Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

PC-s játéktörténelem: 1999 – 1. rész

  • Dátum | 2010.09.26 19:06
  • Szerző | Svindler
  • Csoport | JÁTÉK

PC-s játéktöri sorozatunkkal közeledünk az ezredforduló felé, és mivel a fejlesztőstúdiók töretlen lelkesedéssel ontották magukból ’99-ben is a szoftvereket, ezért ebből az évből is közel ötven címet fogunk összesen bemutatni. Sokaknak nosztalgikus lehet majd ez pár oldal, hiszen nem unatkoztunk már akkor sem, legendák és remek folytatások születtek. Aki pedig még nem volt aktív akkoriban legalább megnézheti mik ragasztottak minket a monitor elé 1999-ben. Ezúttal nem stílus szerint osztottuk fel a játékokat, így mindkét rész vegyes lesz, hogy senki se unatkozzon.

A mára már feloszlott Ensemble Studios akkoriban még RTS sikersorozatára koncentrálta minden erejét, de az Age of Empires második részének fejlesztése nagyon elhúzódott, így végül 98 helyett 99-ben jelent meg, és még így is növelni kellett a csapat létszámát, hogy időben készen legyenek. Az Age of Kings első blikkre nagyon hasonlított az első részre, ami annak volt köszönhető, hogy annak a motorját polírozgatták a srácok. Ettől függetlenül a játékmenet rengeteg ponton megújult, hallgattak a kritikákra, és igyekeztek mindent javítani, ami az első részben nem lett tökéletes, még a konkurenciától is ellestek pár újítást. Az alapok persze maradtak, most is korokon keresztül kellett irányítani embereinket, de a kezdés ezúttal a sötét középkor volt és háromszor léphettünk „szintet” ahogy haladtunk előre. Tizenhárom játszható civilizáció közül válogathattunk a legtöbb játékmódban, az öt kampány középpontjában pedig történelmi események álltak, így vezethettük például William Wallace seregeit (aki nem tudja ki ő, annak talán A Rettenthetetlen című film említése segíthet). A kampányon kívül még lehetett random térképen játszani, ahol többféleképpen is nyerhettünk. Az első részből ismerős lehetett például az, hogy építhettük egy, az adott népre jellemző „csodát” és azt megtartva már miénk is volt a játék, csak épp ezt nem volt könnyű kivitelezni. A Deathmatchben sok nyersanyag mellett fejlődhettünk gyorsan, hogy mi legyünk katonailag a legerősebbek, míg Regicide módban a többiek vezéreit kellett leszedni, és az lett a terület királya, aki élve maradt. Mivel az Age of Kings szinte minden szempontból egy tökéletesített Age of Empires I, ezért nem is csoda, hogy még annál is jobb kritikákat kapott: a Metacriticen és a Gamerankingsen is 92%-os átlaga van a teszteknek, ami önmagáért beszél. Tény, hogy maradtak hibái, amiknek a patchelésére 11 hónapot kellett várni, de ezek nem voltak akkorák, hogy ne lehessen szemet hunyni felettük. Ez volt a sorozat legjobban fogadott része, és mint a többi epizód, ez is megjelent Macre, így akármilyen ironikus is, az Apple elmondhatja, hogy a gépeire a legjobb játékok egy részét a Microsoft szállította.

