A Speedtest mögött álló Ookla rendszeresen szokott érdekes statisztikai adatokat közölni a mérési eredmények feldolgozásából. Most az Ookla Research egy olyan kutatással állt elő, ami a különböző légitársaságok repülőinek fedélzetén elérhető Wi-Fi minőségét elemezte ki. Ebből pedig egyértelműen kirajzolódott, hogy érdemes a vállalatoknak a SpaceX partnerségére hajtani.
„A Starlink alacsony Föld körüli pályán üzemelő konstellációja biztosítja a Wi-Fi teljesítményben vezető légitársaságok számára a hátteret.” – állapította meg az Ookla csapata.
A szakemberek szerint a 21. században már fontos az, hogy az emberek a repülős utazások során is tudjanak Wi-Fi kapcsolattal internetezni. Miután ez ma már mindenhol elvárás a vendéglátásban és a tömegközlekedésben, így a repülőkön is nagy hangsúlyt kell erre helyezni. Éppen ezért az amerikai fogyasztóelégedettségi mutató is hangsúlyosabban kezeli az idei évtől a légitársaságok minősítésében a repülés közben elérhető Wi-Fi minőségét.
Ezen felbuzdulva döntött úgy az Ookla Research, hogy a 2025 első negyedévben gyűjtött adatokból kielemezi, hogy a felhasználók milyen eredményeket tudtak elérni a különböző légi társaságok gépein. Így derült ki, hogy a Starlink nagyon jól teljesít. A Hawaiian Airlines és Qatar Airways kiemelkedő fölénnyel nyerte a vállalatok összehasonlítását, és ezek egyaránt a SpaceX-et választották az internetelérés biztosításához.
A Wi-Fi minőségében a legfontosabb a letöltési sebesség. Az Ookla kutatásában gyűjtött adatokból az alábbi rangsor rajzolódik ki a medián letöltési sebességekből:
- Hawaiian Airlines 161,76 Mbps
- Qatar Airways 120,6 Mbps
- Spirit Airlines 84,73 Mbps
- Air Canada: 78,61 Mbps
- Delta Airlines: 54,13 Mbps
- Breeze Airlines: 53,72 Mbps
- American Airlines: 50,08 Mbps
- Aeromexico: 44,75 Mbps
- WestJet: 38,89 Mbps
- Virgin Atlantic: 37,4 Mbps
- United Airlines: 33,79 Mbps
- SWISS Airlines: 28,39 Mbps
- Singapore Airlines: 25,55 Mbps
- EVA Air: 24,79 Mbps
- Aer Lingus: 23,74 Mbps
- Etihad Airways: 23,3 Mbps
- ANA: 23,26 Mbps
- KLM: 22,93 Mbps
- JetBlue: 22,9 Mbps
- British Airways: 22,57 Mbps
- Air India: 21,41 Mbps
- Malaysian Airlines: 20 Mbps
- Finnair: 17,13 Mbps
- Southwest Airlines: 17,06 Mbps
- Air New Zealand: 15,42 Mbps
- Japan Airlines: 14,38 Mbps
- Zipair Tokyo: 13,13 Mbps
- Turkish Airlines: 9,08 Mbps
- Cathay Pacific: 7,28 Mbps
- Lufthansa: 3,91 Mbps
Érdekesség még, hogy a legnagyobb letöltési sebességet egy Hawaiian Airlines gépen mérték 276,24 Mbps-mal, és ennél a társaságnál a legrosszabb adat is 57,78 Mbps volt. A Qatar Airways esetén is lehet néhány gyengébb mérést látni, de erre is megvan a magyarázat: ez a társaság a Starlink mellett a Viasattal is dolgozik, és rosszabb adatok ahhoz tartozhatnak.
A letöltés mellett persze azért fontos az is, hogy milyen tempóval mennek az adatok felfelé, és a késleltetés sem utolsó. Ezeken a területeken pedig a Starlink előnye csak még jelentősebb. A Qatar Airways és a Hawaiian Airlines 20 Mbps feletti feltöltési sebességeket nyújt, miközben a harmadik legjobb Air Canadánál már csak 10 Mbps a medián tempó. A negyedik helyen a WestJest zárt, és már csak 5,32 Mbps-ot villant, miközben a többiek még ennyire sem tudnak hozni.
A késleltetés tekintetében még csúnyább képet mutat a Speedtest adatbázisa. A Starlink partnerei 74 ms (Hawaiian Airlines) és 52 ms-ot (Qatar Airways) hoznak, miközben a harmadik legjobb érték 669 ms, ezt az Air New Zeland hozta össze. A listát záró Air Indiánál már 914 ms a Wi-Fi késleltetése, de igazából a 700-900 ms-os eredményekben túl nagy különbség már nem mutatkozik, mindegyik kellően pocsék.
A Starlink Aviation 2024-ben indult el, és folyamatosan egyre több repülőgép fedélzetére költözik be. Hivatalosan ezzel 40 és 220 Mbps közötti letöltési sebesség érhető el, a késleltetés pedig 99 ms alatt marad. A Starlinkkel akár még online játékot is meg lehet kísérelni, miközben filmezni kényelmesen tudnak az emberek, de akár még videók feltöltése is megoldható.
A fentiek alapján egyértelmű, hogy nem véletlenül próbálnak a SpaceX-szel egyre többen szerződni. Pedig vannak még olyan cégek, amik hasonló LEO hátterű szolgáltatókkal dolgoznak, de a Starlinkkel senki nem tudja felvenni a versenyt.