Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

PC-s játéktörténelem 2002 - 2. rész

  • Dátum | 2011.12.24 08:01
  • Szerző | Chocho
  • Csoport | JÁTÉK

Legutóbb ott hagytuk abba 2002-es múltidézésünket, hogy eljött az FPS-ek aranykora és jobbnál jobb emberszimulátorok lepték el a piacot, melyek közül nem egy franchise még most is ereje teljében van. Nincs jobb példa erre a Battlefieldnél, melynek 3. számozott darabja ősszel került a boltokba, hogy titánokként csaphassanak össze az Activison Modern Warfare 3 nevű díjbirkózójával. Mivel viszont minden nagy történet indult valahonnan, a Battlefieldnek is vannak gyökerei, melyek majd' tíz évvel korábbra, 2002 szeptemberére nyúlnak vissza. Ekkor jelent ugyanis meg a Battlefield 1942, melyet az Electronic Arts szárnyai alatt készített a korábban főleg autóversenyekkel (Motorhead, STCC 1-2, Rallisport Challenge, stb.) brillírozó Digital Illusions Creative Entertainment, vagy ahogy ma hívják magukat, DICE. A cél egy főleg online csatákra kihegyezett, sok játékost és eseményt kezelő többjátékos FPS elkészítése volt, mely a második világháború akkoriban igen népszerű körítését ölti magára. A siker hatalmas lett, a sajtó az év FPS-eként ünnepelte a svéd srácok munkáját. A Battlefield 1942-ben voltak botok, azaz lehetett a gép ellen is játszani, viszont a játék annyira multiorientált volt, hogy nem volt értelme az egyébként sem túl okos mesterséges intelligenciával szenvedni (ez azért érdekes tény, mert az első nyári demó még csak single player volt, nem is győzött meg senkit). Amint ugyanis csatlakoztak a bajtársak, olyan bulit csaphattunk az internetes csatatereken, amilyenekre egyetlen konkurens esetében sem nyílt alkalom.

Battlefield 1942
Battlefield 1942

A játékmenet mai szemmel nézve pofon egyszerű: Adva van két ellenséges csoport, értelemszerűen a szövetségesek és a tengelyhatalmak. A pályától függően 32, illetve 64 játékos választ egy karaktert az öt osztály valamelyikéből (Scout, Assault, Anti-Tank, Medic, Engineer), majd a legfontosabb Conquest módban egymás ellenőrzőpontjaik elfoglalása lesz a céljuk. A játék alatt nem csak gyalog lehet nyomulni, rengeteg jármű is bejátszik a képbe, vannak tankok, dzsipek, repülők, páncélautók... szóval minden, ami szem-szájnak ingere. Bár volt benne sima DM és TDM is, a Conquest messze vitte a prímet, máig ez a játékmód a Battlefield sorozat lelke. A játék hatalmas anyagi és kritikai siker volt, az EA úszott a pénzben, így két kiegészítőt is gyártatott a programhoz. A The Road to Rome az olasz frontot honosítja meg a játékban, míg a Secret Weapons of WWII a háború titkos fegyvereire helyezi a hangsúlyt, melyek egy részét a valóságban sosem vetették be. A Battlefield 1942 egyébként még egy dologban megelőzte korát, s ez nem más, mint a gépigény. Szinte alig volt olyan konfig, amin normális sebességgel lehetett játszani, igaz, ez csak a magas beállításokra érvényes, minimum és közepes opciók ötvözésével már élvezetes sebességet produkált a saját fejlesztésű engine. Tervben volt egy xboxos port is, de ezt évekkel később lelőtte a kiadó.

Vannak persze sorozatok, amik nem élték túl az évtizedet. Ilyen a máig kultstátuszban lévő No One Lives Forever is, melynek folytatása, a No One Lives Foerever 2 2002. szeptember 30-án került boltokba, tíz nappal a Battlefield 1942 premierje után. A Monolith munkája hiába csillogtatta meg a Lithtech 2-es motor csodálatraméltó képességeit és nyújtott olyan sztorit, ami minden kémregény rajongónak kielégítő lehet, anyagilag sajnos nem hozott annyit a konyhára, hogy érdemes legyen folytatni a szériát. Pedig a NOLF 2 meglehetősen jó FPS volt, még ha nem is korszakalkotó, ahogy két évvel korábbi elődje. A sztori egy esztendővel az első rész után indul, Cate feladata pedig, hogy meggátolja a Szovjetunió és a titkos terroristacsoport, a H.A.R.M. összeállását.