Age of Empires 2: Age of Kings
Age of Empires 2: Age of Kings

A következő játékra lehet, hogy nem sokan kapják fel a fejüket, pedig bőven megérdemli, hogy itt szerepeljen. Az Age of Wonders fő fejlesztője, a Triumph Studios akkor még ismeretlen volt, később ezzel a szériával tett szert némi hírnévre, manapság pedig az Overlord-ok miatt csenghet ismerősen a neve (because evil always finds a way, mwhaha). Főleg anyagi okokra visszavezethetően nem volt túl nagy hírverés a játék körül, de azért a legfontosabb réteghez eljutott, hiszen a körökre osztott stratégiák rajongói figyeltek arra, hogy mi jelenik meg nekik. Az AoW fantasy környezetben játszódik és a szokásos Tolkieni fajok mellé még bevezet pár sajátot is. Sokan a Master of Magic-hez hasonlítgatják, a komplexitását nézve valóban olyan is, de van pár fontos eltérés. A leglényegesebb talán az, hogy kétféleképpen is lehet benne értelmezni azt, hogy „körökre osztott”. Volt a szokásos, szekvenciális mód, amikor az egyik fél elhasználja az akció-pontjait, majd a másik következik. Ezen felül azonban megjelent egy szimultán mód is, amiben a két fél egy-egy körben egyszerre mozoghat, csak a csaták maradtak szekvenciálisak. A tizenkét faj szépen ki volt dolgozva és rengeteg egyéb lénnyel is találkozhattunk kalandozásaink során, mint például sárkányok és óriások. A pályáknak három szintje volt: a felszín, a földalatti barlangok és a mélység, erre néhány térkép épített is. Volt hozzá ráadásul egy térképszerkesztő, ami bár nem volt túl okos, azért nagyon sok minőségi kampány született a használatával, nem egy közülük jobban sikerült, mint amit fejlesztők maguk csináltak. Szinte minden megvolt ahhoz, hogy sikerjáték legyen az Age of Wonders, ám valamiért mégsem lett az. Hiába a részletes leírások, a sokféle egység, a jó mágiarendszer, a nagy terepek és a komplexitás, csak egy kisebb réteg kattant rá. Anno az egyik külföldi magazin a TOP 100-as szavazásában rá is osztott egy különdíjat: A legjobb játék, amivel a kutya sem játszott. Ha valaki pótolná így utólag, a GOG-on megtalálja néhány plusz screenshot társaságában.

Age of Wonders
Age of Wonders


Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 39.
    2014. 12. 29. 16:22
    Ismét javult a játék grafikája ebben az évben.
  • 38.
    2010. 12. 02. 00:01
    nagyon jó a cikk!
    van itt pár ismerős játék
  • 37.
    2010. 10. 02. 21:09
    én csak annyit fűznék hozzá,hogy a JA2 és az X-wing alliance,azóta is fent van a gépemen,sztem ez mindent elmond róluk,hogy mennyire minőségiek
  • 36.
    2010. 09. 29. 21:20
    Unrael tournament óh mekkora kedvenc és még a grafikája is hihetetlen 1999-hez képest
  • 35.
    2010. 09. 29. 11:46
    Outcast, Gorky 17, Jagged Alliance 2 nagy kedvencek voltak.
    A második részből kine felejtsétek az Imperium Galactica 2-őt/még mindig kedvenc, első eredeti játékom volt / sztem a mai napig a legjobb űrstratégia. .)

    ui.: tudtommal az EQ 2-nek nem folytatása készül, hanem egy teljesen új játék új világban, semmi köze nem lesz az EQ világához.
  • 34.
    2010. 09. 29. 10:31
    Movolif, ha el is olvastad volna a cikket, nem csak látatlanban szapulnád, tudnád, hogy a Quake-et Svindler direkt hagyta a cikk 2. részére.
    Nem tippelni kell, olvasni.
  • 33.
    2010. 09. 29. 00:25
    Pont a Quake 3 maradt ki?
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Quake_III_Arena
    Hmm, az egyik legmeghatározóbb játék, nem is szólva a késöbb tucatszámra feltűnt q3 motort használó játékok forrása, modok csillióinak ihletője...
    Na erre se tippeltem volna...
  • 32.
    2010. 09. 28. 23:01
    A 90-es évek mindenben megállta a helyét. Játék, zene és filmiparban is egyaránt. Ezek a játékok is mind a mai napig megállják a helyüket a szememben.
    Hiába a mai modernebb világ, ha a modernséghez gagyiság társul. Ugyanígy film, zene és játékok területén ami a 2000-es éveket jellemzi.
  • 31.
    2010. 09. 28. 19:14
    Septerra Core, Gorky 17, Silver, AgeOf2, NFS4 nagy kedvencek. Septerrát ajánlom mindenkinek! Nagyon jók ezek az összefoglalók, jó feleleveníteni őket, milyen is volt régen a szórakoztató ipar! Remélem a következőbe egy két sport játék is bekerül, vannak kiemelkedők azok közül is azon idényre
  • 30.
    2010. 09. 28. 18:34
    Máig a legeseménydúsabb év a játékmegjelenések szempontjából a 99-es. Legalábbis ha a PC-t nézzük. Rengeteg kedvencem került ma boncasztalra. Grat a cikkhez.
    Egyébként nem tudom emlékeztek-e de az Outcast-ban meg nem mondom mi a sivatagi város neve, szóval az egyik ilyen kigyóbűvölő lény a Star Wars zenéjét nyomta fuvolán...durvajó hangulata volt a játéknak.
  • 29.
    2010. 09. 28. 17:19
    nálam Requiem: Avenging Angel vitte nagyon a pálmát, fasza sztorija is volt, amúgy igen, tényleg nem volt egy csúcs-sziker játék, pedig minden benne volt ami benne kell, hogy legyen, csak talán a marketing nem...
  • 28.
    2010. 09. 28. 16:18
    Pont akartam írni, de megelőztél. Azé' GOG rulez.
  • 27.
    2010. 09. 28. 15:53
    Annyira éreztem Felkerült a Planscape: Torment
  • 26.
    2010. 09. 28. 11:31
    dragon83:
    Na, ha a Requiem felkerül GOGra, akkor azt hiszem én is rohanok megvenni!
    A CD-del meg nem sokra mennél, mert ha Direct X 8 nál nagyobbad van (márpedig az van), akkor installkor felvisít a játék, hogy "dehát nekem legalább Direct X 6 kéne, neked meg csak ilyen 'unknown version' van", és nem enged játszani :\
  • 25.
    2010. 09. 27. 20:08
    The Longest Journey, Planescape: Torment, X-wing, UT, Darkstone... már soha nem lesz még egy ilyen éve a PC-s játékiparnak.

