Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

PC-s játéktörténelem: 1998 – 1. rész

  • Dátum | 2010.07.25 17:31
  • Szerző | dragon83
  • Csoport | JÁTÉK

A röpke három hetes szünet után eljött az idő, hogy pár igazi nagyágyút is bemutassunk PC töris cikkünkben. Nem mintha eddig nem írtunk volna ilyenekről, de amik ebben a bemutatóban szerepelni fognak, azok tényleg a játékfejlesztés krémjének tekinthetők. Olyan „alig ismert” nevekről lesz szó, mint a hamarosan folytatást kapó Starcraft, a legendás Baldur’s Gate vagy a máig a legjobbak között számon tartott Half Life. Ne is fecséreljük tovább a szót, vágjunk bele a mai adagba.

Legenda születik

Már csak pár nap kérdése és megjelenik a világ egyik legjobban várt videójátéka, a Blizzard által fejlesztett Starcraft 2, így azt hiszem keresve sem találhattunk volna jobb időpontot az első rész bemutatására. Bízom benne, hogy nem sokan vannak azok, akik még sohasem hallottak erről a gyöngyszemről, elvégre egy olyan sci-fi témájú RTS-ről van szó, melyet megjelenése után 12 évvel is ezrek játszanak nap mint nap. A siker természetesen nem véletlen, hiszen minden olyan dolog megtalálható a játékban, amiért szeretjük a Blizzardot. Itt van mindjárt a történet, amit az ilyen stílusú programok esetében sokszor másodlagos tényezőként tartanak számon. Ezzel szemben a Starcraft nagyon erős sztorival rendelkezik, melyet tucatnyi, akkoriban kiváló minőségűnek számító átvezető videó tesz még élvezetessé. Máig jellemző egyébként a Blizzardra, hogy játékaiban Hollywoodi filmeket megszégyenítő CG videók vannak. A történet három faj, a terran (emberek), a zerg és a protoss küzdelmét meséli el, ennek megfelelően három küldetéssorozatban tehetjük próbára képességeinket. Akkori szemmel nézve nem lehetett panaszunk a grafikára sem, annak ellenére, hogy a játék csak 2D-s volt (ráadásul 256 színű), miközben a konkurencia már a 3D kapuin dörömbölt. Ami miatt viszont máig fennmaradhatott a játék, az nem más, mint az első osztályú multi, melyet még most is sokan játszanak. Ennek oka a fajok változatosságában és kiegyensúlyozottságában keresendő, mely védjegye a Blizzard által fejlesztett programoknak, nem hiába tesztelik őket olyan hosszú ideig. Minden frakció életképes, minden egységnek hasznát vehetjük valamilyen módon, így nagyon jó kis harcokat lehet vívni. A csatáknak a Blizzard által üzemeltetett Battle.net szerverek adnak otthont, és ez nem lesz másként a Starcraft 2-nél sem. A multi nagyszerűségét mi sem mutatja jobban, mint hogy Dél-Koreában szinte nemzeti sporttá vált a program, és professzionális ligákban csapnak össze a játékosok, a döntők pedig óriási arénákban zajlanak. A sikert látva nem csoda, hogy a fejlesztők egy kiegészítőt is készítettek a játékhoz, mely a Brood War névre hallgatott. Három teljes értékű hadjáratot, és számos új egységet tartalmazott, így bőven megérte a pénzét. Külön emlékezetes lehet számunkra, hogy egy rajongókból álló kis csapat, teljes magyar fordítást és szinkront is készített a játékhoz egy plusz hadjárattal, Huncraft néven. Aki esetleg anno lemaradt volna róla, az nézze meg a honlapot, még nosztalgiázhat egyet a játékkal magyarul, mielőtt megjelenik a második rész, amivel szemben érthető módon óriási elvárásaink vannak.

