Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

PC-s játéktörténelem 2005 - 2. rész

  • Dátum | 2012.08.04 10:01
  • Szerző | InGen
  • Csoport | JÁTÉK

Folytatódik PC-s játéktörténelem sorozatunk 2005-ös felvonása (még akkor is, ha sokan már a 2005-ös évet nem tekintik történelemnek), s ahogy azt az első részben is jeleztük, ezúttal három részre szeleteltük a cikket a sok megjelenés miatt, melyek mindegyike érdemel néhány szót. A második epizódot gyakorlatilag FPS-különszámnak is hívhatnánk, annyi lövöldözős anyagot sikerült belezsúfolni, de aki nem rajong a műfajért, annak sem kell aggódnia, becsempésztünk néhány más, egészen érdekes címet is.

Kezdjünk egy máig közkedvelt sorozat második részével, a Serious Sam II-vel, ami sajnos nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. Míg a sorozat első része, a First Encounter, és folytatása, a Second Encounter a maguk nemében végletekig egyszerű, őszinte játékok voltak, melyek visszaadták azt az érzést, amit az FPS-ek hőskorában tapasztalhattunk, addig a Serious Sam II némileg elszakadt ettől. Persze már az első két epizód esetében is a játék mögött futó Serious Engine képességeit igyekezett hangsúlyozni a fejlesztő horvát Croteam, ez azonban koránt sem volt olyan tolakodó, mint a második részben, ahol furcsán eltúlzott pixel shaderekkel és tükröződő felületekkel találkozhattunk lépten-nyomon. Ráadásul a grafika stílusa is erősen megváltozott: a korábbi komoly megjelenítést felváltotta egy rajzfilmszerű látványvilág, ami sok rajongónak azonnal elvette a kedvét a játéktól. Ezen kívül csorbult az elődök által bevezetett alapvetés is, miszerint az ellenfelek hatalmas hordákban rontanak ránk, iszonyatosan nagy területeken. Igen, a Serious Sam II-ben is akadtak nagy területek és sok ellenfél, de közel sem olyan letaglózó módon, mint az elődökben – ez volt az egyébként hatalmas grafikai fejlődés ára. 
A történet (bizony, olyan is van a Komoly Samuban) ott folytatódott, ahol az előző résznél abbamaradt: Sam továbbra is ősellenségét, Mentalt üldözi, és a Szíriai Nagytanács elárulja neki, hogyan tudja legyőzni. Össze kell szednie 5 medált, melyeket öt különböző bolygón őriz öt darab főellenség. Amint a medál darabjait sikerül egyesíteni, Mental sebezhetővé válik. A Serious Sam II kicsit jobban előtérbe helyezte a történetet, mint a Second Encounter (ismét egy olyan változás, ami több rajongónak nem tetszett), alkalmazott átvezető jeleneteket is, de azért a hangsúly továbbra is az ellenfelek nagy mennyiségben történő irtásán volt. A legfontosabb fejlődés, hogy ezúttal már használhattunk mindenféle fegyverekkel felszerelt járműveket, és még brutálisabbá vált a játék, mint korábban: a megölt ellenfelek a típusuknak megfelelően hullottak darabokra. Ami a többjátékos részt illeti, az elődök legnépszerűbb funkciója egyértelműen a kooperatív volt, így a Serious Sam II csak ezzel rendelkezett alapból: PC-n 16 játékos lehetett egyszerre egy szerveren, míg Xboxon 4. Később aztán egy patch-csel betették a deathmatch módot is, ekkora azonban a játék már elveszítette aktív közönségének nagy részét.
 
 
Érdekes módon cikkünk harmadik alanya sem aratta azt a sikert, amit sokan vártak volna tőle, bár ez az anyagi részre nem igaz, hiszen már csak a neve miatt is predesztinálva voltak a milliós eladások. A Quake IV-ről van szó, melyet ezúttal nem az id Software fejlesztett, hanem régi pajtása, a Raven – sokak szerint ez a magyarázat arra, miért nem teljesen azt kapták a rajongók, amit vártak, pedig John Carmack és bandája azért közelről felügyelte a fejlesztést, és persze a ma id Tech 4-nek, akkor Doom 3 engine-nek nevezett motor képében a technikai hátteret is biztosították. A kritikusok és a régi Quake-rajongók kifogása elsősorban az volt, hogy a többjátékos rész nagyon hasonlított a Quake 3-ra, nem hozott elég újdonságot, amit meg megváltoztattak, az nem egyértelműen a jó irányba vitte a játékot. A Quake IV többjátékos része tehát két szék között a padlón landolt. 
 