    Amúgy látom jó kezekbe került a PC-s töri sorozat.
  • 24.
    2010. 09. 27. 17:43
    Van folytatása a Drakannak, de csak PS2-re
    [LINK]
  • 23.
    2010. 09. 27. 17:35
    A Drakan nekem is nagy kedvencem. Sokat játszottam vele anno, sőt kb 1,5 éve végigtoltam megint (kituggya lehet felrakom mingyárt ). De az hogy nem tudtak/tudnak folytatást csinálni neki az fáj. Mert ugye a játék végén nem tudjuk megmenteni az elrabolt öcsénket és ő leesik egy valamilyen dimenziókapuba vagy mibe. Mi meg a sárkánnyak (ha jól emlékszem) utánarepülünk. Valamit olvastam valahol arról hogy lelkes modderek készítik a folytatást, de nemhinném hogy lesz belölle valami. Kár...
  • 22.
    2010. 09. 27. 17:26
    Megint sok jó játékot írtatok össze, pl. AoE vagy az XW alliance nekem is nagy kedvencem volt.
    Amire nem is számítottam, hogy említésre kerül a cikkben, az az a játék amivel mostanában is szoktam néha játszani, az Everquest. Még béta idején kezdtem (Ultima Online-t játszottam előtte) és azóta is megvan 3 aktív acc-om az összes kieggel. '99 óta rengeteget fejlődött és változott a játék, a hangulata pedig továbbra is kiváló, akár egyedül, csoporttal játszani vagy raid-en résztvenni.
    Rövid ideig én is áttértem a wow-ra de az EQ minden téren sokkal jobban tetszett (egyedül grafikailag marad el, de arra ott az EQ2) és biza idővel visszatértem.
  • 21.
    2010. 09. 27. 16:58
    A Drakan óriási játék volt anno, ha jól emlékszem az első játék, amit végig vittem, imádtam, mert jó nagy területet lehetett benne bejárni!
  • 20.
    2010. 09. 27. 14:27
    <szerk.: jogos, nem tudom hogy került már oda, de javítottam, kösz az észrevételt - Svindler>