Starcraft
Starcraft

Most pedig lapozzunk, következő „áldozatunk” az Anno 1602, mely a fent taglalt Starcrafttal szemben egy sokkal nyugisabb program volt, ami persze nem meglepő, hiszen az Anno széria tagjai mindig is a birodalomépítő játékok stílusát gazdagították. Az első rész (ahogy a címből is kitalálható) a 17. század elejébe kalauzolt el minket, amikor is egy európai nemzet vezetőjeként kolóniákat kellett létrehoznunk, hogy aztán gazdaságilag felvirágoztassuk azokat. Ehhez a Settlers játékokhoz hasonlóan nyersanyagokat gyűjtöttünk, termelő és gyártó épületeket építettünk, árukat termeltünk, mindezt annak érdekében, hogy városlakóink szükségleteit kielégítsük. A játék egyik legfontosabb eleme (ahogy minden Anno játéknak) a kereskedelem volt, a nélkül gyakran nem tudtuk beszerezni a luxuscikkeket. A programban lehetőségünk volt harcolni is, de ez meglehetősen kidolgozatlan része volt az Anno 1602-nek, hisz nem ezen volt a hangsúly. A szépen megrajzolt 2D-s grafikának és a fülbemászó dallamoknak köszönhetően külcsín terén sem vallott kudarcot a program, nem csoda, hogy hamar lelkes rajongótáborra tett szert.

Anno 1602
Anno 1602

 

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 43.
    2014. 12. 29. 16:20
    Itt már érezhető , hogy felvették versenyt Amigával .
  • 42.
    2010. 08. 02. 17:46
    @saxus: Ember! Kijavítottam.
  • 41.
    2010. 07. 31. 22:03
    A Knights and Merchants című játékot ajánlom mindenkinek, aki még nem próbálta. Azóta sem láttam olyan stratégiai játékot, amely ennyire valóságosan mutatta volna be a termelési láncokat és az áruszállítást. Kenyér például csak akkor lesz, ha van liszt, az pedig - mint a valóságban - búzából lesz. És semmi nem kerül automatikusan a helyére, csak ha valamelyik "inas" odaviszi. Élvezetes, hogy a képernyőn minden pontosan követhető. Lehet nézni, hogy dagasztja a pék a tésztát, vagy azt, hogy viszi az inas a kolbászt a hentestől a fogadóba. A rendkívüli részletesség miatt viszont kissé vontatott a játék, majdnem minden szinten fel kell építeni a gazdaságot. A program teljesen magyar nyelvű, de a szinkron sajnos rendkívül lelketlen.
  • 40.
    2010. 07. 29. 22:18
    Ember! Half-Life és nem half life. Nem fél élet, felezési idő.
  • 39.
    2010. 07. 28. 20:49
    És most ez hogy jön ide? Azért mert valaki 2000-be játszott először játékkal, akkor nem tudja mi merre hogyan? Én csak annyit mondtam, hogy ami most van sok új "csoda", lehet őket értékelni.
  • 38.
    2010. 07. 28. 19:07
    Amúgy a half life a többihez képest nagy újítás
  • 37.
    2010. 07. 28. 19:06
    Óóó a Star Wars: Rogue Squadron-t mennyit nyomtam :') boldog évek
  • 36.
    2010. 07. 27. 21:45
    A Doom-ból és a Duke Nukem 3D-ből csináltak nagyfelbontású változatot, elég durvák lettek! Wolf3D-t én is szívesen látnám HD-ben.
  • 35.
    2010. 07. 27. 21:35
    Nekem is sokkal jobban tetszett a Dune 2000, mint a StarCraft.
    Szerintem a Half Life benne van minden idők legjobb FPS-ei között.
    Az új játékok problémája nem csak a hangulat hiánya, hanem a rövid játékidő. Az alatt a 4-5 óra alatt nem nagyon tud magával ragadni egy játék. A régi játékokat több hétig lehetett játszani, szinte beleégették magukat az ember testébe, lelkébe , nem igaz?
    Kíváncsi vagyok, hogy ha a Half Life-ot vagy akár a régebbi 1992-es Wolfenstein 3D-t felújítanák (ugyanazokkal a pályákkal, emberekkel, hangokkal csak jobb felbontással és hangzással), akkor játszható lenne-e a mai időben. Számomra biztosan, mert én nemrég végigvittem a régi Wolfensteint, és tetszett
  • 34.
    2010. 07. 27. 20:06
    starcraft 256 színű volt? észre se vettem Huncraftról hallott valaki?

