Az Nvidia az amerikai kormányzat által bevezetett exportszankciók legújabb köre miatt arra kényszerült, hogy egy új csúcskártyát tervezzen, ugyanis a GeForce RTX 4090-es modellt november közepe óta már nem szállíthatják Kínába, amennyiben nincs erre engedélyt adó exportlicenc. Az új korlátozás most már az egységnyi területre jutó teljesítményt korlátozza, ahogy arról korábban írtunk, a szakemberek által meghatározott teljesítményszintet pedig némileg meghaladja a GeForce RTX 4090 (5286 TOP/s vs. 4800 TOP/s).
Éppen ezért az Nvidia csapata előrukkolt a GeForce RTX 4090D jelölésű videokártyával, amelynek nevében a „D” betű a „Dragon”, vagyis a „Sárkány” szó rövidítése, ami Kínában komoly jelentőséggel bír. A friss videokártya egy AD102-250-es típusú grafikus processzort kapott az AD102-300 helyett, ami már nem 16 384, hanem csak 14 592 aktív CUDA magot foghat munkára. Ezzel egy időben csökkent a Tensor magok és az RT magok száma is, a memória-alrendszer azonban változatlan sávszélesség, órajel, illetve kapacitás mellett üzemel.
A GPU esetében változás, hogy a magórajelet 2234 MHz-ről 2280 MHz-re emelték, ezzel valamelyest kompenzálták a CUDA magok számának csökkenését, a GPU Boost átlag-órajel viszont 2520 MHz maradt. A TDP keretet 450 W-ról egészen 425 W-ra csökkentették, így összességében úgy tűnt, érezhetően lassabb lesz a friss jövevény az eredeti GeForce RTX 4090-es modellhez képest.
Az EXPreview munkatársai hozzájutottak egy GeForce RTX 4090D típusú videokártyához, amit annak rendje és módja szerint alapos tesztelésnek vetettek alá. A 16 játék alatt összességében csak 5,5%-kal volt lassabb a GeForce RTX 4090D, mint a GeForce RTX 4090, ami kellemes meglepetés. Amennyiben a Ray Tracing funkció is szerephez jutott, a lassulás mértéke 5,8%-ra ugrott, ami szintén nem tragikus. A legnagyobb lassulást elszenvedő játék alatt is csak 7,6%-os hátrányt mértek a GeForce RTX 4090-hez viszonyítva, amit játék közben aligha lehet észrevenni, ha nem kifejezetten erre koncentrálunk.
Mivel a GeForce RTX 4090 exportjának korlátozásával elsősorban azt akarta elérni az amerikai kormányzat, hogy a kínai vállalatok ne használhassák a videokártyát AI-hoz kapcsolódó műveletek gyorsításához, természetesen azt is megvizsgálták, mi a helyzet, ha AI terhelésformákra kerül sor. Stable Diffusion alatt közel 10%-os lassulás mutatkozott 512 x 512-es felbontás alatt, ám ez lényegében eltűnt a 768 x 768-as, illetve az 1024 x 1024-es felbontás alkalmával. A D5 Render és a Blender alatt viszont már 10% feletti lassulás látszott.
Az EXPreview munkatársai arra is kíváncsiak voltak, igazak-e a korábbi pletykák, amelyek szerint a GeForce RTX 4090D esetében TDP korlát és tuning tilalom lesz érvényben. Úgy tűnik, a pletykák csak részben voltak pontosak, ugyanis a TDP korlát ugyan tényleg érvényben van, tuningolni viszont így is lehet a terméket, igaz, „csak” 200 MHz-cel sikerült növelni a GPU órajelét, ami a TDP keret korlátjának köszönhető. A TDP limit feloldására egyelőre nincs mód, viszont nincs kizárva, hogy idővel ezt is megkerülik majd a kínai felhasználók – vagy szoftveres, vagy hardveres módosítással.
A fentiek alapján az amerikai szankciók igazából nem sokat értek, hiszen a GeForce RTX 4090D nem sokkal lassabb a GeForce RTX 4090-nél, a néhány százalékos teljesítménykülönbség pedig nem valószínű, hogy problémát jelent majd, hiszen a termék így is jelentősen ütőképesebb, mint a Kínában, házon belül fejlesztett AI gyorsítók. Noha első körben figyelmeztették az Nvidiát, ne készítsen olyan gyorsítókártyákat, amelyek megkerülik az amerikai kormányzat által bevezetett szankciókat – ha mégis így tesznek, már másnap új korlátozások lépnek érvénybe, amelyek a friss kártyákra is vonatkoznak. A csípős hangnem pár nap múlva aztán jelentősen enyhült…