    A CS nálam is alapműveltség lett, ahogy a Quake is, viszont az első UT-vel nem játszottam. Az NFS 4 nekem valamiért nem tetszett, számomra ugyanolyan volt, mint a 3, csak más pályákkal.
  • 19.
    2010. 09. 27. 14:14
    jaj az az Age of 2, meg X.wing. Nah meg a NFS Hígh stakes. Áh a szép idők
  • 18.
    2010. 09. 27. 13:05
    Age 2 mai napig kedvenc játékunk lan party-kon.
    A CS meg ALAP
    Rengeteget "cséztünk" az 1.6 még most is a lanok kedvence..,
  • 17.
    2010. 09. 27. 11:05
    odabaszott thx szépen sok szép emlék fűz engem is némelyik játékhoz.
  • 16.
    2010. 09. 27. 10:14
    jimday: a lámák meg nooboznak... a CS annak idején sokkal több mint most egy mw 1-2...
  • 15.
    2010. 09. 27. 09:19
    Köszi a cikket jó lett a folytatás meg tegnapra kérjük
  • 14.
    2010. 09. 27. 09:00
    Személyes kedvencem akkor az X-Wing sorozat volt.Egyszerűen érthetettlen számomra,hogy miért hanyagolja azóta is a LucasArt.Szerintem lenne rá ma is igény minden platformra.
    Szeretem ezt a cikksorozatot,jó nosztalgiázni,(C64-gyel kezdtem,aztán csak fölfelé)!
  • 13.
    2010. 09. 27. 08:34
    @zozzoo888 az sem igaz. mar reg atvette az iranyitast a mw1,mw2. "kántert" mar csak a noobok jatszanak.

    jo volt a cikk, foleg az UT es a nfs resze
  • 12.
    2010. 09. 26. 23:04
    Az anyját, nem felejtetted ki titkos kedvencemet, a Requiemet sem. Az mekkora játék volt már, imádtam a hangulatát. Sajnos a CD-je az évek folyamán eltűnt, nagyon remélem, hogy egyszer felkerül a GOG-ra.
  • 11.
    2010. 09. 26. 22:28
    1999 volt egy nagy mérföldkő szerintem a játékok és a hardver-ek időszakában is.
    Szerintem nagyot ugrott a minőség a videókártya+processzor megjelenések miatt.
    Például jött a Nocturne.Ami mai napig űberfasza játék és annó szerintem a legszebb és leg hardver gyilkosabb játék volt.
  • 10.
    2010. 09. 26. 22:10
    Nagyon jól megírt cikk, mint a többi a sorozatban csak így tovább. Pl innen tudtam meg, hogy a c&c régebbiket ingyenessé tették, thx.
  • 9.
    2010. 09. 26. 21:55
    szeretem ezeket a cikkeket köszi.
  • 8.
    2010. 09. 26. 21:51
    a két kedvencem, amit a múltkori cikknél is megemlítettem, azok sajnos pont kimaradtak, de így legalább tudom, mikre is számíthatok a folytatásban
    (a Re-volt és a Dungeon Keeper 2) remélem mások is szerették ezt a két játékot, én a mai napig játszom velük néha
  • 7.
    2010. 09. 26. 21:28
    A kedvenceim a következők (folytatást is várok rájuk vagy remake-t):
    Darkstone, Age of Wonders, Star Wars: Racer

    De jó kis cuccok voltak..
  • 6.
    2010. 09. 26. 21:28
    Érdekes, megint fordított a véleményem a közéhez képest. Szerintem a Tiberian Sun a C&C széria egyik legjobbja. Érdekes egységek, érdekes pályák voltak benne. A Need for Speed High Stakes pedig messze nem tartozott az általam legtöbbet játszott NFS játékok közé.
    És mi ez a sok ismeretlen játék 1999-ből? Hol voltam én 1999-ben? Elraboltak az UFÓk, vagy mi?
  • 5.
    2010. 09. 26. 21:16
    Age of Empires 2... Mai napig csak úgy gondolok rá, A Játék. Eszméletlen sokat játszottam vele, lehet megint előveszem.
  • 4.
    2010. 09. 26. 21:14
    Nagyonnagy kedvenc volt az Outcast. Az open outcast jónak ígérkezik és végre egy rolling demo is kijött. Egy kis flashback
  • 3.
    2010. 09. 26. 20:38
    micsoda emlékek és micsoda játékok!!! Az Age of Empires 2 mai napig az egyik kedvenc stratégiám, számomra egy azóta megjelent stratégiai játék sem tudta felül múlni . Remélem azért a folytatásban az Alien vs Predator is helyet kap
  • 2.
    2010. 09. 26. 20:22
    A CS es az Age of Kings menyit jatszottam ezekkel s most is ezek jo jatekok.
    Nincs agyon bonyolitva hogy egyszerre 2bilio gombot kel lenyomjal egyszerre.
    Ezek a majdnem tokeletes jatekok (szamomra)
  • 1.
    2010. 09. 26. 20:01
    High Stakes-szel mennyit játszottunk..
    És persze most is a CS az FPS-ek királya