Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

PC-s játéktörténelem 2001 - 1. rész

  • Dátum | 2011.05.25 04:33
  • Szerző | Morte
  • Csoport | JÁTÉK

2001 érdekes év volt a számítógépek világában: már PS2-vel is böngészhettük a netet, Uri Geller beperelte a Nintendót, mert az egyik gonosz Pokemon karakter rá hasonlított, PC-re pedig ismét jobbnál jobb játékok jöttek ki.

Kezdjük mindjárt egy olyan darabbal, amellyel duplán nosztalgiázhatunk: a Return to Castle Wolfenstein nagy klasszikus, a lövöldözős játékok nagypapája, az 1992-es Wolfenstein 3D újraélesztése. A Wolfon egyszerre két cég is dolgozott: az egyjátékos módon a Redneck Rampage játékaival híressé vált Grey Matter Studios (ezúttal Xatrix néven), a multin a Nerve Software. A munkát természetesen az eredeti Wolfenstein készítője, az id Software felügyelte.

A történet a játék elődjéből már ismert keretek között zajlott, meg kellett akadályozzuk, hogy a nácik gépesített szuperzombi katonákat szabadítsanak a világra. Főhősünk itt is a zengzetes nevű, eredeti B.J. Blazkowicz volt. A Quake III Team Arena erősen módosított motorja gondoskodott arról, hogy a designerek megteremthessék a megfelelő atmoszférát. A karakterek animációi különösen jók voltak, ebben a műfajban akkoriban újdonságnak számított, hogy láthattunk olyan beszélő karaktereket, akiknek az ajkai külön mozogtak, nem voltak a fogakkal egybeöntve. A mesterséges intelligencia sem volt rossz az akkorihoz képest, az ellenfelek pl. fedezékbe ugrottak, ha megláttak egy gránátot, és néha még vissza is rúgták. Sajnos nem tett jót a hangulatnak, hogy ellentétben az eredetivel, itt a németek angolul beszéltek, a nosztalgiázni vágyók nehezményezték is, hogy nem hallhatták az eredetiben megszokott jellegzetes "Mein leiben" és hasonló kiáltásokat.

Ettől függetlenül az egyjátékos kampány összességében nem volt rossz, de abban mindenki egyetértett, hogy a multi volt a Return to Castle Wolfenstein igazi erőssége, és ez vált végül mindenki kedvencévé. Két csapat küzdött egymás elllen a Tengelyhatalmak és a Szövetségesek, az oldalak fegyverei is ennek megfelelőek különbözőek voltak. A választék négyfajta karakterből állt, mindegyiknek megvolt a saját feladata a csapaton belül: a Soldier biztosította a tűzerőt, a Medic a gyógyítást, a Lieutenant a muníció utánpótlásáról gondoskodott, a célfeladat teljesítését pedig az Engineer végezte el, természetesen a többiek segítségével. A pályák nem a szokásos egyszerű capture the flag, vagy lődd, ahol éred sémára épültek, mindegyiken különböző feladatok teljesítése (utat törni egy megadott helyig, adott célpontok megsemmisítése, tárgyak megszerzése és hazajuttatása, stb.) volt a győzelem záloga, amihez természetesen jó csapatmunka kellett.

Return to Castle Wolfenstein
Return to Castle Wolfenstein

Folytassuk egy másik nagyszerű lövöldözőssel, méghozzá a humoros kategóriából. Egy horvátországi fejlesztőcsapat, a Croteam munkája a Serious Sam sorozat, melynek első darabja a Serious Sam: The First Encounter. A játék eredetileg saját fejlesztésű motorjuk, a Serious Engine reklámozására készült, amely alkalmas volt nagy látótávolságok, és egyszerre rendkívül sok modell kezelésére akár kisebb teljesítményű gépeken is, versenyre kelve ezzel a kor olyan nagy neveivel, mint az id Tech vagy az Unreal. Ennek köszönhetően a játék nemcsak humor, az év játéka és hasonló kategóriákban kapott díjakat, hanem a technológiai fejlesztés területén is.

