Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

PC-s játéktörténelem: 1993

  • Dátum | 2009.12.13 01:01
  • Szerző | dragon83
  • Csoport | JÁTÉK

Egy újabb történelemóra veszi kezdetét, ami azt jelenti, hogy ismét beülünk virtuális időgépünkbe, és másfél évtizedet visszautazva számbavesszük az 1993-as esztendő játéktermését. Számos olyan cím került kiadásra ebben az évben, ami remélhetőleg még azoknak is ismerős lesz, akik nincsenek nagyon otthon a retró programok világában. Már csak azért is figyelemreméltó időszakról van szó, mert végre kevesebb folytatás látott napvilágot, és inkább új címekre fordították energiáikat a fejlesztők (persze ettől még találkozni fogunk pár régi ismerőssel). Nem is húznánk az időt, lássuk milyen játékokra figyelt a PC-s világ akkoriban.

Száguldás, Lotus, szerelem…
Kicsit mostohán kezeltük korábbi cikkeinkben az autóversenyzős programokat, ám ennek volt egy nagyon egyszerű oka: kevés emlékezetes darab készült ezekből akkoriban, és ez alól sajnos ’93 sem volt kivétel. Azért az egyiket bizonyára sokan ismeritek, már csak azért is, mert korábbi részeiről már volt szó az iPon hasábjain. Ez nem más, mint a Lotus III: The Ultimate Challenge, mely elsőként Amigára készült el, majd egy kis csúszással PC-re is megjelent. A játékmenet alapja nem változott az elődök óta, ezúttal is bepattanhattunk egy menő sportkocsiba, hogy próbára tegyük vezetési tudásunkat. Összesen csak két játékmód szerepelt a programban, az időmérő futam és a verseny, ám utóbbit nem csak az AI ellen, hanem osztott képernyős módban egy barátunkkal együtt is kipróbálhattuk. Ami az autókat illeti, ahogy korábban már megszokhattuk, csak Lotusok közül választhattunk, ám azokból három különböző típus is akadt (hiába, ez még nem a Gran Turismo-s korszak volt), és ezekkel 13 „előregyártott” pályán szaggathattuk az aszfaltot. A program tartalmazott egy pályagenerátort is, aminek segítségével közel végtelen számú helyszínt hozhattunk létre, csak meg kellett adnunk a kívánt paramétereket (időjárás, az út típusa, stb.). Ne menjünk el szó nélkül a Patrick Phelan által készített zenék mellett sem, melyek remek hangulatot teremtettek a száguldáshoz, ráadásul a játékban szereplő rádiónak köszönhetően arra a számra versenyezhettünk, amelyikre csak akartunk.

Lotus III: The Ultimate Challenge
Lotus III: The Ultimate Challenge

Váltsunk is át egy, a 90-es években kicsit népszerűbb stílusra, melynek tagjaiból minden cikkünkben akad pár kiemelkedő darab. Természetesen a kalandjátékokról beszélünk, amikből két legendás cím is megjelent 1993-ban. Elsőként a Sam & Max: Hit the Road című csodát vegyük górcső alá. Az elmebeteg nyúl, és a megfontolt kutya karakterét a fiatalabb olvasók is jól ismerhetik, hiszen a Telltale Games az elmúlt években több sikeres folytatást is készített a sorozathoz, igaz epizodikus formában. Az első játékot viszont még a LucasArts adta ki, így az sem meglepő, hogy a már jól ismert SCUMM motort használta. Játékmenetét tekintve a program klasszikus point ’n click kaland volt, tehát a tárgyak gyűjtögetése, kombinálása valamint a szereplőkkel történő beszélgetés állt a középpontjában. Ami igazán naggyá tette a Sam & Max-et, az a fergeteges humor volt, hiszen a két főhős folyamatosan ontotta magából a viccesebbnél viccesebb mondatokat. Ráadásul a program teljes hangalámondással jelent meg, a két főhőst megszólaltató szinkronszínész pedig hatalmasat alakított. Végezetül egy személyt kell még megemlítenünk, ha szóba kerül játék, mégpedig Steve Purcellt, aki egy amerikai képregény rajzoló. Ő alkotta meg Sam és Max figuráját, és egy teljes képregénysorozatot épített rájuk. A program fejlesztésének kezdetén aztán csatlakozott a LucasArts-hoz, ennek köszönhetően a játék nagyrészt hű tudott maradni az eredeti művekhez.