No One Lives Forever 2
No One Lives Forever 2

A játékmenet ugyan nem esett át drasztikus változásokon, azért hozta az elvárható fejlődést. Az első részt sok kritika érte a túl szigorú lopakodós rendszere miatt, így itt bár végig lehet sunnyogni a küldetéseken, akkor sem történik komoly baj, ha rambózni szeretnénk és inkább a fegyverünk csöve füstölög az elménk helyett. A küldetések emiatt szabadabbak és élvezetesebbek, főleg, hogy több új kémkütyü áll rendelkezésünkre. Mivel viszont a játék így sokkal könnyebb, a fejlesztők nem épp fair módon újratermelik az ellenfeleket, szóval ha megtisztítunk egy termet és vissza kell mennünk, újra össztűz alá vesznek azok, akiket egyszer már elintéztünk. Nem valami szimpatikus és okos megoldás, a kritikusok sem örültek neki. Ennek ellenére a NOLF 2 -t sokan szerették átlagban 7-8 pontos értékeléseket kapott, sőt, a GameSpy az Év játékának választotta, ami nem kis szó. Sajnálatos, hogy a Monolith végül nem folytatta a sorozatot, bár ki tudja, lehet, hogy Cate Archer még visszatér.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 55.
    2012. 02. 06. 02:31
    A világegyetem egyik legjobb játékát sikerült kihagyni a felsorolásból (mindkettőből): Syberia (2002 szept. 2).
  • 54.
    2012. 01. 02. 21:45
    Bocsi, a mérges fej véletlen volt.
  • 53.
    2012. 01. 02. 21:45
    Atesz1987
    Én nem vagyok olyan.
  • 52.
    2012. 01. 02. 20:19
    Minek veszekedtek, mikor verekedni is lehet?
  • 51.
    2012. 01. 02. 07:55
    @Castiglione
    Állj, a véleményemet írtam le. Nem káromkodtam, nem személyeskedtem. De ti igen. Ha nem tetszik, ne olvasd el. Attól, hogy nem értek egyet, még nem kell lehurrogni. Ennyi. Szóval kullogj vissza a barlangodba, köszi...
  • 50.
    2012. 01. 01. 22:21
    @Zeratuldani

    Írsz egy köpködő-böfögő trollkommentet, aztán aki lereagálja, azt TE letrollozod. Legend...
  • 49.
    2012. 01. 01. 01:48
    *Köszönöm
  • 48.
    2012. 01. 01. 01:48
    @Caboose: Köszön kedves troll barátom értelmes hozzászólásod!
    Viszont kívánom mindenkinek, neked NEM
  • 47.
    2011. 12. 31. 14:44
    @Zeratuldani: Téged hívnak úgy, hogy egy nagy barom
    Boldog új évet!
  • 46.
    2011. 12. 31. 14:34
    Akkor én még ideírom, hogy én gyűlölöm a Mafiát. Szó szerint. Egy sz@rkupac. Ennyi. Fos mentési rendszer, bugos, optimalizálatlan, csal (pl. a semmiből termelt embert), és még sorolhatnám, miért is utálom. Annyira utálom, hogy megvásároltam, végigvittem, aztán széttörtem és elégettem a lemezt. Remélem soha többé nem lesz hozzá "szerencsém". Ezt olyan jó volt leírni ide.
  • 45.
    2011. 12. 29. 18:41
    A 2003-as összefoglalóból ki ne merjétek hagyni a GTA Vice City-t, mert balhé lesz!! Apropó mikor jön a 2003-as cikk??
  • 44.
    2011. 12. 29. 00:17
    atak8: Tudom, hogy később jött ki (ahogy írtam, a NOLF 2 után), ám én arra reagáltam, hogy a cikkíró sajnálatosnak tartotta, hogy a Monolith nem folytatta a sorozatot. Folytatták, csak ilyen felemás módon, a Contract J.A.C.K. képében.

