Minden kétséget kizáróan a Telegram a leggyorsabban fejlődő üzenetküldő platform. Megesik, hogy havonta többször is jelent be újításokat a vállalat, és egy-egy frissítéssel több új lehetőséget kap, mint a konkurensei hónapok leforgása alatt. Rengeteg energiát tesz a cég a közösség élénkítésére is, és egy ideje már saját belső fizetési eszköze is van a Telegramnak a Stars formájában.
2013 augusztusában indult a szolgáltatás, és a napokban számolhatott be arról a platform vezetője és társalapítója, Pavel Durov, hogy elkezdett profitot termelni.
Több mint 11 és fél év kellett ahhoz, hogy a Telegram nyereséges legyen, de sikerült ezt elérnie. Noha ez kicsit furcsán hangozhat, de a várakozásnál így is hamarabb valósult meg a nyereséges működés. Korábban ugyanis még arról beszélt Pavel Durov, hogy csak 2025 lehet az az év, amikor már hasznot hozhat a platform működése.
Az évtizedes működése alatt töméntelen mennyiségű pénzt emésztett fel az üzemeltetése, de igazából a projektnek sosem az volt a célja, hogy ebből gazdagodjanak meg. Jól mutatja ezt, hogy 2020-ig kellett arra várni, hogy a Telegram megalkossa és elindítsa a saját hirdetési rendszerét. Korábban nem voltak reklámok a szolgáltatásban. Jelenleg sem olyan agresszív hirdetésekkel van tele, mint némelyik rivális platform.
Hosszú út vezetett addig is, hogy legyen előfizetési modell. A Telegram Premium 2022. június 19-én rajtolt el, az árazása pedig régiónként eltért, igazodva valamelyest az adott terület gazdasági viszonyaihoz. Ez sem jellemző olyan esetekben, mikor egy platform kifejezetten a lehető legjobb haszon elérésére fókuszál. Mikor a bevétel a lényeg, olyankor általában globálisan hasonló árszinttel kell a felhasználóknak számolnia.
Az elmúlt két év alatt a Telegram egyre több extrát pakolt az előfizetési csomagba, de fontos azt megjegyezni, hogy szó nincs arról, hogy a platformot ingyen használókat emiatt komolyabb hátrány érné. Nem jellemző a vállalatra az sem, hogy korábbi ingyenes lehetőségeket pakoljon a fizetőfal mögé, pedig ez nem áll távol a nagy techcégektől, láttunk már erre több példát is.
Az idei évre Pavel Durov beszámolója szerint megháromszorozódott a Telegram Premium előfizetők száma. Már több mint 12 millió ember fizet a szolgáltatás használatáért, hogy a platform minden funkcióját képes legyen kihasználni. Éves szinten a többszörösére hízott a reklámokból származó bevétel is – mint azt megtudhattuk a közleményből. Így jött az össze, hogy 2024-ban először a Telegram bevétele meghaladta az 1 milliárd dollárt.
Különösen büszkén emelte ki Durov, hogy a szolgáltatás készpénztartalékja meghaladt az 500 millió dollárt. Azt is megjegyezte a szakember, hogy ebben még nincs benne a vállalat kiptotartaléka, de azt nem tudni, hogy ez milyen méreteket ölthet. Az elmúlt években, és különösen tavaly óta, a Telegram nagy hangsúlyt fordít a kriptovagyon halmozására.
Arról is írt a Telegram csatornáján a vezető, hogy az elmúlt négy évben a fejlesztések megvalósításához kénytelen volt a vállalat jelenetős hiteleket felvenni. A csúcson mintegy 2 milliárd dolláros adósság állt mögötte. De jó hír, hogy ezeket mostanra sikerült visszafizetni. Idén ősszel rendezte a korábbi tartozásait a platform. A korábbi hiteleket nagyon jól tudta felhasználni, így volt képes masszív növekedési pályára állni.
Ahogy az elmúlt két évben sok új és jó monetizációs lehetőség jelent meg a szolgáltatásban, úgy az elkövetkezendő években is erre lehet majd számítani. A Telegram a befolyó bevételekből pedig folyamatosan támogatja a fejlesztéseket és az innovációt. Nemrégiben elindult a cég teljesen egyedülálló jutalomrendszere is, miközben egyre több üzleti lehetőséggel szolgál az üzenetküldő.