Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

PC-s játéktörténelem 2007 - 2. rész

  • Dátum | 2013.06.28 10:01
  • Szerző | Chocho
  • Csoport | JÁTÉK

Mi mással is folytathatnánk 2007-es múltidézésünket, mint egy legendás MMOG-vel, melyet egy nem kevésbé legendás dizájner, az általunk is bemutatott Lord British, avagy hétköznapi nevén Richard Garriott alkotott? Bizony, a tragikus sorsú Tabula Rasa című akció-MMORPG hibridről van szó, mely már csak kalandos fejlesztése miatt is kiérdemli, hogy kiemelten foglalkozzunk vele.

Tabula Rasa
Tabula Rasa

Mint az köztudott, Garriott hosszú ideig távol maradt a játékkészítéstől, majd 2001-ben kitalálta, hogy itt az ideje egy újgenerációs MMO kifejlesztésének, mely végre megugorja azokat a képzeletbeli határokat, amiktől a műfaj a technikai korlátok okán szenvedett. Minden adott volt hát egy nagyszerű program megszületéséhez: a mester, Richard Garriott személye és felügyelete, egy tehetséges tagokból összeboronált, friss csapat, a Destination Games, és egy hatalmas kiadó, az NCSoft, mely kifejezetten MMO-kra szakosodott az elmúlt években. Olyan volt ez, mint egy házasság, mely a Mennyekben köttetett – kár, hogy végül rémálom és csúnya válás lett a dologból.

2001-ben komoly gazdasági gondokkal nézett szembe a csapat, hisz Garriott magánvagyona, amire a fejlesztés is támaszkodott részint, a dot-com lufi kidurranása folytán durván megcsappant. Ha ez még nem lett volna elég, a fejlesztők között sem volt felhőtlen a viszony, a munkát belső viszályok és a kiadó türelmetlensége rombolta – utóbbi persze érthető, hisz a Tabula Rasa hat teljes évig készült, és egyszer teljesen újra is kezdték, nehogy legyen valami haszna a sok éves munkának.

A Tabula Rasa végül 2007 októberében jelent meg, és bánatunkra hatalmasat bukott, pedig egyáltalán nem volt rossz játék. A múlt idő ez esetben helytálló, sajnos a program ma már nem játszható, 2009 februárjáig húzta, kínkeserves véráldozatok és a fejlesztőcsapat feloszlása árán. Holott Garriott munkája igazán kitett magáért: kaptunk egy kidolgozott sci-fi univerzumot, illetve egy akcióorientált online szerepjátékot, ami a valós idejű lövöldözést és a stílustól elvárt grindelést összegyúrva igen érdekes madárnak tűnt, s tűnik mind a mai naig. A küldetések dinamikus tervezést kaptak, azaz a teljesítésük az egész világra kihatott – ilyesmit villantott tavaly a Guild Wars 2. Továbbá a PvP is felskálázható volt, hogy ne csak egy-egy játékos, egész seregek eshessenek egymásnak a külön erre a célra fenntartott hálózaton. Mindehhez vegyük hozzá a részletekbe menő karaktergenerálást, az áttekinthető, de változatos fejlődést és a gyönyörű grafikai megvalósítást…

Jól hangzik, nemde? Túl jól, különösen 2007-hez. A program bugos és lassú volt, meg persze drága, noha 2007-ben már körvonalazódott, hogy a nagyszabású MMO-k csak változatos üzletmodellek használatával maradhatnak fenn a telített piacon. Mára a Tabula Rasa nem több mint keserédes emlék, melyen Lord British sem lépett túl soha. Nagy kár.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 17.
    2013. 07. 08. 14:50
    Én anno nem tudtam róla, hogy a Jericho-t ennyire lehúzták, megláttam Clive Barker nevét és megvettem. A mai napig nagyon kedvelem, ezek a kritikák durván túloznak. A grafikával nem volt semmi baj és a hangulat + látvány, sokszor vérfagyasztó volt. Nem hibátlan, az tény. De nagy kedvenc, még mindig!
  • 16.
    2013. 07. 01. 09:50
    Már elnézést is kérek, de a Jericho 2007-ben nagyon is pöpecül nézett ki Nem volt egy Crysis, de azért nem mondanám " csunyának " Nagyon egyedi volt a játékmenet, és szerintem a story is elég kerek perec lett. Többször végigjátszottam, és nem bántam meg.
  • 15.
    2013. 06. 30. 01:42
    Jaj, az a szerencsétlen nfs itt a végén... azon a szérián már az is segítene, ha a grid 1 irányításával, törésmodelljével+flashbackjével, mai grafikai színvonalon csinálnak 1 underground remake-t
  • 14.
    2013. 06. 29. 11:21
    az EUIII magasan a legjobb a felsorolásból, egyébként elég gyenge mezőny
  • 13.
    2013. 06. 29. 09:48
    Kedvelem ezeket a múltidéző írásokat, mert jó visszagondolni azokra az időkre amikor ezek megjelentek. Sokkal már játszottam, a kedvencem a Witcher ezek közül. A remek magyar szinkron sokat dobott a dolgon
  • 12.
    2013. 06. 28. 22:20
    Nem a technológiával volt ott a gond, sőt úgy emlékszem az első DX10-et támogató játékok között volt. A tartalommal voltak problémák. Sablonos mellékküldetések semmiből előbukkanó végtelen mennyiségű szörnyek, az egész borzasztó repetatívra sikerült. A játékosokat is minimum megosztotta, én is rettentően vártam annó, mert ugye ex-Blizzardosok csinálták,és az alapötlet is kiváló volt, emiatt minőségre számítottam, de nagy csalódás volt. Nem csodálom, hogy a Flagship lehúzta a rolót utána.
  • 11.
    EPG
    2013. 06. 28. 22:03
    Hellgate: London egy igen jó kis játék, mint játék. Technológiailag volt csak vacak.
  • 10.
    2013. 06. 28. 19:56
    A Hellgate: London-t nem nevezném semmiképpen klasszikusnak. Már abban az időben is nagyon gyengén sikerült játéknak számított (nevezhetjük félkésznek is, de nem változtat a lényegen), kár volt belevenni a cikkbe.
  • 9.
    2013. 06. 28. 18:46
    Holt történelem ez még, hisz tegnap történ...
  • 8.
    2013. 06. 28. 18:14
    the Witcher
    tagadhatatlan, hogy az akkori időmet legjobban lekötő elfoglaltság volt
  • 7.
    2013. 06. 28. 17:51
    AKinek az új horror játékok már nem jönnek be és nem játszotta a Penumbra sorozatot akkor hajrá, nagyon jó kis gém!
  • 6.
    2013. 06. 28. 15:38
    Puliego: köszi, javítva
  • 5.
    2013. 06. 28. 13:24
    A Witcher-t még pótolnom kell. A többi annyira nem mozgat, pláne a Need Fos Speed. Kösz az összefoglalót!
  • 4.
    2013. 06. 28. 12:29
    Öh...Jade Empire esetében megjegyezném, hogy az nem "Nyílt pálma", hanem "Nyílt tenyér", főleg mivel az ikonja is egy kinyújtott kezet ábrázol.
  • 3.
    2013. 06. 28. 12:08
    Jó sokat kellett várni erre a cikkre. Már szinte meg is feledkeztem a sorozatról.
    Így visszatekintve, érdekes, hogy a mai részek mellé téve, már nem is olyan rossz a Pro Street.
  • 2.
    2013. 06. 28. 11:15
    -1.rész, elnézést
  • 1.
    2013. 06. 28. 11:14
    Crysis holvan? OOOO