A Serious Samben gyönyörű ókori egyiptomi környezetben, hatalmas méretű pályákon lőhettük halomra az időben utánunk küldött űrszörnyeket. Tiszta, részletgazdag textúrák tették széppé a helyszíneket, a medencék vizének fénye tükröződött a falakon – nem mindig volt persze idő, hogy megálljunk gyönyörködni az ilyen részletekben, mivel az akció meglehetősen pörgős volt. A szörnyek gyorsak és erősek voltak, és sokszor hordákban jöttek, így igazi kihívást jelentett hidegre tenni őket. Persze kihívás ide vagy oda, Komoly Samura legtöbben úgy emlékszünk, mint egy nagyon szórakoztató, agykikapcs menj és lőjj játékra.

A négy játékost kezelni tudó internetes multiplayerben nemcsak egymás ellen játszhattunk, volt co-op mód is, amelyben Serious Sam mellett Pirate Pete, Hilarious Harry és hasonló alliterált alakok bőrébe bújva együtt is nyomulhattunk, hogy megmentsük a Földet. A játék nagy siker lett, folytatása is született. Később ebből és az eredetiből is HD remake készült, amik 2009-ben, ill. 2010-ben jelentek meg.

Serious Sam: The First Encounter
Serious Sam: The First Encounter


Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 40.
    2014. 12. 29. 16:24
    És eljött az év , amikor grafika szép is lett már .
  • 39.
    2011. 07. 07. 02:55
    Részemről egyértelműen a MOH:Allied Assault volt 2001 év legjobb játéka...
  • 38.
    2011. 06. 02. 02:11
    Köszi, javítva.
  • 37.
    2011. 05. 31. 21:44
    Két észrevétel pár sor olvasása után. 1. A Serious Sam kép a remake-ből való, ez pedig félrevezető és figyelmetlen. A másik: a Source-szal bajosan kelt volna versenyre, mert a Half-Life 2 majdnem 4 évvel későbbi. A Serious Sam elpöfögött egy P3-ason is, a HL2 idejében már az Athlon 64 volt a menő. Más korszak.
  • 36.
    2011. 05. 30. 16:37
    Igen, ezekben még volt kraft, nem úgy mint a mostani 2 óra alatt végigvihető agyatlan szar konzolfosadékok, amivel a piac el van árasztva, és minden újságíró hanyat van tőlük esve, mert a zsebbe kapnak érte még pénzt.
  • 35.
    2011. 05. 26. 22:15
    Basszus ezek a játékok!

    RTCW: Életem legjobb online töltött napjai! A singlet is szerettem de itt imádtam meg a medpackozós kaszt-os multit, addig csak aréna volt. (Itt tanulta meg mindenki hogy ha valamelyik társadnál lángszóró van abból jó nem sülhet ki)
    May Payne: ANNYÁÁÁÁMMMM BELASSSÍÍÍÍTOOM AZ IDŐŐŐŐTT ÉS LÁTOM A GOLYÓÓÓKAT REPÜLNI ÉS LYUKAT ÜTNI A FALBAAA!!!! TISZTAA ÉLETHŰŰŰ! Kb ez volt a reakcióm, örök kedvenc, nagyon a technológia éve volt ez a 2001.

    Project Eden-t is játszottam és imádtam, sajnos mára már nem sokra emlékszem belőle, lehet újra kéne játszani.

    B&W örök kedvenc, technológia megint csak seggre ültetett (ÚRISTEN MEDDIG KI TUDOK ZOOMOLNI ÚRISTEN) és persze a játék is a legkirályabbak között van, mulinex papa azóta teljesen elfelejtette hogy kell játékokat csinálni, de ez még a legkirályabbak közé tartozik.

    Commandos mindig is király volt amíg izometrikus volt, a S.W.I.N.E-ra meg arról emlékszem csak hogy a gépem már nem bírta beindítani mindegy hány napot tákoltam a szoftvereket.
  • 34.
    2011. 05. 26. 18:31
    Nekem az Europa Universalis 2 a kedvencem a mai napig is, bár ma már a MyMap moddal játszok a több lehetőség miatt, egyszer talán már a magyarosítás is elkészül hozzá. Sajna az EU3 a 3D-s térképnézet miatt nem tetszett, kár, hogy nem az EU2-öt nyomták ennyire fejlesztésekkel, hanem a 3-at. A For the glory is jól sikerült, de sajna a MyMap mod-ót nem nyomja le nálam.
  • 33.
    2011. 05. 26. 14:49
    Nézzük.
    RtCW: Ezzel már csak jóval később ismerkedtem meg, valamikor 2005-ben. Tetszett, de valószínűleg 2001-ben nagyobbat ütött volna.