Sam & Max: Hit the Road
Sam & Max: Hit the Road

 

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 35.
    2014. 12. 29. 16:12
    Színvonal még mindig az ami ...
  • 34.
    2014. 11. 22. 23:59
    Azért nem tudtál a víz alá merülni, mert nem volt víz Medence volt, bokáig érő vízzel. Víz pont azért nem volt, mert nem voltak szintek. Nem tudott volna a 2 játékos egymás alatt átúszni.
  • 33.
    2014. 11. 22. 23:56
    Jaj, 3-4 éves kommentek Csak megláttam valami érdekeset, gondoltam válaszolok, de úgy látszik, már nem aktuális.
    Szóval a Doom nem volt 3D. Csak olyan "szerű" volt, és ahogy korábban írták, nem voltak szintek. Voltak lépcsők, liftek, emeletek, de az emeletek sosem keresztezték egymást. Ezért volt az, hogy ha pl felmentél a lifttel a cumóért, és közben valaki lehívta a liftet és ráállt, nem tudtál átugrani fölötte. Blokkolt a semmi. Beleütközél a modellbe, pedig alattad-előtted volt. Ezen a vonalon a Quake volt a teljes, ott valóban mozgásszabadságod volt. Egyébként ezekkel a játékokkal eldobtam egy laza 10 évet, a DoD - Sourcehoz pedig így 10 év után is oda tudok ülni.
    Basszus, jó lenne újra 16-nak lenni...
  • 32.
    2011. 07. 16. 16:07
    pre2 ilyen régi O_o nagy game volt
  • 31.
    2011. 05. 26. 07:55
  • 30.
    2011. 02. 01. 21:21
    http://www.gog.com/en/gamecard/return_to_zork
  • 29.
    2010. 06. 13. 01:20
    Szerintem a DOOM igenis 3D volt! A karakterek, tárgyak nem, de a terep igen. Nem tudom, mit értesz "egymás alatt lévő felszínen", hacsak nem a vizet. Nos, az alá nem lehet merülni, ez igaz. De volt lépcső, és liftek, szóval mozoghattál mindhárom tengelyen.
    A Wolf3D nem volt 3D-s, mert abban nem mehettél LE/FEL, csak vízszintesen.
  • 28.
    2010. 06. 13. 01:09
    Szia! Ha jót akarsz Lotusozni, inkább próbáld ki az Amiga verziókat!!! Az I-es inkább ketten jó, bár játszható egyedül is - csak sajnos az osztott képernyő akkor is megmarad. A II-esnél már teljes képernyős az egyjátékos mód. Főleg a hangon fogsz nagyon meglepődni, ugyanis minden digitális! FX és zene is. (Amigán nem is volt midi) Ráadásul az első két részt nem is írták át pc-re. Természetesen a WinUAE emulátorral lehet "amigázni". Programokat pedig nagyon sokat írtak rá, amiket simán letölthetsz a netről. (nekem már megvan minden jó) És ha már Amiga: Jaguar XJ220 is kötelező!!! Hasonló a Lotushoz, de az ellenfelek többféle márkával is nyomulnak. Ugyanolyan jó mint a Lotus, de mindkettőnek más a hangulata. Az Amiga emulátor használatához kell ú.n. Kickstart rom is. Az A500 játékokhoz az 1.3 verziójú a megfelelő. Ezt nem adják az emuhoz, mert jogvédett, így neked kell beszerezned. Amúgy Amigán minden eredetileg ráírt játék jobb, mint pc-n. (már csak a digi hang miatt is) Pl. Lost Vikings, Prehistorik, Turrican, Lemmings..de hosszan tudnám sorolni a szuper Amigás progikat, mivel 3 évig boldog A500 tulaj voltam! Hú, majdnem kihagytam: Carnage!!! Felülnézetes autóverseny, amit egyszerre 4-en játszhattunk egy gépen. NAGYON JÓ! Egész délutánokat játszottunk át vele a haverokkal, nagy hangulatban. Poénok, beszólások.. Az volt a legjobb, amikor két kör után derült ki, hogy bár a zöldet "irányítottam" pedig a pirossal voltam! Még mondtam is: ki bénázik itt a pirossal?? -Ki ne hagyd!!
  • 27.
    2010. 05. 31. 02:38
    "Big Fucking Gun" Na ez tetszik! Valahogy én akkoriban kimaradtam ebből a DOOM őrületből.