    Rouge Squadron is kellemes emlék akár csak a Battle for Naboo
  • 33.
    2010. 07. 27. 15:51
    Sanitarium. Pont attól lett olyan jó, amitől régen a C64-es gémek: hangulat! Felső fokon! Hihetetlen beteg az egész és bennem is a hamisan éneklő torzszülött gyerekek maradtak meg a legjobban. A készítő stúdió hangulatért felelős csapatától egy filmet is nagyon szívesen megnéznék...
  • 32.
    2010. 07. 27. 15:09
    @ Terror
    egyetértek
  • 31.
    2010. 07. 27. 11:38
    Sanitarium: a világ egyik legjobb kalandjátéka. Sajnos kevesen ismerik. Milyen elborult volt már az egész. GOG-ról instant buy volt.
  • 30.
    2010. 07. 27. 09:23
    A lagymatag emberek talán azért nem tudják értékelni a sok új csodát, mert van összehasonlítási alapjuk, nem? Aki 2000 után ült először gép elé, annak szerintem nem sok fogalma van arról, hogy mi, merre, hogyan.
  • 29.
    2010. 07. 27. 08:07
    Heroes27

    jöttek jók, de nem túl sok.

    ilyen játékoknak nem kell manapság szégyenkeznie, mint counter-strike (~99), starcraft(9, diablo2(2000)...

    mai napig elmondhatjuk róluk, h százezrek-milliók tolják rendszeresen. több mint 10 éves játékokról beszélünk.

    btw ma jelenit meg az sc2
  • 28.
    2010. 07. 27. 05:36
    Ejj a régi szép idők!
  • 27.
    2010. 07. 26. 23:03
    CyberPunk666: Ebben nem nagyon értek egyet. Inkább úgy fogalamznék, akkor táj jöttek az igazi játékok, amik úgy elkeztek kopogtatni a játékos piacon. Ma is vannak jo játékok, csak a latymatag emberek nem tudják őket értékelni.
  • 26.
    2010. 07. 26. 21:21
    Remélhetőleg lesz említve a Kingpin, nagyon faja hangulatos game volt.
  • 25.
    2010. 07. 26. 21:09


    azóta sokat fejlődött a grafika, meg minden. de sajnos arányosan csökkent a játékélmény. Aki játszott anno ezekkel az tudja miről beszélek. egy starcraft még ma is nagyobb élmény a maga 2d grafjával, és 640*480 felbontásával, mint azóta bármelyik stratégia. még a blizzard sem tudta felülmúlni önmagát a warcraft3-al. ami jó, de sc az mindent visz a kategóriájában.
  • 24.
    2010. 07. 26. 20:57
    neofery: Bizony 1999-ben jött ki pl. a Kingpin: Life of Crime. Örök nagy kedvenc volt akkoriban, mint az első igazán kegyetlen csonkólós FPS. A Soldier of Fortune csak egy évvel később jött... Nameg aztán a Severance: Blade of Darkness. Milyen jó is volt, igazi újításnak számított. Igazis, a Severance-nak igazán lehetne folytatása, mert kiváló játék volt anno.
  • 23.
    2010. 07. 26. 20:32
    Hát nálam a Dune2000 bőven verte a starcraftot, azt pár óra után meguntam...
    Hmm HalfLife
    na meg az a baldur gates sem jó.
  • 22.
    2010. 07. 26. 19:32
    99-ből vagy 5 játékom van, és a Quake 3-on kívül egyik sem használ 3D-gyorsítást. Hiába jött ki a sok überalles játék atommetál grafikával, ha maga a játék hányás. Sajnos ez a folyamat máig tart.
  • 21.
    2010. 07. 26. 19:32
    Van ettől jobb évjárat? Számomra biztos nem, ekkortájt kezdtem ismerkedni a PC-vel, de akkor még nem lövöldöztem, inkább a Carmageddon meg a Toca ment. Olyan idősen még szó szerint féltem az FPS-ektől Később találtam rá a Half Life nevű csodára, azóta a kedvenc sorozatom.
  • 20.
    2010. 07. 26. 19:03
    Én 1999-re leszek kíváncsi.
    Bejöttek a PIII és AMD Athlon processzorok és TNT 2 Ultra,Voodoo 3,Matrox G400-450.
    Ezek után jöttek olyan játékok amik még ma is szépek.Pl.:Nocturne
  • 19.
    2010. 07. 26. 13:22
    Jah, meg a két katona milyen görnyettek már De a Starcraft, Kinght of Merhants, Half-Life, és a Star Wars Rogue Scuadron voltak a nagy kedvencek
  • 18.
    2010. 07. 26. 11:49
    Tom Clancy's Rainbow Six-be a nő érdekesen van összerakva.
  • 17.
    2010. 07. 26. 11:48
    Ép a hétvégén vettem elő a HL1-et a Blue Shiftet és az Oposing Force -ot. Megunhatatlanok.
  • 16.
    2010. 07. 26. 11:03
    freespace - baldur's gate - half life 1....
    1998 nagy év volt
  • 15.
    2010. 07. 26. 10:47
    pggabesz - 2010-07-25 22:27:59