  • 43.
    2011. 12. 28. 21:42
    Leeroy

    Majdnem igazad van,csak a Contrac JACK 1 évvel később jött ki.
    Amúgy szerintem a NOLF első része volt az igazán hangulatos.Nekem a második valahogy túlkombináltnak tűnt,de ez csak személyes magánvélemény
  • 42.
    2011. 12. 28. 21:35
    Atesz1987 - 2011-12-27 16:22:2436

    atak 8 amúgy neked sincs igazad, mert Én helyesbítettem neo akárki kommentjét, de ez már csak kukacoskodás

    Ott a pont!Azért néztem félre mert a te nevedet valahogy kihagyták az idézetből!
  • 41.
    2011. 12. 28. 18:05
    No One Lives Forever-ből készült egy kvázi másfeledik rész Contract J.A.C.K. címen (a NOLF 2 után), amiben nem Cate-et, hanem valaki mást irányíthattunk. Meglehetősen gyengére is sikeredett, tán ezért nem említi a cikk...
  • 40.
    2011. 12. 28. 12:22
    Mondjuk nekem 2002 az utolsó évek egyike volt, amikor még nagyjából követtem a játékvilágot, és néhány új játékkal játszottam is. Szóval ami itt játéktörténetként le van írva, az nekem a jelen vagy a közelmúlt inkább. Ok, persze GTA: San Andreas az még megvolt később, de akkor más már egyáltalán nem.
  • 39.
    2011. 12. 28. 12:20
    GTA3 és Mafia teljesen más volt, én mondjuk GTA3-at sokkal jobban szerettem, a nagyobb szabadság miatt.
  • 38.
    2011. 12. 28. 12:09
    Sziasztok.
    Amugy az elsö " FPS" tipusú játék a C64: Hostages volt
    ( Abban is csak bizonyos jelenetek voltak ilyenek, mikor az épületben kerested az ellenséget).
    Csak ott még komoly hardver gátak voltak hozzá amugy a wolfi jött és a Doom
    Én igy emlékszem. .

  • 37.
    2011. 12. 27. 17:00
    2002 egy nagyon jó év volt .
  • 36.
    2011. 12. 27. 16:22
    atak 8 amúgy neked sincs igazad, mert Én helyesbítettem neo akárki kommentjét, de ez már csak kukacoskodás
  • 35.
    2011. 12. 27. 16:21
    Az első First Person Shooter a Wolfenstein 3D 1992-ből. Ez közismert, és elfogadott tény PC-s berkekben. Ezen mit nem lehet megérteni? Nem kell idekeverni, hogy online, vagy sem. AZ FPS az FPS, punk és tunk.
  • 34.
    2011. 12. 26. 20:59
    NWN-t imádtam ilyen rég lett volna?
  • 33.
    2011. 12. 26. 19:32
    De ha neked a netes lövöldözés jelenti az FPS-t, akkor sem az R6 az első, mert a Doom-ban már volt multiplayer.
  • 32.
    2011. 12. 26. 16:21
    #dragon83
    Hát ha így nézzük visszamehetünk 1980-ba a játéktermekbe,ahol űrhajókat kellett kilőni..
    De én maradok annál a verziónál,amit már neten egymás ellen lehetett játszani(nálam ez jelenti az FPS-t) és nekem nem rémlik,hogy az R6 előtt lett volna ilyesmi...
  • 31.
    2011. 12. 26. 16:05
    Mafia-t, Battlefield 1942-t még ma is a legjobb játékok közé sorolom őket. <3
  • 30.
    2011. 12. 26. 14:21
    Ragnarok Online... de jó volt, életem első és utolsó MMORPG-je
  • 29.
    2011. 12. 26. 11:58
    Ebből a cikkből nekem a Battlefield, a Hitman 2 és az Haegemonia volt igazán emlékezetes. A Mafia akkor még nem tudott megfogni, azóta meg nem tudtam kipróbálni. Ha már a GTA III-mal állítják párhuzamba, az sokkal jobban megfogott. Ezidáig az volt talán az egyetlen aminél az első kipróbáláskor (szombat ebéd után) már elmúlt éjfél, mikor észbe kaptam (akkor sem magamtól). Pedig az akkori gépemen igencsak tudott szaggatni, ami azért levon az élményből. Aminek a PC változata szintén 2002-es megjelenésű, ráadásul az év nagyágyújáról van szó. Ezt kihagyni nem szép dolog. Vagy lesz egy 3. része is?
  • 28.
    2011. 12. 26. 11:52
    "A Wolfenstein 3D volt a legelső,még egyszer leírom:A LEGELSŐ belső nézetes lövöldözős "

    Hát attól függ mit tekintünk lövöldözősnek. Ha a varázslattal és tankkal lövöldözés is belefér, akkor az id Software két korábbi munkája, a Catacomb3D és a Hovertank 3D voltak az első FPS-ek. A Wolf3D csak tökéletesítette a formulát.
  • 27.
    2011. 12. 26. 00:19
    FeikG - 2011-12-25 14:28:2420

    "NEoNo - 2011-12-24 12:42:534

    nem feltétlenül kell minden olyan játékot gta klónnak nevezni amibe szabadon lehet menni meg autokat lopkodni, akkor ennyi erővel az age of empires az heroes klón a counter strike és a többi fps meg battlefield copy

    Ha már példázol, legalább ne beszélj hülyeséget! A cs bőven a BF előtt volt. A példád úgy volna helyes, hogy minden FPS Wolfenstein 3D klón. Ez meg is állja a helyét."