    A Mortal Combat viszont nagy kedvenc! Amúgy ha jól emlékszem a "Barbarians" című játék tán 1986-os. S már abban is fröcsögött a vér, meg volt fejlevágás. A hüllőről már nem nem is beszélve, amelyik gúnyos nevetés közepette "focizta" ki a képernyőről a levágott fejet. Brrrr....
  • 26.
    2010. 01. 07. 12:36
    Hello! Van egy olyan jatek amit nagyon régóta hajkurászok. egy csajjal kell menni (2D) és pályákon kell átmenni. pókok ellen kell küzdeni meg hasonlók és egy Fa mutatta az életünket a legnagyobb pláne az egészben az volt hogy egy billentyűvel farkassá lehetett változni nagyon jó kis game és nem tudom a címét! Ebben tudtok nekem segíteni?? ha van valami infotok erről akkor a norokings@citromail.hu e mail cimen várom a válkaszoket. előre is köszi . üdv
  • 25.
    2010. 01. 04. 12:43
    csurkalevente: mielőtt fikáznál, olvasd el rendesen: "lehetőség nyílt látványos, már-már 3D-snek tűnő grafika megjelenítésére", tehát tényleg nem volt valódi 3D, de nem is írták róla ezt
  • 24.
    2009. 12. 30. 20:22
    Na most lehet rosszul emlékszem, de szerintem én C64-en toltam a Lotust, lehetséges ez? Micsoda idők voltak... C64 + fekete-fehér Tünde monitor Meg azok a játékok: Final Fight sorozat, Turrican, Grand Prix, stb... Na meg a "kazettás" játékok!!! (nem a szalagos, hanem amit a gép hátuljába kellett tenni)
  • 23.
    2009. 12. 15. 18:14
    Ez az egyik legjobb felhozatal, szinte mindet végigvittem. Lotus, Lost Vikings, Day Of Tentacle, Prehistorik... kivétel nélkül zseniális gémek voltak.
  • 22.
    2009. 12. 15. 15:50
    Doomnal irjatok
    "nagyon fejlett motort írt a programhoz, aminek segítségével lehetőség nyílt látványos, 3D-s grafika megjelenítésére."

    EZ NEM IGAZ

    A doom alatt egyatalan nem volt 3D-s engine. a 3D-s megjelenitest utanoztak. Ez abbol latszik a legjobban, hogy nincs egymas alatt levo felszin. Az egesz jatek 2D-s. Ettol fuggetlenul persze uttoro volt a game.

  • 21.
    2009. 12. 15. 13:59
    Hát igen, régi szép idők tényleg!!!
    Syndicate volt a legjobb ebben az időben, leginkább az kötött le akkoriban!
    FIFA 94 ki ne maradjon a következő cikkből! Az is mérföldkő volt!
  • 20.
    2009. 12. 15. 11:37
    Milyen fokozaton indítottad te?
  • 19.
    2009. 12. 15. 11:26
    2 hét után lerohanták a bázisomat, nem volt kegyes a gép velem
  • 18.
    2009. 12. 14. 23:19
    Én anno infós suliba jártam, így a gépterem relative jól fel volt szerelve, és a puskázások elkerülése végett a gépek közt, volt egy felrakható takarófal is.
    Tökéletes terep volt játékra, mert igy nem kellett attól tartani, hogy lesik a monitorunkat

