Nem minden lesz instant sikeres, amit az Apple tervez, erre remek bizonyíték a Vision Pro szemüveg, amiből megközelítőleg sem sikerült annyit eladni, mint amiben a vállalat reménykedett. Pedig nem voltak óriási elvárásai a cupertinóiaknak az első generációs eszközzel kapcsolatosan.
A 2025-ös WWDC alkalmával az Apple bejelentette a visionOS 26 operációs rendszert, ami a számozásban meglehetősen nagy ugrás a visionOS 2 után. A többi platformnál a dizájnnyelv is teljesen átalakult, itt viszont erről nincs szó, hiszen a Liquid Glass számára éppen a korábban megjelent visionOS adta az ihletet a fejlesztőknek. Ez már eleve az áttetsző, 3D térbeli elemekkel operált.
Itt a szakemberek gyarapították az elérhető térbeli widgeteket, amik minden eddiginél szebben és látványosabban fognak megjelenni a kiterjesztett valóságban. A szemüveget körülvevő környezetben mindig ugyanott jelennek majd meg az egyes elemek, amennyiben ugyanabban a térben veszi elő a szemüveget a tulajdonosa.
Az óra, az időjárás és a zenelejátszó érintett az új widgetekben, valamint még a Fotók alkalmazás is ide sorolható. Lesz egy teljesen új Widget app is, ahol minden térbeli widget felfedezhető lesz. A Fotók alkalmazás minden eddiginél látványosabb multimédiás anyagokat vonultathat majd fel az érdeklődők számára. Lenyűgöző panorámaképek és térbeli felvételek várhatják majd az érdeklődőket, amiket már akár mesterséges intelligencia használatával állíthat elő az Apple.
Támogatott lesz innentől a 180 fokos és a 360 fokos gömbpanoráma anyagok kezelése is olyan kameráktól, mint az Insta360, a GoPro vagy éppen a Canon speciális objektívvel szerelt konstrukciója. Az Adobe készít egy olyan visionOS 26-ra szabott Premiere alkalmazást, ami lehetővé teszi majd az embereknek a térbeli videózás támogatását, az ilyen anyagok módosítását, vágását, létrehozását. A tartalomgyártással folyamatosan küzd az Apple, próbálja megteremteni a térbeli videók, fotók készítésének lehetőségét az iPhone-ok, iPadeken egyaránt.
A visionOS 26-tól megoldott lesz a speciálisan VR eszközökhöz tervezett hardveres kiegészítők használata is. Eddig csak egyszerű egérrel, billentyűzettel, kontrollerrel lehetett használni az XR szemüveget, innentől viszont változik a helyzet, mert használható lesz a Vision Próval például a PlayStation VR2 Sense kontroller is. Kiderült, hogy a Logitech is készül egy érdekes kütyüvel, ami a Muse névre hallgat. Ez egy nagyon fejlett digitális ceruza a finomabb feladatok megoldásához.
A szimpla gesztusvezérlésen is dolgozott az Apple, ennek köszönhetően kényelmesebb lesz például a görgetés, szemkövetéssel is menni fog már ez a funkció. Elsőként az Apple applikációkban fog ez menni, de API szintű változás jön majd, hogy ezt a külső fejlesztők is alkalmazhassák.
A későbbiekben megoldott lesz az is, hogy a Vision Pro szemüveg viselése közben képes legyen az ember feloldani a Face ID-val védett iPhone-ját. Hívásokat is lehet majd folytatni teljesen immerzív formában, a beszélgetések fogadása mellett a kezdeményezésnek sem lesz akadálya. Ezen a téren fontos újítás, hogy a Personas hatalmas minőségbeli előrelépést mutat majd, a virtuális térben megjelenő avatarok sokkal élethűbbé válnak. A grafikát finomhangolni is lehet majd a lehető legjobb végeredmény elérése érdekében.
A visionOS nyelvtámogatása is bővült, de nem olyan jelentősen, hogy akár már a magyar is beférjen a sorba. Ahogy az Apple áll az anyanyelvünk támogatásával a modern (MI-alapú) szolgáltatásoknál, nem is nagyon érdemes a magyar megjelenésére számítani. A visionOS 26 is fejlesztői előzetesként kezdi a pályafutását az Apple Vision Pro szemüveget célba véve, és idén előre láthatólag legalább egy új szemüveggel is elő fog rukkolni a cég, amin talán már gyárilag az új rendszer lesz jelen.