    És akkor gondolj bele, '98 előtt mennyi jóságból maradtál ki, milyen minőségű játékok készültek azelőtt, te Jóisten.
  • 14.
    2010. 07. 26. 10:45
    Az a Rouge ugye Rogue. Szokás keverni, pedig érthetetlen, hogy miért, két teljesen eltérő jelentésű szó.
  • 13.
    2010. 07. 26. 09:24
    Most így elolvasva a cikket eszembe jutott hogy a következő lan-party-in (~ 3 hét múlva lesz)remélem megint előkerül a Half life 1
  • 12.
    2010. 07. 26. 08:03

    reméltem, hogy a Starcraft 2 előtt megjelenik a cikk, ezt vártam legjobban még pont időben
  • 11.
    2010. 07. 26. 07:44
    Ez az év valami fekete foltként van bennem. 2 játékkal játszottam összesen, azt is csak régebben. Az a warhammer meg tökre úgy néz ki, mint egy xcom, lehet ki kellene próbálni.
  • 10.
    2010. 07. 25. 22:52
    "Diagnosis: crazy."
    Végigjátszással ugyan de végigtoltam! Az a bizonyos dallam még mindig a fejemben van!
    A Get Medieval se volt semmi!

    Köszi a cikket!
  • 9.
    2010. 07. 25. 22:48
    1-2 hónap alatt? írjál már nekem valamit me unatkozok, nincs semmi game
  • 8.
    2010. 07. 25. 22:27
    Hát igen számomra 98-99 ekkor kezdődött a számítástechnika! Az a sok legendás játék... Az igaz hogy kb 2000 ig vannak a legemlékezetesebb játékok! A mai gamek már nem bírják visszaadni azt a hangulatot sajnos! Meg hát akkoriban évente megjelent kb 20-30 játék és akkor lehet hogy sokat irtam! Manapság ennyi jelenik meg 1-2 hónap alatt!
  • 7.
    2010. 07. 25. 21:48
    Összebőgöm magam......Régi szép idők, mikor a reggel a gép előtt kapott.
  • 6.
    2010. 07. 25. 21:13
    http://www.gog.com/en/gamecard/knights_and_merchants_the_peasants_rebellion
    Windows 7 alatt is fut.
  • 5.
    2010. 07. 25. 20:13
    Blood 2, Carmageddon 2, Delta Force, Fallout 2, Hexplore, Abe's Exoddus, TOCA 2: Touring Cars


    Ez is ütős év volt, de asszem innentől fogva sajnos egyre csökkenni fog a megjegyzendő játékok száma...
  • 4.
    2010. 07. 25. 20:02
    Te jó ég a KaM-el mennyit játszottam! Lehet hogy vannak hibái, de engem nagyon le tud kötni! Igaz új gépeken nem nagyon megy, de szerencsére a 2. része igen, amibe benne van az 1. rész kampánya is
  • 3.
    2010. 07. 25. 18:55
    Az a bizonyos FPS valószínűleg az Unreal lesz, bár a Blood 2 és a Delta Force 1 is 1998-ban jött ki (Igaz ezek nem voltak "nagyágyúk" ).

    A Sanitariumban még emlékszem a kis falu torzszülött gyermekeire. Atya ég, milyen beteg volt ott a hangulat. Pedig grafikailag nem volt egy nagy eresztés.
  • 2.
    2010. 07. 25. 18:55
    jaj nem is vágtam hogy a rainbow six ilyen régi, pedig mekkora jó volt akkor még
  • 1.
    2010. 07. 25. 18:46
    Köszönjük a cikket.