    Hát ez sem állja meg a helyét!
    Ha már FPS-ről beszélünk,Akkor illene az elsőkkel kezdeni és persze a legjobbakkal..
    1997 Rainbow Six, (persze ekkor tájt játszottunk a Hidden&D -el is,de annak nem volt netes kapcsolata még)így tehát ez az első igazi fps,majd 1999 jött a 2. rész a Rouge Spear,aztán 2000-ben a CS és hát persze volt nagyom jó MohAA meg Wolfenstein is..
    Ezekkel a játékokkal 100ezrek játszottak évekig,köztük én is,ennek ellenére elfogult vagy vak (nemtom) cikk írónknak,egy halvány szösszenet erejéig sem méltatta..Ő tudja vagy nem, hogy miért...

    Még mielőtt félrebeszélsz nézz utána a dolgoknak!
    NEoNo teljesen jól írta!A Wolfenstein 3D volt a legelső,még egyszer leírom:A LEGELSŐ belső nézetes lövöldözős (FPS:First Person Shooter) játék a világon!
    A Tom Clancy's sorozatok még jó néhány évet várattak magukra!
    Mafia,Batlefield 1942
  • 26.
    2011. 12. 25. 21:12
    Nem, azt, hogy vannak emlékei.
  • 25.
    2011. 12. 25. 19:50
    Ha az ember nosztalgiázik, akkor az azt is jelenti, hogy öregszik?
  • 24.
    2011. 12. 25. 18:44
    Ahh, Hearts of Iron 2... könnybe lábadt a szemem, amikor megláttam. Nemrég az oroszok úgy bedaráltak, öröm volt nézni...
  • 23.
    2011. 12. 25. 16:20
    Az utolsó oldalra felkerült az eddigi cikkek linklistája is.
  • 22.
    2011. 12. 25. 15:15
    Hoppá! moderálnom kell magam,mivel csak most vettem észre,hogy le van bontva évekre,így amit a cikk írójára mondtam,azt visszaszívom,de a többi az igaz!
  • 21.
    2011. 12. 25. 14:42
    Ja azt még kifelejtettem,hogy 2002-ben már jött a 3. része is a R6-nek,ill. a demo ja,de mivel alig pár millióan toltuk,így említésre sem méltó(
  • 20.
    2011. 12. 25. 14:28
    "NEoNo - 2011-12-24 12:42:534

    nem feltétlenül kell minden olyan játékot gta klónnak nevezni amibe szabadon lehet menni meg autokat lopkodni, akkor ennyi erővel az age of empires az heroes klón a counter strike és a többi fps meg battlefield copy

    Ha már példázol, legalább ne beszélj hülyeséget! A cs bőven a BF előtt volt. A példád úgy volna helyes, hogy minden FPS Wolfenstein 3D klón. Ez meg is állja a helyét."

    Hát ez sem állja meg a helyét!
    Ha már FPS-ről beszélünk,Akkor illene az elsőkkel kezdeni és persze a legjobbakkal..
    1997 Rainbow Six, (persze ekkor tájt játszottunk a Hidden&D -el is,de annak nem volt netes kapcsolata még)így tehát ez az első igazi fps,majd 1999 jött a 2. rész a Rouge Spear,aztán 2000-ben a CS és hát persze volt nagyom jó MohAA meg Wolfenstein is..
    Ezekkel a játékokkal 100ezrek játszottak évekig,köztük én is,ennek ellenére elfogult vagy vak (nemtom) cikk írónknak,egy halvány szösszenet erejéig sem méltatta..Ő tudja vagy nem, hogy miért...
  • 19.
    2011. 12. 25. 13:41
    mezarius - 2011-12-24 20:44:0615
    Sztorit akartok? Játszátok végig a modern warfare sorozatot.
    Ott is lesz jó pár rész mikor sírsz, nevetsz, meglátod az összefüggéseket stb...