    Max Payne: Ez nagyon tetszett, de 2001-ben még közel sem volt olyan jó gépem, hogy elmenjen rajta.

    Screamer 4×4: Nagyon imádtam a Terep 2-t és ez emlékeztetett rá. El volt könyvelve, hogy kell nekem. A Rábát nagyon szerettem. Kár, hogy nem készül folytatás.

    Colin 2: Ez volt a másik nagy kedvencem. Az osztott képes játékokból mindig veszekedés lett, mert általában arcpirító előnnyel győztem le bárkit, aki kiállt ellenem. Ez a havas pályákra különösen igaz volt.

    S.W.I.N.E. Ezzel nem játszottam túl sokat. Amikor megismertem, már megvolt a Panzers: Phase 1, az pedig sokkal jobban megfogott. Talán majd előveszem, hogy tisztességesen végigjátsszam.
  • 32.
    2011. 05. 26. 13:04
    És a diablo ( meg az épp aktuális klónja) már MEGINT az rpg-k közé került, a fot nem. No comment.
  • 31.
    2011. 05. 26. 07:56
  • 30.
    2011. 05. 26. 07:56


    csak ennyit mondok a mai fps-ekhez.....szomoru.
  • 29.
    2011. 05. 26. 00:26
    Épp a Komoly Samu SE HD-t nyomatom. Még mindig oltári poén! Az idiotizmus határán egyensúlyozó humor, és a tömény nyers agresszió szürrealisztikus elegye.
  • 28.
    2011. 05. 25. 21:18
    2001 hmmm Diablo II Lord Of Destruction
    10/10
  • 27.
    2011. 05. 25. 21:07
    Nem a játékfejlesztők a designerei a saját terméküknek, hanem egy rakás öltönyös fasz. End of story.
  • 26.
    2011. 05. 25. 21:06
    semmi , egyszerűen nagyrészt a konzolok miatt egyszerű játékmenet , mellé lehetőleg gondolkodni se kelljen mert , az sok embernek nem megy és csak a profit számít , kiadnak egy viszonylag béna játékot gyorsan tele hibákkal , természetesen úgy hogy , semmi kockázatot nem vállalnak(ugyanazt nyomatják csak más köntösbe) és többet költenek marketingre mint az egész játékra...így egy picit nehéz lesz nekik korszakalkotót készíteniük (amúgy tisztelet a kivételnek)
  • 25.
    2011. 05. 25. 20:54
    csak Én érzem, hogy a játékok 70%- mind óriási klasszis volt?

