindig képes volt megőrizni a népszerűségét. Több mint 20 évvel az indulását követően arról számolhatunk be, hogy már 100 milliárdnál is több dal felismeréséhez vették igénybe a szolgáltatást.
Valószínűleg olvasóink jelentős többsége is használta valamikor a Shazamot az elmúlt évek alatt. Még 2002-ben indult a szolgáltatás, és sokféle technológiával működött az évtizedek alatt. Nagyon érdekes, hogy eleinte még hívás és SMS alapon ment. Az Egyesült Királyságban indult, és a támogatott szolgáltatónál a 2580 számot kellett hívni, majd a telefont a hangforrás felé tartani, és SMS-ben érkezett meg a dal címe.
Eleinte elég korlátozott volt az elérése, idővel lett saját programja, ami dedikáltan jelent meg mobiltelefonokon. 2008-ban futott be az okostelefonokra szánt alkalmazása, iOS-re és Androidra is hamar elérhető lett. Az évek során a vállalat többféle módon is megpróbált nyereséget termelni, de ez nagyon sokáig nem sikerült neki. Egészen 2016-ig kellett várni az első haszonnal zárható évre.
2018-ben a Shazam az Apple tulajdonába került, és napjainkban is az Apple égisze alatt üzemel. Túl nagy innovációt az elmúlt években már nem mutatott a szolgáltatás, de elérhető például viselhető kiegészítőkön keresztül is. Az új iPhone-okon pedig a Művelet gombra is ráprogramozható. Emberek milliói használják rendszeresen a Shazam szolgáltatását, és ennek köszönhetően tudta elérni az egészen döbbenetes, 100 milliárd zene azonosítását.
„A Föld teljes lakosságára 12 felismert dal jut.” – emelte ki a Shazam. Persze ezt a rekordot sokkal kevesebb, de lényegesen aktívabb felhasználó hozta össze. Érdekes kérdés, hogy mennyien használhatják aktívan napjainkban, de erről nincs pontos információ. Az biztos, hogy folyamatosan pörgetik az emberek a Shazamot, a szolgáltatás egy pillanatig nem pihen. Ezt az is jól bizonyítja, hogy ha csak másodpercenként egy lekérdezést indítanának, akkor 3168 évbe telne elérni a 100 milliárd azonosított dalt.
Érdekesség, hogy idén a „Beautiful Things” című szám volt, ami leginkább hozzájárult a mostani sikerhez. Benson Boone dalát 178 nappal a megjelenését követően már 10 millió alkalommal kutatták a Shazam felhasználói. Ez a mű az idei év egyik nagy meglepetése, már közel 400 millió alkalommal játszották le a YouTube-on a hivatalos videójával, miközben Boone korábban nem különösebben volt felkapott.
A toplistát jelenleg a Dance Monkey vezeti összetettben, ezt a hallgatóság 45 millió alkalommal igyekezett beazonosítani a megjelenése óta. Mind a mai napig egészen sokan keresnek rá erre a dalra hangminták feltöltésével. Az Apple Music keretében elérhető egy top 100-as lista, ami a legtöbbször lekérdezett dalokat szedi össze.
A Shazam egyébként nincs könnyű helyzetben, mióta a Google is beszállt erre a területre. Egyre több felhasználó tér át a keresőóriás által biztosított funkcióra. Sokan pusztán azért kezdik a Keresőbe épített dalfelismerőt használni, mert nagyon könnyű elérni bármilyen plusz alkalmazás telepítése nélkül. A legtöbb okostelefonon alapból előtérbe helyezett Google Kereső sávon már ott van a mikrofon, a hangos módban pedig már rögtön ott van a zenekereső is.