Tavaly jelentette be az Nvidia és a MediaTek, hogy összefognak és a jövőben közös fejlesztésekkel igyekeznek saját technológiáikat még szélesebb közönséghez, több területre eljuttatni. És ennek eredményeként számolhatunk most be arról, hogy komplex Dimensity Auto rendszerek jönnek RTX eszközökkel kiegészülve többféle felállásban.
Négy terméket jelentett be a MediaTek, ezek különböző igényeket fognak kiszolgálni; érkezik a Dimensity Auto Cockpit CX-1, a CY-1, a CM-1 és a CV-1.
Ez a négy lapka eltérő számítási kapacitással és változatos funkcionalitással szolgál majd. A Dimensity Auto Cockpit CX-1 lesz, ami a felsőkategóriás, a MediaTek megfogalmazása szerint prémium autókban jelenhet meg, az Dimensity Auto Cockpit CV-1 pedig az alsókategóriás, belépő modellekbe lesz szánva, de még mindig jó digitális képességekkel fog szolgálni.
A Dimensity Auto Cockpit rendszerchipek egyaránt Arm v9-A alapokra épülnek majd, vagyis új processzormagoknak adnak majd otthont. Továbbá integráltan jelen lesz az összes platformban egy Nvidia grafikus egység RTX technológiákkal felszerelve. Az összefogás jegyében a MediaTek az Nvidia által fejlesztett és optimalizált operációs rendszert is támogatni fogja, így a Drive OS futhat majd a Dimensity Auto rendszereket használó járműveken.
Pontos részletek a lapkák és a teljes platformok képességeit illetően nem derültek ki. Így nem lehet azt tudni, hogy milyen felépítéseket takarnak a fent említett egységek, és az is kérdéses, hogy milyen RTX grafikus egységek lettek felhasználva. Jó eséllyel többféle lapka is előkerült annak függvényében, hogy milyen árkategóriás megoldásról van szó. De sok más érdekesség elhangzott a MediaTek bejelentésében.
Az új egységek már kivétel nélkül képesek lesznek nagy nyelvi modelleket helyben futtatni, ennek köszönhetően a jövőben az autógyártók chatbotot integrálhatnak az autókba, amik minden esetben azonnal elérhetőek lehetnek. Egyszerre több kijelzőt gond nélkül tudnak majd meghajtani a Dimensity Auto egységek, miközben képesek lesznek kezelni a szenzorok hadát is. Külön említi a MTK, hogy a felhasználó figyelmét monitorozó eszközök is alkalmazhatók itt, és a szórakoztató lehetőségekből sem lesz hiány.
Az Nvidia RTC GPU-knak köszönhetően az autóban ülők még jobb élményben részesülhetnek majd az utazások során. Lehet majd menet közben játszani például a hátsó üléseken, és az autókban futtatható játékok akár még ray tracinget is felvonultathatnak. A fedélzeti számítógép gazdag animációkkal teheti látványosabbá a menü használatát, a kamerák képét pedig szükség esetén MI skálázhatja fel vagy javíthatja a képminőséget.
A jövőben akár az is elképzelhető, hogy az autóban akadálytalanul vehet részt a felhasználó egy videokonferencián. Ilyenkor pedig a gépi tanulással a fedélzeti rendszer képes lehet úgy manipulálni a kamera képét, hogy az emberek figyelmét virtuálisan a kamerába irányítja, miközben a sofőr az utat figyeli. A mesterséges intelligencia pedig gondoskodhat a hangminőség javításáról, a környezeti zajok megszüntetéséről.
Rendkívül komplex platformokról beszélhetünk, aminek része például egy fejlett ISP egység, mely gondoskodni tud a kamerák képénél a valós idejű HDR-ről, így a felhasználó az árnyékos részeken is jól látja majd, hogy mi bújik meg. Ha az autóban kellő mennyiségű kamera lesz, akkor lehet majd madártávlatból is nézni az autót a fedélzeti számítógépen. Ez sokat segíthet például a parkolás során. Az integrált audió DSP pedig a hangrendszer kezelése mellett a hangvezérlést is tudja majd menedzselni.
"A generatív mesterséges intelligencia és a nagy számítási kapacitással szolgáló technológiák átformálják az autóipari környezetet" – jelentette ki Ali Kani, az Nvidia autóipari részlegének alelnöke. "Az új Dimensity Auto rendszerchipke az Nvidia grafikus és MI technológiáit hasznosítják, segítve a járművön belül a felhasználói élmények, a hozzáadott biztonsági lehetőségek, valamint a járműszegmenst átszövő, továbbfejlesztett csatlakozási opciók támogatását."
Hozzátette a MediaTek, hogy a helyben futtatott feldolgozások azért fontosak itt, mert ennek köszönhetően az érzékeny személyes adatok nagyobb biztonságban vannak. A kamerák képét elemzések miatt nem kell távoli szerverekre továbbítani, és a felhasználó hangutasításait is lehet lokálisan menedzselni. Továbbá ennek köszönhetően alacsonyabb lesz a késleltetés, hiszen kevesebb dolog függ majd a hálózat sávszélességétől.
A biztonságot illetően a MediaTek azt is elmondta, hogy hardveres adatvédelmi egységeket is tartalmaznak az új Dimensity Auto platformok, hogy az adatok tényleg ne kerülhessenek rossz kezekbe. Az MTK fejlesztői csapata a kapcsolati lehetőségeket is integrálta itt, Bluetooth, GPS és nagy sebességű Wi-Fi is biztosított lesz, szükség esetén pedig a mobil hálózati támogatás sem fog elmaradni.
A csúcskategóriás Dimensity Auto egységeket a MediaTek már a TSMC 3 nm-es csíkszélességén fogja gyártatni a lehető legjobb hatékonyság és teljesítmény elérése érdekében.