Pedig a Raven megtett mindent, hogy ismerős terepet nyújtson a fanoknak: a Quake 3-hoz hasonlóan itt is volt lehetőség rocket jumpolni (rakétával magunk alá lőve nagyot ugrani) és strafe jumpolni (az ugrással és az oldalazással gyorsabban közlekedni), ráadásul míg a Doom III-ban a találatok érzékelése pixel-alapon működött, addig itt visszaváltottak a multiplayer FPS-ekben bevált hitbox alapú detektálásra. Az id Tech 4 alkalmazásával ráadásul számos mókás fejlesztés tudtak végrehajtani: átlőhettünk a teleportokon, és rakétákat, valamint gránátokat pattinthattunk vissza az ugrópadokról. Ezen kívül, míg a Doom III-ban egyszerre maximum 4-en vehettek részt a többjátékos mókában, addig ezt a Quake IV 16-ra bővítette. Sokan viszont még így is hiányolták a Quake 3-as meccsek dinamikáját, amit a Raven később patchekkel próbált elérni: az 1.3-as, majd az 1.4.1-es és 1.4.2-es csomagokkal növelték a levegőben elérhető gyorsulást, és több más mozgást felgyorsítottak. Mindezt azonban hiába, a Quake IV sosem lett a profik kedvence. Ugyan 2006-ban, és elvétve még 2007-ben is szerepelt olyan eseményeken, mint a WCG, vagy az ESWC, röviddel ezután szinte teljesen eltűnt a színről. A sok multizás mellett viszont fontos még megemlíteni, hogy a Q4 elődjével szemben már tartalmazott rendes egyjátékos módot: a sztori a Quake II folytatása, ahol miután legyőztük a strogg vezérét, a Makront, a játékost és csapatát, a Rhino osztagot az idegenek anyabolygójára, a Stroggosra vezérlik, hogy végleg rendet tegyenek odaát. A kritikusok véleménye ezzel kapcsolatban is megoszlott: sokak szerint egyszer nagyon élvezetes móka volt, míg mások úgy vélték, maximum középszerű a single player.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 19.
    2012. 08. 28. 10:21
    A republic commando jo game volt.
    A jedi knight mellet a masik emlitesre melto sw jatek (a lego sw-ken kivul).
  • 18.
    2012. 08. 07. 10:05
    Búúú, ezek a játékok nekem már nagyon nincsenek meg... 2005-6ban vettem új gépet és nagyban elvoltam az elmúlt idők lemaradásának behozásával. SWAT4 és a PoP-The 2 thrones volt csak meg.
  • 17.
    2012. 08. 07. 09:53
    pdx06

    Milyen hackre gondolsz?
  • 16.
    2012. 08. 06. 20:45
    jó játék volt , szerintem
  • 15.
    2012. 08. 06. 19:49
    Swat4-et én is tolom multiban.. egykét hack-el felturbózva.
  • 14.
    2012. 08. 06. 18:06
    A SWAT4 máig az egyik kedvencem, a Stetchkov Syndicate is jól sikerült.
  • 13.
    2012. 08. 06. 08:51
    Sniper Elite, Republic Commando két nagy klasszikus favoritom! Serious Sam 2 & Quake 4 kicsit más volt mint vártam, de azért jól lehetett velük szórakozni. Bakker nekem ez volt az igazi golden age of gaming, a jó kis AMD gépemen minden futott full grafikán!
  • 12.
    2012. 08. 06. 08:44
    Silenzio, huskydog17: teljesen jogos, felcserélhettük valamivel az egyik gigalistán. Már csak arra kell rájönnünk mivel Átkerül a mai nap folyamán a 2004-es játéktöribe, köszi, hogy szóltatok.
  • 11.
    2012. 08. 06. 03:09
    @Avisto pont ezeknek a trükköknek az elsajátítása tesz valakit jobbá és teszi nehezebbé a kezdők dolgát. A codokban is vannak ugyan ilyen "bugok" de sajnos cod4ben ott a hardcore mód ahol bármilyen láma(kezdő) le tud lőni bárkit mert mindenki egy golyóba hal szinte és ez kb tönkrevágja a játékot. A lényeg az kellenek ilyen trükkök.
  • 10.
    2012. 08. 04. 21:25
    Hehe, Swat 4 a legnagyobbb kedvence. Megjelenés óta megvan, és azóta is tolom online, nap mint nap.
  • 9.
    2012. 08. 04. 20:12
    Q4el kapcsolatban pár dolgot nem értek. Kinek jut eszébe olyan hülyeség hogy maga alá lőjön egy rakétát? Vagy hogy oldalazva ugráljon és attól gyorsabban halad? Nem várnék persze teljes élethűséget egy játéktól, de akkor is milyen hülyeségek ezek már? Ugyan nem játszottam q4el de más játékban is láttam már hogy hasonló idióta trükköket kell alkalmazni.
  • 8.
    2012. 08. 04. 17:44
    Silenzio kollégával értek egyet! A CS:CZ játéknak semmi keresnivalója ebben a cikkben, a kolléga szépen ki is fejtette, hogy miért!
  • 7.
    2012. 08. 04. 15:35
    FEAR / First Encounter Assault Recon... VALAKI?
  • 6.
    2012. 08. 04. 14:59
    Nekem innen csak a Fahrenheit maradt meg az emlekeim kozott.
  • 5.
    2012. 08. 04. 14:26
    A CS Condition Zero mit keres itt? 2004 márciusában adták ki, nem 2005-ben. 2005-ben kiadni teljesen értelmetlen lett volna. Addigra már kijött a Half-Life 2 a Source-szal, egy GoldSRC játékot kiadniuk öngyilkosság lett volna.
  • 4.
    2012. 08. 04. 13:02
    Elégé mellé lőtt nekem ez a cikk.
    A Quake IV volt (és van azóta is) meg és a PoP:T2T.
    Előbbit a mai napig imádom. Nálam a single telitalálat volt, a Q3A multijáért meg mindig is oda voltam. Ugyanazt visszakapni csak sokkal szebb csomagolásban, több volt számomra, mint tökéletes. A Q2-t is szerettem (most játszottam újra néhány hete) és örültem, hogy visszatértek hozzá és folytatták a történetet.