    Cikk az ötös, köszönöm, kicsit meg is jött a kedvem az UFO-t előszedni
  • 17.
    2009. 12. 14. 21:21
    Lotus 3 - örök játék.
    Mostanában is szoktam vele játszani. Szuper gépzenék adják az alaphangulatot. Erős oldalszél, tócsák, farönkök, egyéb akadályok az úton, turbó zóna , tankolás, nagy fene köd . Imádom ezeket a dolgokat. A mai autóversenyekben nincsenek ilyenek.
    Osztott képernyőn 2 játékossal a legjobb.

    Doom
    Nekem inkább a Wolfenstein 3D volt a kedvencem. Annak jobb volt a hangulata. A Doomban utáltam a hátam mögött megnyíló rejtekajtókból támadó ellenségeket.
    Hálózatban párszor volt szerencsém játszani vele a számítástechnika teremben, de az nagyon tetszett. Az első pályán volt egy lift, ami felvitt egy odúba, ahol volt egy fegyver. Épp oda tartottam. Közben figyeltem a mellettem ülő haver monitorját, hogy engem követ, mert bosszút akar állni. Amikor beszállt a liftbe, én felülről mögé ugrottam. Felért a lift, ő nagyon csodálkozott, hogy hova tűntem, hiszen látott felmenni. Hogy segítsek rajta, megkopogtattam a vállát. Nem kézzel, hanem egy sorozattal . Az nagyon tetszett . A csávó a mai napig nem tudja, hogy kaptam el .
  • 16.
    2009. 12. 14. 20:49
    93-ban még nem volt PC-nk, anyám viszont egy gimnáziumba tanított, ezért hála neki tanítás után belóghattunk a tesóimmal/unokatesóimmal a suli számtech termébe (volt vagy 8 gép!), és hálóban toltuk a Doom-ot. Régi szép idők!
  • 15.
    2009. 12. 14. 17:09
    EOB 1: http://www.ipon.hu/elemzesek/pc_s_jatektortenelem_1990/517/4
    EOB 2: http://www.ipon.hu/elemzesek/pc_s_jatektortenelem_1991/546/2
    Wizardry VII: http://www.ipon.hu/elemzesek/pc_s_jatektortenelem_1992/600/4

    Érdemes megnézni a régebbi cikkeket is
    Sok érdekességet igyekeztünk összeszedni.

    necoleman: anno először a Rebel Assault 2-vel játszottam, nekem ott volt ez az érzésem De minden korszaknak megvoltak azok a játékai amikre ki volt jelentve, hogy ennél már tényleg csak a valóság reálisabb
  • 14.
    2009. 12. 14. 16:15
    Emlékszem az első eredeti cd-s játékom a Rebel Assault volt... Még a mai napig megvan.
    Azt hittem, hogy ilyen fotorealisztikus grafika után már nem jöhet több vagy jobb...
  • 13.
    2009. 12. 14. 12:37
    Jujj, a régi szép emlékek...nagyon jókat soroltál fel, az X-COM: Enemy Unknown az egyik nagy kedvencem volt, vagy a Lands of Lore is iszonyat király volt (kár, hogy nem megy a mai Windows-okon). De az X-Wing és a TIE Fighter is nagyon sok álmatlan éjszakát okozott. Persze, a Doom első része volt életem első multiplayer élménye is, még gyerekként...bizony, szép emélékek, köszi az írónak!