    -mi van a mai játékfejlesztőkkel?
  • 24.
    2011. 05. 25. 18:51
    mennyi fantasztikus játék, sokukkal játszottam.
  • 23.
    2011. 05. 25. 17:29
    Tetszik ez a rovat, mindent bele.
  • 22.
    2011. 05. 25. 17:12
    Amenophis: A Runaway megjelenése nagyon régiófüggő volt, a fejlesztők anyanyelvén 2001-ben jelent meg, Amerikában 2003-ban, a briteknél 2004-ben, szóval szép nagy volt a szórás.
  • 21.
    2011. 05. 25. 16:52
    Kb. 2 éve nyomtam végig a Wizardry 8-at, és nálam tarolt. Több mint 25 éve játszom számítógépes játékokkal, de ilyen játékélményre egyiknél sem emlékszem. Minden hardcore RPG fannek KÖTELEZŐ érvénnyel ajánlott! Az sem hátrány, hogy bármilyen mai gépen is zokszó nélkül elfut. Az itt felsoroltak között kiválónak tartom az Arcanumot is, szintén nagyszerű szórakozást nyújtott.
  • 20.
    2011. 05. 25. 16:28
    A Serious Sam-hoz nem véletlenül a HD-ből került kép? Vagy csak én emlékszem rosszul, hogy az ellenfél karakterek még ennyire nem voltak részletesek... :-/
  • 19.
    2011. 05. 25. 15:41
    A Max Payne alatt meg May Payne van
  • 18.
    2011. 05. 25. 15:40
    A Wolfenstein, Serious Sam többször végigjátszható volt.
    A Colin McRae Rally 2-ben volt verseny közben lenyugvó (illetve felkelő) nap És az osztott képernyős játék miatt még 7-8 évvel később is elővettük.
    A Dune 2000 viszont nagy csalódás volt a számomra. Ez az egyetlen stratégia, amit pár pálya után félbehagytam. A térkép vacak volt, a túl kezdetleges 3D miatt nem lehetett normálisan megkülönböztetni az egységeket egymástól. A régebbi 2D-s stratégiák hülyére verték grafikában, animációban és játszhatóságban.
  • 17.
    2011. 05. 25. 15:22
    A Runaway 2003 év végén jött ki. Ezt leszámítva jó cikk, köszi!
  • 16.
    2011. 05. 25. 12:39
    a commandos 2 képe alatt el lett írva a cím. Amúgy nemtom ki játszott a későbbi ghost recon-okkal, advanced warfighter 1-2, de szerintem a csapattársak intelligenciája még mindig gyenge kimegy az út közepére és csodálkozik h tüzelnek rá. Aztán meg lefekszik a földre és ordibálja h meglőttek
  • 15.
    2011. 05. 25. 11:43
    Razak, köszi, lecseréltem a képet.
  • 14.
    2011. 05. 25. 11:33
    Ez volt az az év amikor a felsoroltak közül több játékot is elkezdtam, majd hagytam abba az unalom miatt. Kifejezetten unalmas évre sikeredett ( kivéve persze TF).
  • 13.
    2011. 05. 25. 11:19
    Tényleg nem akarok kötözködni, de a kép a Max Payne 2-ből való.
    Amúgy nagyon jó cikk és várom a folytatását!
  • 12.
    2011. 05. 25. 11:16
    Nagyon jók ezek az összeállítások... Köszönöm.
  • 11.
    2011. 05. 25. 11:10
    Jaja Wolfenstein durva volt... anno még a freestart-os nettel multiztam... egyet előre kettőt hátra 999-es pinggel DD
  • 10.
    2011. 05. 25. 10:34
    Wolfenstein... Uramatyám, mekkora játék volt az!
  • 9.
    2011. 05. 25. 10:12
    Nem tudtam, hogy a May Payne, meg a B&W ilyen réginek számít. Kb fél éve vittem végi újra mindkettőt, és nem úgy gondoltam rájuk, mint valami őskövület...
  • 8.
    2011. 05. 25. 10:04
    Il2, Commandos, SWINE Ezekkel játszottam...
  • 7.
    2011. 05. 25. 09:19
    A Project Eden valóban jó játék, csak épp az ellenfél "intelligenciája" őrítette meg a játékost
  • 6.
    2011. 05. 25. 09:05
    Az Evil Islands volt csak az igazi nagy hulladék, közvetlenül a Screamer 4x4 után...
  • 5.
    2011. 05. 25. 09:01
    Én minden esetre a Max Payne-t többször is végigjátszottam...
  • 4.
    2011. 05. 25. 08:29
    Fallout Tactics -ot mennyire imádtam
  • 3.
    2011. 05. 25. 08:20
    Ezeken már erősen látszott a játékipar évezred eleji fáradtsága, pár évvel ezelőtt csak úgy tobzódtak az ötletekben a fiúk, és habár volt jó pár cím, amit megérte végigjátszani, elővenni már csak keveset szoktam, azokat viszont gyakran (Gothic, FOT, Wolfenstein, és egy független orosz játék, az Evil Islands). A többi sajna végigjátszás után kuka.
  • 2.
    2011. 05. 25. 08:09
    hehe, jo kis osszefoglalo. foleg a samu, payne, screamer es b&w fogott meg. azok voltak a kedvencek. Emlekszem a screamer 4x4 volt az elso autos jatek amelyben "megvakitott" a fenyszorod fenye, ha szembol nezted a kocsid elejet. nagy dolog volt az 2001-ben!
  • 1.
    2011. 05. 25. 07:52
    Serious Sam