    A T2T nekem sem tetszett annyira, mint a korábbi részek, élveztem, és kellett a történet lezárása, de az előző két rész után már nem ütött akkorát. A Speedkill sem tetszett annyira. Utálom,a mikor egy játék helyettem játszik magával. A grafika pedig már tényleg kopottasnak hatott. Megpróbáltak minél több látványt beletuszkolni három éves motorba és ez szerintem rontott az összképen. Ez mostanában nem olyan feltűnő, de akkoriban még sokkal látványosabban fejlődött a grafika. Ennek az első részét is két hete akasztottam ki újra, meg is lepődtem, hogy mindössze 5 óra alatt végeztem.

    A többi nekem valahogy kimaradt.
  • 3.
    2012. 08. 04. 12:59
    Nekem ebből az összeállításból a SWAT4 volt a kedvenc. Tetszett, hogy nem csak az agyatlan lövöldözésről szólt, és a multival is jól el lehetett lenni. Kedvencem az volt mikor a C2-essel felszerelt ajtó betörését úgy időzítette az ember, hogy pont akkor robbantsa mikor mögötte az ellenfél és a kivágódó ajtó átrepítette a szobán az ellenséget
  • 2.
    2012. 08. 04. 12:40
    A Serious Sam 2 számomra még mindig az agyatlan lövöldözés csúcsát jelenti. Nekem nagyon tetszik a grafikája, és a poénok se rosszak. Az, hogy a játék 2005-ben készült még durvább.
  • 1.
    2012. 08. 04. 12:14
    Quake 4, Sniper Elite, Republic Commando, Prince of Persia, Fahrenheit meg volt. Jó játék mind szerintem.

    Quake 4 single-je nekem tetszett, a strogg "gyár" pl rohadt jó volt ahogy végignéztük az "átnevelést". Utána mikor a strogg monitorokon már el lehetett olvasni a feliratokat, pont olyan kis apró figyelmesség a készítőktől amiket én szeretek. Ettől lesz egy játék világa hiteles univerzum ahol elhiszem, hogy ez egy külön világ.

    Sniper Elite-ban nagyon bírtam a lassításokat, és szintén az olyan interakciókat, hogy ha pl gránátot vagy jármű tanksapkáját lövöd el akkor az bizony felrobban. Üdítő kis ötlet.

    Republic Commando-t imádtam, a szépségét, az ablaktörlőt , a társak irányítását. Azt hogy minden tárgyi interakciót elvégeztethetsz társsal is, ezzel meghatározva egy taktikát, hogy téged fedezzen a mesterlövész vagy inkább te fedezed a sörétessel őt... Tök jó. Plusz még a taktikai mód ahol a haverok látótere alapján te is láttad az ellenfelet akár takarásban is, mivel ha már hightech a felszerelésünk akkor ugye kommunikál is... Nagy kár hogy lelőtték a folytatást . Ha csak annyi lenne hogy új a sztori, pályák, mai a grafika, a játékmenet meg ugyanaz, akkor is kéne.

    PoP t2T szerintem bukás az előzőhöz képest. Ugyanaz a játékmenet kb 3 új mozdulattal kiegészítve (plusz a Sötét Herceg mozgása nyilván). A grafika is csúnyább lett szerintem. Végső boss harc siralmas szerintem... Egyedüli pozitívum a Sötét Herceg szerintem. Mind a folyamatos beszólásai, mind a vele való játék. Összességében inkább egy modnak tűnt nekem mint teljes játéknak.

    Fahrenheitet imádom szintén, még mindig fent van a gépen. Ebben a játékban találkoztam először quick time eventekkel (nemtom volt e előbb?). Nagyon tetszett ahogy az ebben elért eredményeimet folyamatosan, gördülékenyen vitte át a játékba pl egy menekülésnél. Mentális státusz szintén nagyon jó volt(mikor újra összejöttem a csajommal az esti szex után felment vagy 40-el... ). Külön jó ötlet, hogy az albiban ahol lakott a főhős, lehetett használni minden eszközt. Gitár, TV, hifi, boxzsák, amit akarsz. Rohadtul szar, hogy a "folytatása" a Heavy Rain nem jött PCre .