    Szerk.: Apropó, az EOB sorozat, vagy a Wizardry 7 mikor készült?
  • 12.
    2009. 12. 14. 08:24
    Bár nem találkoztam ezek közül mindegyik játékkal, a Krondor és a Syndicate nagyon meghatározó élmény volt. Sztem a Krondor minden idők egyik legjobb RPG-je (ha jól emlékszem, akkoriban meg is kapta az év játéka vagy év szerepjátéka címet).
    Egyébként ma is nagyon kellenének ilyen jól átgondolt és megírt játékprogramok.
  • 11.
    2009. 12. 13. 23:16
    PC-s játéktörténelemből csak az 1990 előtti rész ismerős nekem, ... és valóban, valahol 1988/89 környékén kezdtünk csak dolgozni a gépekkel.
  • 10.
    2009. 12. 13. 21:00
    A Syndicate volt a Commandos elődje?
  • 9.
    2009. 12. 13. 19:53
    Syndicate és Lost Vikings nagy kedvenc volt régen, még Amiga 500-on toltam ezekkel
  • 8.
    2009. 12. 13. 17:08
    Dos emulátornak ott a dosbox:
    http://www.dosbox.com/

    Az összes SCUMM-os cuccnak meg a SCUMMVM:
    http://www.scummvm.org/
    Ez utóbbit a mosógépemen kívül kb. mindenre portolták.

    Doom-ot pl. Steamen némileg túlárazva be lehet szerezni, pakkban már tűrhető az ára
  • 7.
    2009. 12. 13. 16:25
    vááá a pre 2, meg a doom igazi must have játékok voltak, én a doomot most telón nyomatom ugyanilyen grafóval, da nagyon adja

    ezeket nem tudja valaki, honnan lehet megszerezni?
  • 6.
    2009. 12. 13. 16:22
    a day of the tentacle-ről sokat, és sok jót hallottam... valaki nem tudja, hogy honnan lehet szerezni ilyen játékot, amihez van működő emulátor is?
  • 5.
    2009. 12. 13. 13:11
    Nagyon jó kis cikkek ezek. Tényleg jó visszanézni, hogy mivel is játszottunk anno. Mondjuk én már 90 előtt is nyomtam az ipart és emlékszem mekkora kedvenc volt pl. az ELITE a Commodore +4 -en... Akkor azok a stílusteremtő játékok fényévekkel ütöttek nagyobbat mint manapság egy akármennyire eltalált FPS klón. A gond az, hogy mintha "kifogytak" volna az újabb stílusok ötleteiből és csak a régi jól bevált recepteket gondolják kicsit újra meg újra. A DOOM is attól lett akkora királyság mert először nyújtott igazán élvezhető szinte 3D -s FPS élményt. (Még ha talán nem is nevezhető a legelső FPS -nek)
    Amúgy meg Wizard of WOR a multiplayer atyaúristen.
  • 4.
    2009. 12. 13. 12:44
    Az a helyzet, hogy '93-ban keményen 4 éves voltam. Így összesen 3 játék ismerős. A Lotus, a Prehistorik 2 és a Doom. A Lotus nagy kedvencem volt és még a mai napig megvan. Korábban XP, most meg Win 7-en dosboxxal futtatom. Igaz Win 7 esetén teljes képernyőn átáll vmi nagyon gyenge színmódra. Lotus 4 ever!!!
  • 3.
    2009. 12. 13. 12:09
    Itt már végre a címek többségét ismerem. Mennyit toltam annak idején a "PREHIS~1"-et még a régi 386-osomon Windows 3.1 alatt. A Prince of persia is sláger játék volt nálam. A Doom-mal már később ismerkedtem meg. Furcsa így visszaemlékezni mennyire bírtam élvezni ezeket a régi játékokat
  • 2.
    2009. 12. 13. 09:48
    Húúúú..Jó pár ismerős gamma van... De rég is volt!!! Te jó ég.
  • 1.
    2009. 12. 13. 09:23
    Jó cikk!
    Én Pre2-vel kezdtem annó a használt 486-osomon, még cd meghajtó sem volt benne. Aztán jött a Doom is. Lost viking pedig már a felnőttebb korszakomban SNES emulátoron és most újra előkerült PSP SNES emulátoron
    UFO-val is játszottam, de nehéz volt és kb két napig bírtam, mert az embereim sorra lemészárolták és elfogyott a kess. Egyébként nagyon komoly és összetett játék volt. Jah és én már magyarul játszottam vele.