Befutottak a januári új autó regisztrációs adatok, és ezek láttán azonnal megindultak a hírek, miszerint a Tesla óriási bajban van. A friss számok nagyon erős figyelmeztető jelzések lehetnek a cégnek, de az is elképzelhető, hogy valójában nincs sok az aggodalomra. Csak tavasszal fog kiderülni, hogy valójában mekkora a probléma, már ha tényleg baj van a Teslánál.
- Spanyolország: -75,4%
- Franciaország: -63,4%
- Németország: -59,5%
- Svédország: -46%
A fent jelzett arányokban esett vissza az új Teslák forgalomba helyezése a januárban mért adatok szerint a különböző országokban. Egészen hajmeresztő értékekről van szó, persze ezek a legjelentősebb csökkenések, de azt általánosan ki lehet jelenteni, hogy ahonnan érkezett már friss adat, ott mérséklődött az érdeklődés a Teslák iránt, és nem szerény mértékben. Arányaiban az Egyesült Királyságban áll a legjobban a márka, ott „csak” 18,2%-kal romlott a statisztika.
Kilenc nagy európai piac összesített adataiból azt lehet látni, hogy 50,4 százalékkal fogyott kevesebb Tesla 2025 januárjában, mint egy évvel korábban. Tavaly az év elején még 13 706 különféle Teslát helyeztek forgalomba a most vizsgált országokban, míg idén ez a szám 6794 darabra csökkent.
A legfájóbb a Tesla számára a német vásárlók „eltűnése”. Csak ott közel 1900 autóval lett kisebb a cég forgalma éves összevetésben. Összevetésképpen Spanyolországban, Dániában, Portugáliában és Norvégiában összesen nem fogyott idén januárban annyi Tesla, amennyivel csak a németeknél csökkentek az eladások. És nem arról van szó, hogy a német járműiparral lenne gond. Összesen persze csak 2,8%-kal nőttek az eladások, de villanyautókból éves szinten 53,5 százalékkal több került az utakra, miközben Teslából majdnem 60%-kal kevesebb állt forgalomba.
Egyszerre több negatív hatás érvényesült a Tesla európai helyzetében. A jelentős forgalomcsökkenésre az egyik leginkább kézenfekvő magyarázat, hogy a cég most vezeti be az új Model Y-t, amit évek óta sokan vártak. A Tesla ebben a régióban egyelőre nem kezdte meg a friss jármű szállítását, így akik ezt rendelték meg, azok most kénytelenek várni. Valószínűleg a legnagyobb visszaesés csupán ennek tudható be.
Ugyanakkor sokan nem nézik jó szemmel Elon Musk ámokfutását, és bizony többen nyilatkoztak már arról, hogy a vállalat alapítójának és vezetőjének lépései miatt inkább más márkát választanak az új kocsi vásárlásakor. Ezen felül pedig a versenytársak is sokat erősödtek, egyrészt vannak olyan új szereplők, mint a BYD, másrészt a hosszú ideje jelenlevő gyártók is egyre jobb ajánlatokkal álltak elő. Főleg akkor van bajban a Tesla a konkurensekhez képest, ha az új Model Y árára nézünk.
A Electrek egyik olvasója például arról számolt be, hogy szeretett volna beülni idén egy új Tesla Model Y-ba, eddig is egy ilyen autót hajtott, amit most cserélt. Ugyanakkor azt látta, hogy a vállalat olyan jelentősen feltolta a Model Y „Launch Series” kivitelének árát, hogy inkább egyszerűen dobta a márkát, inkább vett magának egy Hyudai Ioniq 5-öt. És teljesen elégedett volt azokkal az extrákkal, amit a dél-koreaiak autója nyújtani tudott a régió Model Y-ja után.
Itthon a Model Y már 17,9 millió forinttól elérhető, a Long Range négykerékhajtással pedig 20,9 millió forintot kóstál. Ehhez képest az új Model Y ugyanúgy Long Range négykerékhajtással 25,3 millió forintba kerül, szóval valóban nem csekély a differencia, még ha a Launch Series valamivel többet is nyújt.