Habár az új konzolok rendkívül hatékony és energiatakarékos APU-egységek köré épülnek, az amerikai National Resources Deference Council új kutatása szerint valójában mégis jelentősen megdobják a háztartások áramfogyasztását. Játék közben, illetve különböző multimédiás felhasználási módok alatt ugyan az Xbox One és a PS4 jóval kevesebbet eszik, mint az előző generációs konzolok első verziói, azonban terhelés alatt mindkettő többet fogyaszt, mint az Xbox 360, vagy a PS3 legfrissebb revíziója.
A legnagyobb támadást az elektromos számlák ellen azonban mégsem ez követi el, hanem az új készenléti üzemmódok, melyek azt a célt szolgálnák, hogy a PS4 és az Xbox One pillanatok alatt felálljon, és készen legyen a játék indítására.
Ezen kívül a kutatás megállapított még néhány kulcsfontosságú dolgot:
- Az új konzolok egy adott évben több áramot használnak majd el videolejátszásra, vagy standby módban, mint játékok futtatására.
- Az Xbox One és a PS4 éves szinten kétszer-háromszor annyi áramot használ el, mint az Xbox 360 és a PS3.
- Annak ellenére, hogy az új konzolok jóval erősebbek, mint a régiek, ez a kétszeres-háromszoros áramhasználati különbség a standby és bekapcsolt üzemmódokból ered, nem játékok futtatásából, illetve az Xbox One esetében abból is, hogy a TV-átvezetés miatt többet van bekapcsolva - ami azt jelenti, hogy a settopbox fogyasztása mellé bejön még az Xbox One 72W-os fogyasztása is.
- Bekapcsolt állapotban az Xbox One kevesebbet fogyaszt, mint a PS4, ugyanakkor az Xbox One jóval többet fogyaszt connected standby üzemmódban.
- Az Xbox One éves energiaköltségének fele a connected standby üzemmódból ered. Ilyenkor a konzol folyamatosan 15W-ot fogyaszt, amíg várja az "Xbox On" hangutasítást a bekapcsoláshoz, még az éjszaka közepén, vagy munkanapokon is, amikor alapvetően senki nem használná. A kutatás szerint ha ez így marad, akkor ez az Egyesült Államokban éves szinten 400 millió dollár extra áramköltséget jelent majd, ami megfelel egy viszonylag nagy, 750 megawattos erőmű éves termelésének.
- Az új konzolok azért behoztak néhány okos dolgot is az energiagazdálkodással kapcsolatban. A felhasználásától függően skálázzák a fogyasztást, és alacsony-fogyasztású módba kapcsolják magukat, ha sokáig nem tapasztalnak interakciót a felhasználótól.
- Videolejátszás esetében mindkét konzol 30-45-ször annyi áramot fogyaszt, mint egy dedikált eszköz - például az Apple TV vagy a Google Chromecast.