    ezen nagyon jót röhögtem, köszönöm. talán egy délután alatt végig is tudnám.
  • 18.
    2011. 12. 24. 23:09
    Csak erősíteni szeretném az eddigi rangsort. Mafia egy örök kedvenc fog maradni. Hatalmas sztorival rendelkezik, rengeteg szép pillanatot felidéz. Szvsz még talán a Black Ops sztorija talán még ilyen kifinomult minőségileg. (és talán a GTA VC második nagy kedvenc)
  • 17.
    2011. 12. 24. 21:45
    Szeretem az ilyen összefoglalókat, most újra eszembe jutott a Haegemonia, tolom is vele majd egy kicsit =)
  • 16.
    2011. 12. 24. 21:04
    Azért a Neverwinter Nights szerintem csak némi fenntartással nevezhető "igazi" RPG-nek, nem egy súlycsoport mondjuk egy Baldurs Gate-el (Planescape Tormenttel, Arcanummal stb.)
  • 15.
    2011. 12. 24. 20:44
    Sztorit akartok? Játszátok végig a modern warfare sorozatot.
    Ott is lesz jó pár rész mikor sírsz, nevetsz, meglátod az összefüggéseket stb...
  • 14.
    2011. 12. 24. 20:07
    NEoNo - 2011-12-24 12:42:534

    nem feltétlenül kell minden olyan játékot gta klónnak nevezni amibe szabadon lehet menni meg autokat lopkodni, akkor ennyi erővel az age of empires az heroes klón a counter strike és a többi fps meg battlefield copy

    Ha már példázol, legalább ne beszélj hülyeséget! A cs bőven a BF előtt volt. A példád úgy volna helyes, hogy minden FPS Wolfenstein 3D klón. Ez meg is állja a helyét.
  • 13.
    2011. 12. 24. 20:01
    @jimday:

    Ha egyszer ezt hozta a 2002-es év...
  • 12.
    2011. 12. 24. 19:52
    Nálam is a Mafia a nyertes. Látszik, hogy sokat foglalkoztak vele. Akkor még tudtak történetet is írni...
  • 11.
    2011. 12. 24. 17:21
    eh. ez annyira nem sikerult jo cikknek. tul sok rts es rpg.
  • 10.
    2011. 12. 24. 17:05
    remek olvasmany volt,sajnos mar csak a battlefield az amit szivesen jatszok,a tobbi igencsak vakvaganyra kerult azota
  • 9.
    2011. 12. 24. 16:09
    csul1!
    A GTA igazán szabad volt a Mafiához képest, de sztoriban nagyon alul maradt. Én a Mafia végén majdhogynem besírtam... Eszméletlen jó volt!
    Btw Hitman a másik nagy kedvenc!
  • 8.
    arn
    2011. 12. 24. 15:22
    93 ota jatszom pcn, a mafia a csucs szamomra a dott, meg esetleg a halflife/portal hasonloan kedves, illetve az osidokbol a lostvikings, tim, etc.
  • 7.
    2011. 12. 24. 14:57
    Náalm a Hitman SA, a Mafia és az NFS HP2, de szerintem az utóbbi mindenkinek nagy kedvence volt. Sokan mai napig állítják, az utolsó egyik nagy nfs.
  • 6.
    2011. 12. 24. 12:47
    Szerintem olyan jó RPG mint a Neverwinter Nights azóta sem jelent meg. Előtte nem voltam a kockával dobálós szerepjáték rajongója, de ebben a rendszerben annyi mindent ki lehetett számolni, hogy én pl. hónapokat töltöttem multiplayer világokban karaktertervezéssel és PvP-vel. Az irányítás egyszerű volt, az inventory és karakteradatok könnyen átláthatóak voltak (annak ellenére hogy egy rakat tulajdonsága volt a karakternek), és a kiegészítők tényleg mindig sok újdonságot hoztak.
  • 5.
    2011. 12. 24. 12:43
    Nolf, Mafia mai napig ütős cuccok
  • 4.
    2011. 12. 24. 12:42
    nem feltétlenül kell minden olyan játékot gta klónnak nevezni amibe szabadon lehet menni meg autokat lopkodni, akkor ennyi erővel az age of empires az heroes klón a counter strike és a többi fps meg battlefield copy
  • 3.
    2011. 12. 24. 12:30
    Mafia mint GTA III klón pff az a sz*r már bocsánat a kifejezésért közelében sem járt a Mafia hangulatához és játékélményéhez.
  • 2.
    2011. 12. 24. 11:40
    Hegemoniat a mai napig toljuk haverokkal
  • 1.
    2011. 12. 24. 10:46
    A Mafia örök klasszikus.